دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۱۷۸۴۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تعطیلی بسیاری از واحدهای بسته بندی گوشت

رسولی گفت: اگر دولت اجازه دهد ما خودمان با تبلیغ و فرهنگ سازی و ارائه سرویس خوب صنعت بسته بندی گوشت را گسترش خواهیم داد اما خیلی از واحدهای بسته بندی به خاطر سیاست‌های دولت تعطیل شدند.

دکتر مسعود رسولی دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی درباره غیرفعال شدن نیمی از واحدهای بسته بندی گوشت در کشور اظهار کرد: سرانه مصرف گوشت در اقتصاد و سلامت کشور بسیار حائز اهمیت است.
 
وی افزود: حدود ۱۰ سال قبل صنعت بسته بندی گوشت و مرغ، صنعت جا افتاده‌ای نبود و فقط چند فروشگاه زنجیره‌ای بودند که محصولات پروتئینی را به صورت بسته بندی عرضه می‌کردند و محصولات بسته بندی هم در آن زمان یک کالای لوکس محسوب می‌شد.
 
دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی با بیان اینکه گسترش صنعت بسته بندی گوشت به اقتصاد و سلامت جامعه و محیط زیست کمک بسزایی خواهد کرد گفت: بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی ضمن کاهش هزینه‌ها باعث استفاده مجدد از ضایعات گوشت در چرخه صنعت می‌شود و به محیط آسیب هم آسیبی نمی‌رسد.
 
رسولی یکسان سازی آنالیز کلیه شرکت‌های بسته بندی محصولات پروتئینی را از جمله اقدامات انجمن برای گسترش صنعت بسته بندی گوشت عنوان کرد و افزود: به دلیل اینکه مردم اعتماد و اعتقادی به بسته بندی نداشتند ما همه شرکت‌ها را استاندارد کردیم و قیمت محصولات بسته بندی را در سراسر کشور یکسان کردیم تا این صنعت را توسعه دهیم.
 
وی افزود: اگرچه عمده شرکت‌های بسته بندی گوشت در تهران و البرز قرار دارند اما خیلی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقصی نقاط کشور هستند که ما برای سرویس دهی به این فروشگاه‌ها، در تک تک استان پایگاه و سردخانه احداث کردیم.
 
دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی خاطرنشان کرد: شرکت‌های بسیار زیادی در این صنعت سرمایه گذاری و برنامه ریزی کردند و به نقطه بسیار خوبی هم رسید اما ما نتوانستیم خودمان را با سیاست‌های دولت همسو کنیم چون شرایط طوری است که خیلی از مغازه‌های قصابی و سوپرهای پروتئینی هیچ نرخی برای فروش محصولات خود ندارند و با هر نرخ و هر سودی محصول را می‌فروشند اما در مقابل، محصولات بسته بندی پروتئینی در فروشگاه‌های سراسر کشور یک قیمت دارند و کنترل و نظارت می‌شوند.
 
رسولی اظهار کرد: ما یک شبکه کامل شامل ۷ هزار شعبه فروشگاه زنجیره‌ای، ۲۶۰۰ ماشین یخچال دار، ۱۴۰ کارخانه فعال در سراسر کشور و ۹۲۵ هزار نفر نیروی شاغل را در اختیار دولت قرار دادیم و لازم است که دولت برنامه تأمین و قیمت مواد اولیه و نرخ فروش محصولات را تعیین و سیاست گزاری کند و ما هم محصولات را در این شبکه بزرگ بسته بندی و توزیع کنیم.
 
وی با تصریح بر اینکه دولت نمی‌تواند خودش را با روند بازار همسو کند گفت: دولت باید بپذیرد که صنایع تبدیلی و تکمیلی به صنعت دامپروری و کشاورزی رونق می‌بخشند و باید برای این موضوع برنامه ریزی و نظارت داشته باشد.
 
دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی اظهار کرد: در حال حاضر خیلی از رستوران‌ها و هتل‌های بزرگ و کترینگ‌های شرکتی خرید خود را از مراکز بزرگ و مجوزدار بسته بندی انجام می‌دهند و اگر دولت اجازه دهد ما خودمان با تبلیغ و فرهنگ سازی و ارائه سرویس خوب این صنعت را گسترش خواهیم داد اما خیلی از واحدهای بسته بندی به خاطر سیاست‌های دولت تعطیل شدند.
 
در ادامه برنامه، دکتر احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن گاوداران گفت: دولت هنوز نتوانسته خودش را با مجموعه‌های تولیدی همسو کند.
 
وی افزود: دولت فقط به فکر تنظیم بازار از طریق قیمت گذاری دستوری است اما برای تولیدکننده و تبدیل کننده که دو مهره اصلی این زنجیره هستند برنامه‌ای ندارد.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن گاوداران با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری در بخش بسته بندی گوشت در سال‌های اخیر بسیار بالا بوده و پیشرفت خیلی خوبی داشته اظهار کرد: اگر دولت دلش برای کشور و مردم و تولید می‌سوزد اول باید به فکر تولید کننده، مصرف کننده و تبدیل کننده باشد و هر سه حلقه زنجیره را با هم ببیند در غیراین صورت آسیب اصلی را مصرف کننده و بعد هم تولید کننده و تبدیل کننده خواهند دید.
 
مقدسی خاطرنشان کرد: ما بارها به دولت اعلام کردیم که می‌توانیم تمام نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم اما متأسفانه همکاری نمی‌کند و با واردات بیش از اندازه و بی موقع گوشت، هم تولیدکنندگان گوشت قرمز و هم تبدیل کنندگان را متضرر می‌کند و در نهایت هم مصرف کنندگان باید تاوان آن را بپردازند.
 
وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی باعث افزایش ۶ برابری قیمت ۳ قلم از نهاده‌های دامی شد تأکید کرد: دولت باید کل زنجیره را به صورت همزمان مورد توجه و حمایت خود قرار دهد.
(دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲) ۱۱:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها