شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۱۷۷۸۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

بانک مرکزی زمان‌بندی در تخصیص ارز را رعایت کند

رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران بی‌توجهی بانک مرکزی به زمان‌بندی تعیین شده در تخصیص ارز را برای تولید و تجارت آسیب‌زا دانست و خواستار تخصیص‌های به‌موقع ارز شد.

 احمد فرشچیان رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران با انتقاد از تخصیص‌های طولانی‌مدت ارز در روند واردات، گفت: بی‌انضباطی بانک مرکزی در تخصیص ارز و رعایت نشدن دستورالعمل‌ها از سوی بانک‌های عامل در درصد کارمزدی که بابت تخصیص ارز دریافت می‌شود، از جمله مواردی هستند که باید اصلاح شوند.
 
فرشچیان، از برگزاری نشست اعضای کمیسیون و نمایندگان تشکل‌های وارداتی با مسئولان اداره تخصیص ارز بانک مرکزی به منظور رسیدگی به نابسامانی‌های موجود در روند تخصیص ارز خبر داد.
 
او ضمن انتقاد از طولانی شدن فرآیند تخصیص ارز به بخش واردات، گفت: متاسفانه شاهد بی‌انضباطی‌ها و نابسامانی‌هایی در حوزه تخصیص ارز هستیم که روند ترخیص کالاها از گمرکات را بسیار طولانی می‌کند. از طرفی چون بیش از ۹۰ درصد آنچه امروز وارد می‌شود مواد اولیه تولید و تجهیزات هستند، روند طولانی ترخیص آنها به پروسه تولید لطمه وارد می‌کند.
 
فرشچیان همچنین دریافت کارمزد خارج از دستورالعمل صادر شده از سوی بانک مرکزی توسط بانک‌های عامل را مورد توجه قرار داد و افزود: طبق دستورالعمل بانک مرکزی، بانک‌های عامل بین ۱.۷ تا ۲.۱ مجاز به دریافت کارمزد برای تخصیص ارز هستند؛ اما متاسفانه در اجرا شاهد دریافت مبالغی تا دو برابر حد مجاز هستیم. این دست از اقدامات بانک‌ها در کنار سایر هزینه‌هایی که به تولیدکنندگان و تجار تحمیل می‌شود، موجب شده تا شرایط فعالیت بخش خصوصی با چالش جدی مواجه شود.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: بانک مرکزی معنای زمان‌بندی را به خوبی می‌داند و اطلاع دارد که بی‌توجهی به این زمان‌بندی تا چه حد به فعالیت اقتصادی افراد صدمه می‌زند؛ با این حال در تخصیص ارز، زمان‌بندی را رعایت نمی‌کند.
 
فرشچیان تاکید کرد: فعالان اقتصادی در این شرایط تحریمی که انواع فشارها بر بخش خصوصی وارد می‌شود از بانک‌های عامل می‌خواهند تا طبق دستورالعمل‌هایی که صادر می‌شود، عمل کنند. همچنین درخواست آنها از بانک مرکزی، رعایت زمان‌بندی‌ها در تخصیص ارز است.
(شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲) ۰۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها