سه شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۱۱۷۸۶۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس تغذیه و سلامتی

غذای فراسودمند می تواند بسیاری از بیماری‌ها را ریشه کن کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، غذای فراسودمند را تأمین کننده سلامت دانست که می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را نیز ریشه کن کند.

علیرضا زالی، در جلسه شورای‌عالی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع غذا و توجه ویژه رئیس جمهور به موضوع ایمنی و امنیت غذا اظهار کرد: انستیتو تغذیه به عنوان بازوی علمی، تحقیقاتی و پژوهشی وزارت بهداشت می‌تواند در خصوص دو امر استراتژیک ایمنی و امنیت غذایی همکاری کند.
وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی انستیتو افزود: در سال‌های اخیر مدل موفقی از فرایند ادغام نظام سلامت در انستیتو متجلی شده است که تلفیقی بین آموزش، پژوهش و خدمت‌رسانی است.
به گفته زالی، هم اکنون ۵۷۰ دانشجو در انستیتو و دانشکده تغذیه شاغل به تحصیل هستند که ۱۷۰ نفر از آنان در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد هستند. همچنین ۵۶ عضو هیئت علمی به صورت همزمان در انستیتو و دانشکده تغذیه به ارائه آموزش و پژوهش و خدمت‌رسانی مشغول هستند که ۱۹ نفر آنان صرفاً عضو هیئت علمی انستیتو هستند.
وی از آمادگی دانشگاه برای رونمایی از سه طرح بزرگ ملی در انستیتو تغذیه تا پایان سال خبر داد و افزود: الگوی مصرف مواد غذایی در شهروندان ایرانی، بحث الگوی مصرف و سبد غذایی مطروح سه طرح مذکور هستند.
زالی در ادامه به برخی از دستاوردهای سال گذشته انستیتو تغذیه نظیر انتخاب مجدد انستیتو به عنوان مرکز همکاری با WHO، اجرای پروژه مواد غذایی رایج ناسالم در منطقه مدیترانه شرقی توسط EMRO و همکاری‌های مهم با WHO و یونیسف اشاره کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ایران در حوزه غذا جایگاه مهمی دارد و دومین تولید کننده گندم جهان است.
وی افزود: میزان اصناف ما در حوزه مواد غذایی حدود ۲۰ برابر نرم جهانی است و این امر نشان دهنده جایگاه ممتاز غذا در ایران است.
به گفته زالی، ایران در تولید برخی محصولات استراتژیک غذایی نظیر زعفران، انگور و پسته، دارای جایگاه بین‌المللی در جهان است.
وی در ادامه به ارائه چند طرح از سوی انستیتو تغذیه در زمینه خدمت رسانی به اقشار نابرخوردار پرداخت که تهیه ساشه‌های غذایی برای تأمین نیازهای غذایی کودکان زیر شش سال و مادران باردار در مناطق محروم، طراحی بسته‌ها و برنامه‌های غذایی برای نذورات مذهبی با همکاری بنیاد برکت از آن جمله بود.
زالی با اشاره به افزایش و توسعه ارتباط انستیتو با صنعت یادآور شد که برخی از محصولات انستیتو بر اساس درخواست بخش صنعت با مشاوره علمی انستیتو تولیدشده است.
وی با اشاره به آمادگی انستیتو تغذیه در راستای حرکت به سمت تولید غذای فراسودمند گفت: غذای فانکشنال یا فراسودمند یا عملگرا علاوه بر اینکه تأمین کننده سلامت است می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را نیز ریشه کن کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با برخی صنایع برای تأمین برخی مواد غذایی فراسودمند در بوفه‌های مدارس خاطرنشان کرد که با کمک وزارت آموزش و پرورش می‌توان برنامه‌های غذایی مناسب کودکان را در مدارس ترویج دهیم.


(سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲) ۰۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها