پنج شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۷۴۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

احیای نخلستان‌های درجه ۳ و ۲ با روش کشت بافتی

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: می‌توان از روش کشت بافت برای احیای نخلستان‌های درجه ۲ و ۳ استفاده کرد.

عبدالرضا کاوند در نشست هم‌اندیشی و معرفی پتانسیل‌های محصولات کشت بافت گیاهی گردو و خرما ضمن اشاره به بررسی روش‌های تکثیر نهال خرما و گردو مانند پاجوش، کشت بافت، تولید نهال پیوندی و ... در خصوص مزایای روش کشت بافت و محصولات خرما و گردویی که از این روش تولید می‌شوند، اظهار کرد: مواردی چون تکثیر تعداد زیادی نهال از یک نخل (درخت مادری)، تولید نهال‌های یکنواخت و اصیل برای احداث نخلستان و باغ‌های تجاری، تولید نهال سالم و عاری از هرگونه بیماری و همچنین امکان تولید نهال در هر فصلی از سال و از سوی دیگر مناسب بودن این روش جهت برنامه‌های اصلاحی از طریق کشت سلول و پروتوپلاست را می‌توان از جمله مزایای روش کشت بافت برشمرد.
وی با اشاره به تولید سالانه یک میلیون و ۳۳۵ هزار و ۶۵۲ تن خرما با سطح زیر کشت ۲۶۸ هزار و ۸۱۱ هکتار در کشور درباره چشم‌انداز آینده خرما در ایران گفت: با اولویت‌بخشی به اصلاح و تجاری‌سازی ارقام خشک و نیمه‌خشک خرما با هدف توسعه صادرات غیرنفتی، تنوع‌بخشی به واحدهای کشت بافتی دارای مجوز تولید و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری آنها و مشارکت در برنامه‌ریزی برای تأمین نهال و دیگر نهاده‌های مورد نیاز برای احیای نخلستان‌های درجه ۳ و ۲، می‌توان آینده روشنی برای محصول خرما با تکیه بر روش کشت بافت در کشور ساخت.
معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با اشاره به سطح زیرکشت ۱۷۰ هزار و ۶۵۴ هکتاری گردو و تولید سالانه ۲۶۵ هزار و ۳۰۶ تن محصول آن در ایران، درباره چشم‌انداز آینده گردو در ایران با اجرای برنامه‌هایی همچون مشارکت در برنامه‌های اصلاحی با هدف معرفی و تجاری‌سازی ارقام بومی و محلی از ژرم پلاسم غنی داخلی، هماهنگی برای تهیه و تامین مواد تکثیری سالم و اصیل (پیوندک، ریزنمونه) برای تولید نهال گواهی شده گردو جهت اصلاح باغ‌های موجود و توسعه سطح زیر کشت و حمایت از سرمایه‌گذاری برای ایجاد باغ بذرپایه گردو به‌ عنوان یک نهاده مهم باغبانی تأکید کرد.
آموزش باغداران و نهال‌های تقلبی دو چالش مهم
 در ادامه ورشوچی -  یکی از فعالان صنعت کشت بافت گیاهی در ایران - یکی از چالش‌های مهم این صنعت را موضوع آموزش عنوان کرد و گفت: ضروری است بهره‌برداران و باغداران با کشت بافت گیاهی و اهمیت آن آشنا شده و در کنار آن بیاموزند چگونه باید با نهال‌های تولید شده به روش کشت بافت و مراحل مختلف کاشت و داشت آن برخورد کرد و چه اصولی را انجام داد.
ورشوچی افزود: آموزش بهره‌برداران و باغداران به عهده متولیان و قانونگذاران است که باید با برنامه‌ریزی و ارائه تسهیلات مختلف برای توسعه و گسترش آن تلاش کنند.
وی تولید و فروش نهال‌های تقلبی را یکی دیگر از چالش‌های این صنعت دانست و تصریح کرد: متأسفانه انواع نهال‌های تقلبی به اسم نهال‌های کشت بافتی تولید و فروخته می‌شود که همگان وظیفه داریم باغداران و بهره‌برداران را از وجود چنین نهال‌هایی آگاه کنیم.
بنابر گفته وی نهال‌های تقلبی که به اسم نهال‌های کشت بافتی فروخته می‌شود اغلب نهال‌هایی بذری هستند که یا مشکلات خاصی دارند و یا از رقم  مشخصی نیستند اما به قیمت نهال‌های اصلی و رقم‌های گران‌قیمت به کشاورزان فروخته می‌شوند.


(پنج شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲) ۱۰:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها