یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۶۱۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سامانه پایش سلامت محصولات کشاورزی مبتنی بر ژئوماتیک در کشور تولید شد

یک شرکت دانش‌بنیان کشورمان موفق به تولید و بهره‌برداری از سامانه پایش سلامت محصولات کشاورزی مبتنی بر ژئوماتیک شد.

علیرضا حاجی تبار؛ مدیرعامل شرکت "بوم‌نگاران هوشمند‌امید" گفت: این شرکت که از سال 98 به صورت رسمی ثبت شده با حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، محصولی در جهت تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در بخش کشاورزی تولید کرده است.
وی با اشاره به اینکه تصاویر ماهواره‌ای در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارند، اظهار کرد: اوایل شروع به کار در بخش‌های مختلفی فعالیت داشتیم اما به دلیل علاقه به بخش کشاورزی به تدریج محصول ما براساس تحقیقات بازار و اقداماتی که انجام دادیم شامل 30 حوزه کشاورزی شد. در همین راستا سامانه پایش سلامت محصولات کشاورزی مبتنی بر ژئوماتیک را تولید کردیم که براساس تصاویر ماهواره‌ای به کشاورزان کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به آب و کود گیاه را رصد کنند.
حاجی‌تبار افزود: همچنین این سامانه براساس یک نمودار رشد به کشاورزان کمک می‌کند تا براساس استاندارد‌های منطقه و وضعیت محصولات خود، تغییر شاخص‌ها و تنش‌های وارد شده به گیاه را رصد کنند. در واقع این سامانه، دستیاری است که گزارش‌های لازم را به کشاورزان ارائه می‌دهد و آنها هم این گزارش‌ها را در اختیار مشاوران تخصصی خود قرار می‌دهند و مشاوران هم در صورت لزوم بازدید‌های میدانی را انجام داده و توصیه‌های لازم را به کشاورزان ارائه می‌دهند.
پرداخت هوشمند خسارت به کشاورزان
حاجی تبار با بیان اینکه با سامانه پایش سلامت محصولات کشاورزی سه دسته خدمات به کشاورزان و کشت و صنعت‌ها ارائه می‌شود، تصریح کرد: خدمات دوره کاشت، داشت و برداشت از جمله این خدمات است. در دوره کاشت به کشاورز کمک می‌شود تا اقداماتی در جهت کاشت مناسب داشته باشد. در دوره داشت هم چنانچه هر تنشی به محصول و گیاه وارد شود یا اتفاقی رخ دهد، هشدار به موقع به کشاورزان داده می‌شود و در دوره برداشت محصول هم، کشاورز را از بهترین زمان برداشت و میزان تولید مطلع می‌کند.
وی با اشاره به اینکه این سامانه دانش‌بنیان، هم‌اکنون در اختیار سازمان‌های دولتی هم قرار گرفته است، اذعان کرد: در چند سال اخیر به صندوق بیمه کشاورزی، پژوهشگاه فضایی ایران، سازمان تعاونی روستایی، اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و چند مجموعه دولتی دیگر سرویس‌های مختلفی ارائه داده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به هوشمندسازی پرداخت خسارت‌های کلانی که توسط صندوق بیمه کشاورزی صورت می‌گیرد، اشاره کرد. در واقع سعی کرده‌ایم به واسطه خدماتی که ارائه داده‌ایم، عدالت در بین کشاورزان برقرار شده و پروسه پرداخت خسارت، از حالت سنتی بیرون بیاید و خسارت محصولات کشاورزی در کل کشور توسط سیستم پردازش شود.
پایش سطح زیرکشت گندم و برنج در کل کشور
حاجی تبار در ادامه اضافه کرد: در مورد سطح زیرکشت محصولات مختلف هم چندین سال است که همکاری‌هایی را با پژوهشگاه فضایی ایران داریم. در همین رابطه به موجب قراردادی که با این پژوهشگاه داریم، سطح زیرکشت برنج در سطح استان‌های مازندران، گیلان و گلستان را در اختیار این مجموعه قرار می‌دهیم و براساس آن برنامه‌ریزی‌هایی برای سال‌های آینده کشور انجام می‌شود. همچنین در مورد گندم هم اقداماتی آغاز شده و قرار است سطح زیرکشت این محصول در اختیار چند سازمان گذاشته شود؛ زیرا میزان تولید گندم تأثیر بسیاری در بحث امنیت غذایی کشور دارد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، رضایتمندی و همکاری بلندمدت مشتریان با این مجموعه را بزرگترین دستاورد ارزیابی کرد و گفت: به دلیل تلاشی که در جهت حسن انجام فعالیت داریم، بیش از 90 درصد مجموعه‌هایی که با ما کار کرده‌اند همکاری‌های بلندمدتی داشته‌اند. در واقع اغلب کشت و صنعت‌ها و تعاونی‌های روستایی همکاری خود را با مجموعه ما تداوم داده‌اند و تبدیل به همکاری بلند مدت چهار تا پنج ساله شده است.
حاجی تبار در ادامه مهم‌ترین مسئله‌ای که این مجموعه را نسبت به سایر رقبا متمایز می‌کند، پاسخگویی، پشتیبانی و کیفیت بالاتر محصولات و خدمات ارائه شده، برشمرد.
وی با اشاره به وجود نیرو‌های متخصص در بخش نرم‌افزار، هوش مصنوعی و سنجش از دور کشاورزی در این شرکت اظهار کرد: تمام تلاش ما این بوده که با مدیریت درست، این افراد کنار یکدیگر قرار گرفته و درک متقابلی از یکدیگر داشته باشند. شاید بسیاری از شرکت‌ها بگویند که ما هم نیروی هوش مصنوعی و هم نیروی کشاورزی داریم اما مهم‌ترین مسئله در سازمان‌ها و به خصوص در مجموعه‌هایی که تعداد نیرو زیاد می‌شود و بخش‌های مختلفی دارند، هماهنگی و ارتباطات بین تیمی است. خوشبختانه این اتحاد در مجموعه بوم نگاران هوشمند‌امید به شکلی رخ داده که مشتریان از کیفیت و پشتیبانی محصول رضایتمندی دارند که این اتفاق به واسطه درک مشترک تیمی رخ داده است؛ یعنی تیم هوش مصنوعی، کشاورزی را و تیم کشاورزی، هوش مصنوعی را درک می‌کند و این به ما کمک کرده که بتوانیم محصول متمایزی را در اختیار مشتریان قرار دهیم.
حاجی تبار با اشاره به اینکه بسیاری از رقبای این مجموعه با دانش کشاورزی وارد این حوزه شده‌اند، بیان کرد: ما با دانش هوش مصنوعی وارد این حوزه شده‌ایم نه اینکه کشاورزی را وارد هوش مصنوعی کنیم و این تفاوتی بوده که خود را نشان داده است. به عبارت دیگر سایر مجموعه‌ها تمرکزشان این بوده که تیم کشاورزی قوی داشته باشند، اما شرکت ما در کنار این توانسته تیم نرم‌افزار و هوش مصنوعی بسیار قوی هم داشته باشد که این موضوع، مهم‌ترین مزیت رقابتی ما بوده است.
حمایت‌های معنوی و تأثیرگذار معاونت علمی
حاجی تبار بیشتر حمایت‌های دریافت شده از معاونت علمی ریاست جمهوری را حمایت‌های معنوی دانست و تأکید کرد: ارائه مجوز برای اینکه بتوانیم با مجموعه‌های مختلف فعالیت داشته باشیم، کمک بسیاری به ما کرده است. همچنین مشاوره‌هایی که دریافت کردیم و حمایت‌های صورت گرفته در بخش نمایشگاهی برای مجموعه ما بسیار مؤثر بوده است. در همین حال به نظر می‌رسد که بخش خصوصی به حمایت‌های معنوی بیشتر از کمک‌های مالی نیاز دارد. انتظار ما هم این است که معاونت علمی ریاست جمهوری در جهت کمک به شرکت‌های دانش بنیان، سازمان‌هایی را که سنتی هستند و در برابر پذیرش تکنولوژی مقاومت دارند، مجاب کند که از تکنولوژی بهره ببرند. زیرا واقعاً این فرهنگ‌سازی برای بخش خصوصی دشوار بوده و از همین رو مجموعه ما برای قانع‌سازی چند سازمان دولتی، متحمل هزینه‌های سنگینی شده است.
وی با بیان اینکه برخی سازمان‌های دولتی به واسطه فضای سنتی خود، درک بالایی نسبت به تکنولوژی‌های جدید نداشته و از ورود به فضای تکنولوژی‌های جدید واهمه دارند، گفت: چنانچه نهاد‌هایی مانند معاونت علمی در جهت قانع کردن سایر بخش‌ها برای استفاده از تکنولوژی اقدام کنند، سرعت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه افزایش می‌یابد. همچنین این حمایت موجب می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان راحت‌تر وارد کشور‌های همسایه شوند و ارزآوری برای کشور داشته باشند.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص میزان اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم این مجموعه اذعان کرد: خوشبختانه بسیاری از فارغ التحصیلان کشاورزی علاقه‌مند به فعالیت در این شرکت هستند و در حال حاضر 16 نفر به صورت مستقیم و تمام وقت در این مجموعه اشتغال به کار دارند.
حاجی تبار به فعالیت‌های این مجموعه در جهت گسترش استخدام‌های غیرمستقیم اشاره و عنوان کرد: در تلاش هستیم تا در استان‌های مختلف، از فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته کشاورزی برای مشاوره‌های تخصصی و بازدید‌های می‌دانی مزارع استفاده کنیم که اقدامی در جهت اشتغال زایی برای این افراد است. در همین حال در هر شهرستان به سه یا چهار نیرو نیاز داریم که اشتغال‌زایی بزرگی برای یک بخش خصوصی خواهد بود. به عبارتی چنانچه بتوانیم این هدف را در یک برنامه پنج ساله محقق کنیم، اتفاقات مثبت و بسیار خوبی در زمینه اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته کشاورزی رقم خواهد خورد.

(یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲) ۱۹:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها