چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۹۰۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۶۰ درصد کود فسفاته از داخل تامین می‌شود

وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی مس، ستاد اجرایی فرمان امام و بخش خصوصی در اقدامی مشترک برای تولید ۶۰ درصد کود فسفاته توافقنامه همکاری امضا کردند.

توافقنامه احداث کارخانه اسید فسفریک شرکت مس ایران برای تأمین خوراک واحد کود شیمیایی ستاد اجرایی فرمان امام با خوراک‌دهی سالانه ۵۰۰ هزار تن به امضا رسید.
علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: کود فسفاته از عناصر لازم برای تغذیه خاک در جهت تولید بیشتر و افزایش بهره‌وری است، تاکنون بیش از ۸۰ درصد کود فسفاته کشور از طریق واردات تأمین می‌شد که با انعقاد این توافقنامه و احداث کارخانه ۵۰۰ هزار تنی به همت ستاد اجرایی فرمان امام، شرکت ملی صنایع مس، صندوق جهش تولید در دیم‌زار وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی، ۶۰ درصد نیاز به این نهاده کشاورزی از تولید داخل تأمین می‌شود.
وی افزود: بر اساس آمار مؤسسه تحقیقات خاک و آبِ کشور، خاک اراضی کشاورزی برای تأمین نیاز فعلی ایران به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود فسفاته نیاز دارد و به طور مشخص با انجام این پروژه از خروج ۵۰۰ میلیون دلار جلوگیری می‌شود.
تعهد ۲۰ ساله
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این مراسم نیز گفت: بنا داریم در یک دوره ۲۰ ساله، ۵۰۰ هزار تن اسید فسفریک را سالانه به کارخانه طرف توافق تحویل دهیم تا کود فسفاته مورد نیاز کشاورزی کشور تولید و تأمین شود.
کاهش ارزبری
سیدمصطفی سیدهاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام هم با تاکید بر خواست مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: با اجرای این تفاهم‌نامه دغدغه‌ای در تأمین خوراک کارخانه تولید کود شیمیایی نخواهیم داشت و گام بزرگی در جهت سیاست اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید داخل برداشته خواهد شد.
وی انتخاب محل اجرای طرح تولید کود و تأمین خوراک در نزدیک آن را از مزایای این پروژه برشمرد و افزود: به این ترتیب هزینه حمل و نقل از سربار تولید حذف می‌شود.
سید هاشمی در پایان گفت: واردات نهاده فسفاته سالانه یک میلیارد دلار ارزبری دارد که اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، اشتغالزایی قابل قبولی را به همراه خواهد داشت.

(چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲) ۱۲:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها