جمعه / ۱۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۷۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مشکلی از نظر فنی در خودکفایی اکثر محصولات زراعی نداریم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: از لحاظ فنی مشکلی در خودکفایی اکثر محصولات زراعی نداریم، مشکل ما در بخش‌های دیگری است که باید حل شود.

علیرضا مهاجر امروز ۱۸ آبان‌ماه، در همایش و گردهمایی کشاورزان در قالب طرح تحول کشاورزی استان که در مجتمع آیه‌های مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در کشاورزی دو ماه طلایی تیر و مرداد را داریم که در این دو ماه، طلایی‌‎ترین زمان ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر است که وزارت نیرو در همین ساعات برق را قطع می‌کند.
وی افزود: اگر فصل کاشت را از دست دهیم، ۱۰ روز بعد آن برای ما فایده‌ای ندارد، باید یک سال صبر کنیم تا تولید انجام دهیم. اگر در تیر و مرداد و در ساعت پیک آب نداشته باشیم، تولید کاهش پیدا می‌کند و باید محصولات را از خارج وارد کنیم؛ این یکی از معضلات اصلی ما است.
مهاجر بیان کرد: با کمک کشاورزان توانستیم در این شرایط سخت خشکسالی که بارندگی خراسان رضوی نسبت به نرمال ۵۲ درصد منفی بوده، در خرید گندم بیش از سال‌های گذشته توفیق داشته باشیم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پایه‌ای‌ترین و مهم‎ترین کارخانه‌ای که خداوند خلق کرده، زمین است، عنوان کرد: در بهره‌وری از زمین چند نکته وجود دارد؛ اولین کار معرفی اقلامی به کشاورزان است که نسبت به شوری و مصرف آب بالا مقاوم‌تر هستند. دومین وظیفه ما این است که میزان مصرف آب را کاهش دهیم. این کار باید با روش‌های نوین انجام شود و در اراضی کوچک امکان‌پذیر نیست. سومین وظیفه تناوب است.
وی ادامه داد: نمی‌توانیم الگوی کشت را اجرا کنیم؛ زیرا هر بخش دست فرد یا دستگاهی است. بین حرف تا عمل ما زمین تا آسمان متفاوت است. باید قوانینی را تصویب کنیم که بتوانیم اجرا کنیم. خودکفایی در گندم ممکن، پایدار و برای همیشه است. طی سال جاری ۱۰‌ونیم میلیون تن خرید گندم داشتیم که خیلی از افراد باور نمی‌کنند و این جزو پدیده‌های دولت است. الگوی کشت، کشت قراردادی و تولید پایدار در کشور امکان‌پذیر است، به شرطی که قواعد لازم اجرا شود.
مهاجر خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون سازمان برنامه‌وبودجه هزینه کشت‌های ابتدای سال را پرداخت نکرده که در بهمن و اسفند پرداخت می‌کند، بهتر است همین مبلغ را نگه دارد و در فروردین به حساب کشاورزان بریزد. ما که نمی‌توانیم به کشاورزان بگوییم در زمان مناسب کشت این کار را انجام ندهند.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از لحاظ فنی مشکلی در خودکفایی اکثر محصولات زراعی نداریم، مشکل ما در بخش‌های دیگری است که باید حل شود. اگر گندم را به جای ۴‌ونیم تن در هکتار به ۶ تن در هکتار برسانیم، خودکفا می‌شویم. در زمینه جو نیز می‌توانیم به راحتی خودکفا شویم. مهمترین اتفاقی که در این دو سال افتاد، مصرف بهینه کود بود که با این کار ۵۰ درصد مشکل ما در تولید حل می‌شود.
امنیت غذایی اولویت درجه یک کشور است
محمدمهدی قاسمی، معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بخشی از این همایش اظهار کرد:منیت غذایی اولویت درجه یک کشور است. وقتی موضوعی اولویت درجه یک می‌شود، یعنی حتی از مباحث دفاعی نیز بالاتر است.
وی با بیان اینکه امنیت غذایی سه مشخصه اصلی دارد که شامل فراهم کردن غذا، دسترسی و استمرار تولید و پایداری است، عنوان کرد: در شرایطی که اکوسیستم پیچیدگی خاص خود را دارد و با تغییرات اقلیمی و عدم قطعیت‌ها روبه‌رو هستیم، کار کردن در این عرصه مشکل است. علم، دانش، نوآوری و خلاقیت می‌تواند به کمک ما بیاید.
معاون آموزش و ترویج سازمان تات بیان کرد: تمام اجزای زنجیره تولید باید به نحو احسن کار کنند و ایفای نقش داشته باشند تا نتیجه خوبی در بخش کشاورزی اتفاق بیفتد. اگر بذر مناسب منطقه تحویل و به موقع کشت و آبیاری نشود، آرایش کشت مناسب و کود پایه درست نباشد و برداشت درستی صورت نگیرد، نتیجه مناسب از تولید حاصل نمی‌شود. اگر مشکل وجود دارد، راهکار هم هست.
قاسمی ‌گفت: امروز بالغ بر ۸۵ میلیون نفر جمعیت داریم و ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در ایران تولید می‌شود. در همین اقلیم با همین شرایط نهاده‌ها و قطعی برق، کشاورزان توانستند عملکرد بالاتری داشته باشند که با علم و دانش امکان‌پذیر شد. اگر دانش موجود در اختیار همه کشاورزان قرار گیرد، اهداف عالیه قابل وصول است.
وی افزود: کشاورزان نمونه و پیشرو ثابت می‌کنند با همه مشکلات می‌توان به رکوردهای تولید دست پیدا کرد. یک راه با دانش بومی و راه دیگر با دانش روز است. امکان ندارد بخش کشاورزی اولویت اول نظام باشد اما در صداوسیما تنها نیم ساعت در برنامه آموزش وقت داشته باشیم، حداقل باید یک کانال تلویزیونی یا رادیویی داشته باشیم تا ۵ میلیون بهره‌بردار کشاورزی را تحت پوشش قرار دهیم.

(جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲) ۱۰:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها