پنج شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۵۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

«تُرنج مازندران» در سبد معاملات بازار سرمایه جای می‌گیرد؟

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رییس سازمان بورس در سفر به مازندران اعلام کرد: نهایت همکاری برای ورود محصولات راهبردی مازندران مانند مرکبات و برنج به بازار سرمایه را خواهیم داشت.

مجید عشقی روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران در ساری با بیان اینکه تشکیل سرمایه چالش مهم کشور است، تصریح کرد: اگر سرمایه ای که تشکیل شده از میزان استهلاک آن کمتر باشد مشکل آفرین است و اگر ادامه یابد سبب مستهلک شدن صنایع، و عدم رشد و توسعه اقتصادی می شود.
وی با تاکید بر اینکه ورود مردم به بازار بورس بدون الزامات، فرهنگ سازی و بدون ابزارهای لازم امکانپذیر نیست، گفت: در سالهای ۹۹ و ۹۸ حجم معاملات در بازار بورس به شدت بالا رفت و این جابجایی و شاخص در کمتر از پنج ماه بیش از چهار یا پنج برابر افزایش یافت.
رییس سازمان بورس ادامه داد: اگر آن زمان سرمایه به سمت طرح ها می رفت، اکنون می توانستیم سودآوری شرکت ها را ببینیم.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به ریل گذاری هایی که در دولت سیزدهم برای سوق دادن صنایع به سمت منابع اولیه انجام شده است، اظهار کرد: از اسفندماه پارسال تا کنون به هشت استان سفر داشتیم و طی آن همایش هایی برگزار شد تا شروعی برای یک گفتگوی ۲ طرفه در بحث تامین مالی فعالان اقتصادی باشد چرا که که شرکتها آشنایی چندانی با بازار سرمایه ندارند.
عشقی ادامه داد: ورود شرکت ها به بازار بورس بسیار بااهمیت بوده و یکی مزایای پذیرش در بورس نیز ایجاد ضمانت و اعتبار برای آن مجموعه است.
رییس سازمان بورس با اشاره به صحبتهایی که در خصوص مرکبات و برنج صادراتی مازندران شده است، گفت: وسواس زیادی در پذیرش بورس داریم؛ برنج و مرکبات باید از بازار سنتی به بازار رسمی و تابلودار بیاید و علاوه بر آن بازار برنج در استان، باید رقابتی شود.
این مسوول ادامه داد: به عنوان نمونه، زعفران دارای چند رقیب جدی است و همین سبب شد تا کیفیت کالا به شدت افزایش پیدا کند و در بورس نیز خریداران خاص خود را داشته باشد.
عشقی تصریح کرد: می توانیم برنج را هم رسمی کنیم، دست واسطه قطع می شود، قراردادهای آتی ضمانت آن می شود، کشاورز به طور مستقیم خودش محصولش را در تابلوی بورس عرضه می کند و هر فردی از هر جای کشور آن را بخرد.
وی با بیان اینکه نهایت همکاری در زمینه ورود محصولات راهبردی به بورس را داریم، گفت: برنج و مرکبات مازندران اگر قابلیت استانداردسازی داشته باشد، وارد این بازار می شود.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه تأمین مالی به اشکال مختلف است، ادامه داد: پارسال ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق بدون ضامن منتشر شد و همین دو هفته پیش نیز، یک شرکت فولاد هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اوراق بدون ضامن منتشر کرد و این نشان می دهد که ایجاد اعتبار و ضمانت از مزیت‌های مهم ورود در بورس است.

همایش یکروزه بورس و تأمین مالی نیز امروز پنجشنبه با حضور معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در سالن همایش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران برگزار می شود.

(پنج شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲) ۱۰:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها