پنج شنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۹۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات خرما ۱.۵ میلیارد دلار ارزی آوری برای کشور دارد

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: صادرات خرما ۱.۵ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد بر همین اساس باید از این ظرفیت به طور ویژه استفاده شود.

محسن رشیدفرخی روز پنجشنبه در حاشیه همایش بین‌المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته در استان بوشهر اظهار کرد: اجرایی شدن مصوبه‌های میز ملی خرما از راهکارهای مهم برای توسعه این صنعت سودآور است که امید است از سوی وزارتخانه‌های مربوطه این مهم بخوبی محقق شود.
وی افزود: در حوزه عوارض صادراتی، ممنوعیت‌ها و برگشت ارز صادرات خرما در میز ملی خرما راهکارهای خوبی تصویب شده که می‌تواند گره‌های موجود در حوزه خرما را باز کند.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران تصریح کرد: اکنون در استان بوشهر نزدیک به چهار هزار تن خرما فصل گذشته در انبارهای استان بوشهر باقیمانده که این مهم به سبب تصمیمات و مقررات اتخاذ شده در زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات و ممنوعیت‌های صادراتی بوده است.
رشیدفرخی ادامه داد: با چنین شرایطی انتظار می‌رود برای سال‌های آینده با همکاری مسئولان ذیربط این مشکلات برطرف شود.
وی ایجاد یک تشکل نوبنیان و دانش‌بنیان توسط سازمان برنامه و بودجه را از دیگر مصوبه‌های میز ملی خرما در برنامه هفتم توسعه دانست.
رشیدفرخی اظهار کرد: این مهم به بخش خصوصی و انجمن ملی خرما واگذار شده که می‌تواند در عرصه‌های نوآوری و فناوری پیشرفته در تولید، بسته‌بندی و فرآوری خرما و صادرات زمینه برای اقدام‌هی اثربخش فراهم کند.
وی افزود: اکنون ۱۵ درصد نخلستان‌ها در کشور آلوده به آفت "سوسک سرخرطومی حنایی" شده که این آفت می‌تواند ارزآوری این محصول را با خطر جدی مواجه کند.
رشیدفرخی گفت: این آفت به سرعت در حال آلوده کردن سایر باغات است و برای کنترل این آفت که موضوع حیاتی و بنیادین محسوب می‌شود با ستاد بحران هماهنگی لازم انجام شده است.

(پنج شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲) ۲۱:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها