دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۸۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه‌ تولیدات کشاورزی/ هر کارتن آناناس ۲۰۰ هزار تومان گرانتر شد

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران با اشاره به افزایش 20 درصدی تولید و رشد 15 درصد صادرات محصولات کشاورزی ایران از رفع توقف صادرات پیاز و گوجه‌فرنگی ایران به عراق خبر داد و از تلاش این اتحادیه برای تثبیت قیمت موز در بازار گفت.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران گفت: عرضه میوه و تره‌بار در سال 1402 نسبت به سال 1401، 20 درصد افزایش داشته است و این افزایش شامل همه 57 قلم کالاییست که در کشور تولید می‌شود.
وی افزود: ورودی بار به میدان اصلی میوه‌و‌تره بار تهران هر شب بین 18 هزار تا 20 هزار تن است و روزانه 5000 تن میوه‌جات و سبزیجات به 290 میدان اقماری تهران ارسال می‌شود.
دارایی‌نژاد در ادامه از ثبات قیمت‌ها گفت و توضیح داد: قیمت‌ها در ثبات نسبی است، تنها گوجه و خیار غیرگلخانه‌ای حدود 10 روز پیش 5000 تا 6000  تومان افزایش داشت که این افزایش قیمت هم از دیشب برطرف شد.
رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران درباره وضعیت صادرات پیاز، گوجه فرنگی و خیار به عراق که از چندی پیش ممنوع شده بود، اظهار کرد: ممنوعیت صادرات این کالاها به عراق به دلیل تولید داخلی این کشور بود، با این حال عراق اخیرا درخواست پیاز داده زیرا تولید آن پاسخگوی تمام نیاز این کشور نیست. صادرات گوجه فرنگی هم همچنان ادامه دارد و تنها خیار است که صادرات آن به عراق همچنان متوقف است.  
وی اضافه کرد: با این حال ترکمنستان، ازبکستان، روسیه، قطر و کویت بازارهای صادراتی جایگزین عراق برای محصولات کشاورزی ایران بودند.
دارایی‌نژاد در ادامه به صادرات پرداخت و خاطرنشان کرد: صادرات محصولات کشاورزی ایران در سال 1402 نسبت به سال 1401، 15 درصد افزایش داشته است. بنابراین افزایش عرضه میوه و تره‌بار به بازارهای داخلی تنها به دلیل افزایش تولید بوده نه موضوعی مانند کاهش صادرات. در صورتی که صادرات دچار وقفه شود، کشاورزان متضرر می‌شوند، زیرا هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی در سال جاری نسبت به سال گذشته 100 درصد بیشتر شده اما قیمت میوه نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است.
رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران درباره افزایش قیمت میوه‌ها وارداتی گفت: کاهش عرضه موز به دلیل کاهش قیمت آنها در بازار داخل بود که به متضرر شدن واردکنندگان انجامید، در پی این اتفاق اتحادیه به موضوع کاهش واردات موز ورود کرد و تمهیداتی اندیشید که عرضه آن در بازار متوقف نشود، زیرا تقاضا برای موز همواره بالاست و حتی عرضه یا عدم عرضه آن تقاضا و قیمت دیگر میوه‌ها را از هم از خود متاثر می‌کند. گرانی موز به گرانی دیگر میوه‌ها و ارزانی آن به کاهش قیمت دیر اقلام می‌انجامد، به عبارت دیگر موز در تنظیم بازار اهمیت 100 درصدی دارد.
وی ادامه داد: تقاضای بالا برای موز تنها به ایران اختصاص ندارد، کل دنیا از مصرف موز استقبال می‌کنند تا جایی که تولید آن در کشورهای گرمسیر رو‌به‌رشد است و در ایران نیز از دولت خواستیم هزاران هکتار از زمین‌های مناطق گرمسیر کشور را به تولید موز اختصاص دهد.
دارایی‌نژاد در نهایت به کاهش عرضه آناناس اشاره کرد و گفت: کشتی حامل این میوه یک هفته است که به بنادر ایران نرسیده در نتیجه هر کارتن آن با 200 هزار تومان افزایش قیمت رو‌به‌رو شده است.

(دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲) ۱۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها