سه شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۷۸۶۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

لزوم تبدیل دریا به مزرعه آبزی‌پروری در راستای تامین امنیت غذایی

در راستای تامین امنیت غذایی لازم است از ظرفیت دریاها استفاده کرده و آن را به مزرعه آبزی‌پروری تبدیل کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات در جلسه شورای مدیران که با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران استانی که به صورت وبیناری با موضوع بررسی اقدامات و برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: دریا باید به مزرعه‌ای با نگاه آبزی‌پرور‌ی تبدیل شود و در این راستا لازم است صید و صیادی به ماهیگیری مسوولانه و آبزی‌پروری به سمت تولید گیاهان و جانداران دریایی منتهی شود.
سیدحسین حسینی با اشاره به این که اولین گام سرزمینی کردن دریا، تقویت نقاط تلاقی دریا و خشکی است، افزود: بیش از ۲۰۰ بندر و موج‌شکن مردمی وجود دارد که لازم است شیوه مدیریت بنادر به صورت خودگردان انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: لازم است شناسنامه‌دار کردن و طبقه‌بندی بنادر و ایجاد بندرهای شناور مجهز به سیستم gis  در دریا برای خدمات‌رسانی بهتر در دستور کار قرار گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های گیاهان آبزی، خارپوستان و دو‌کفه‌ای‌ها برای تبیین بهتر زنجیره ارزش تاکید کرد.
وی با اشاره به این که ایجاد مزرعه دریایی با نگاه تکمیل گونه‌های پرورشی باید به الگو تبدیل شود، گفت: تکمیل و کیفی‌سازی صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باید اجرایی شود.
نقش‌آفرینی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ماهیان زینتی
رییس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: تولید ماهیان زینتی برای ایجاد ثروت و جذب توریسم در بنادر از مواردی است که می‌تواند صنعت شیلات را جامع‌تر کند و در این راستا لازم است نقش‌آفرینی بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.
وی با اعلام این که زنجیره ارزش بدون بازار اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: ایجاد بازارهای تخصصی خرد و عام برای معرفی ظرفیت‌های شیلاتی از مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.
حسینی افزود: جزایر ثابت دریایی باید به یک بندر تبدیل شود و در این راستا لازم است اقدامات ضروری به انجام برسد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به مبحث آموزش، ترویج و تحقیقات اشاره کرد و گفت: باید بخشی از طرح‌های محوری و برنامه‌ها با همکاری این بخش انجام شود.
وی مشارکت جامعه صیادی و آبزی‌پروران را به عنوان یک سرمایه اجتماعی معرفی کرد و افزود: سرمایه‌گذاری که به سرمایه اجتماعی پیوند نخورد، نتیجه مثبتی نخواهد داشت و لازم است از سرمایه بخش خصوصی در مواردی که فرصت وجود دارد کمک گیریم.
رییس سازمان شیلات ادامه داد: نگاه اقتصاد دریامحور از حوزه پدافند غیرعامل نیز باید مدنظر قرار گیرد و هر استانی با نگاه ملی پروژه‌ها را پیش ببرد.
گفتنی است؛ این نشست با بیان نقطه نظرات معاونان و مدیران و جمع‌بندی مباحث فوق به پایان رسید

(سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲) ۰۸:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها