چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۶
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۱۱۷۴۶۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

چرا قیمت گوشت گاو کره‌ای افزایش یافت

گزارش‌های منتشر‌شده در پنج‌شنبه هفته گذشته حاکی از آن بودند که قیمت گوشت گاو کره‌ای به دنبال شیوع یک مجموعه بیماری‌های پوستی توده‌ای در گاوها در سراسر این کشور افزایش یافت.

بر اساس داده‌های موسسه ارزیابی کیفیت محصولات حیوانی کره، قیمت عمده‌فروشی گوشت گاو کره‌ای تا روز چهارشنبه هفته گذشته به‌طور متوسط ۱۹۳۶۵ وون (۱۴.۲۵ دلار) در هر کیلوگرم بوده است. این قیمت در مقایسه با ۱۸۱۷۹ وون یک هفته قبل از شیوع، بالغ بر ۶.۵ درصد افزایش داشت.
اولین مورد تایید شده بیماری تورم پوست جمعه گذشته گزارش شد. در همین دوره، قیمت خرده‌فروشی یک کیلوگرم گوشت گاو درجه یک کره‌ای ۷.۸ درصد افزایش یافت و از ۹۲۸۷۰ وون به ۱۰۰۲۰۰ وون رسید.  یکی از مقامات انجمن گاوهای Hanwoo کره در این خصوص اظهار کرد: قیمت‌ها افزایش یافته‌اند، زیرا در حال حاضر تاخیرهایی در حمل و نقل گاوها به کشتارگاه وجود دارد که ناشی از قرنطینه کردن بخش‌های نزدیک دامداری‌ها است. به گفته وی حدود ۳۰ درصد از گاوها در حال حاضر برنامه کشتار خود را از دست داده‌اند که دلیل آن کاهش میزان فروش دام است و  این موضوع به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند.
هانوو، همچنین‌ هانو یا بومی‌ کره، یک نژاد گاو کوچک بومی ‌در این کشور است. قبلا به عنوان حیوان ‌کشنده استفاده می‌شد، اما این استفاده تقریبا از بین رفته است و در حال حاضر عمدتا برای گوشت پرورش داده می‌شود. این یکی از چهار نژاد بومی‌ کره‌ای است که سایر نژادها چیکسو، هیگو و ججو بلک هستند. با گسترش مداوم این بیماری، ذخایر فروشندگان مرغ که جایگزینی برای گوشت گاو در کره در نظر گرفته می‌شود در طول هفته افزایش یافت. ارزش سهام یک فروشنده محلی مرغ با نام Foodnamoo در ۹۲۰۰ وون بسته شد که ۱۳ درصد نسبت به ۱۹ اکتبر افزایش داشته است. سهام Maniker، تولیدکننده مرغ محلی نیز در معاملات صبح روز پنج‌شنبه ۱۲.۶ درصد نسبت به یک هفته قبل افزایش یافت.
بر اساس اعلام وزارت زراعت، خواربار و روستایی، موارد تایید شده بیماری پوستی توده‌ای در گاو که می‌تواند منجر به کاهش تولید شیر و تلفات احتمالی دام‌ها شود، تا روز پنج‌شنبه به ۳۸ مورد افزایش یافت. وزارت کشاورزی اعلام کرد که علت احتمالی شیوع اخیر می‌تواند ناشی از حشرات خونخوار مانند پشه‌هایی باشد که به این ویروس آلوده شده‌اند که از طریق حمل‌ونقل دریایی به دلیل افزایش مبادلات با کشورهای خارجی پس از پایان پاندمی‌ کووید ۱۹ وارد کره شده‌اند.
واکسیناسیون نزدیک به ۸۲ درصد از گاوها
مقامات کشاورزی کره جنوبی روز شنبه گذشته اعلام کردند که نزدیک به ۸۲ درصد از گاوهایی را که در معرض تلقیح اضطراری قرار دارند، در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد شیوع بیماری پوستی توده‌ای در سراسر کشور واکسینه کرده‌اند. بیماری ورم پوستی یک بیماری عفونی در گاو است که توسط ویروسی از خانواده Poxviridae که به عنوان ویروس Neethling نیز شناخته می‌شود، ایجاد می‌شود. این بیماری با تب، بزرگ شدن غدد لنفاوی سطحی و ندول‌های متعدد روی پوست و غشاهای مخاطی از جمله دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش مشخص می‌شود. به گفته وزارت زراعت، خواربار و روستایی کره، تا صبح روز شنبه، مقامات بهداشتی این واکسن را به ۳۵۷ هزار راس از ۴۳۸ هزار راس گاو که در هدف تلقیح اضطراری قرار دارند، تزریق کرده‌اند. از زمان اولین شیوع عفونت ویروسی در هفته گذشته، این کشور تاکنون ۵۲ مورد ال‌اس‌دی را در سراسر کشور تایید کرده است. مقامات در حال بررسی شش مورد مشکوک نیز هستند و تعداد گاوهای معدوم شده تاکنون به ۳۶۲۴ مورد رسیده است.
وزارت کشاورزی کره جنوبی تلاش کرده است تا کمپین واکسیناسیون اضطراری خود را با تأمین واکسن‌های بیشتر از خارج گسترش دهد و وزارت کشور متعهد شد که برنامه کلی واکسیناسیون را بر اساس برنامه‌هایی که توسط هر دولت محلی تهیه شده است، مدیریت کند. کره جنوبی قصد دارد برنامه واکسیناسیون را تا اوایل نوامبر تکمیل کند، اگرچه مقامات معتقدند تعداد موارد فعلا افزایش خواهد یافت، زیرا حدود سه هفته طول می‌کشد تا گاوهای واکسینه‌شده تولید آنتی‌بادی‌های محافظتی در برابر بیماری کنند. بیماری LSD که بر انسان تاثیر نمی‌گذارد، یک بیماری بسیار عفونی است که باعث ضایعات پوستی، تب و از دست دادن اشتها می‌شود که اغلب منجر به کاهش تولید شیر و حتی مرگ می‌شود که گاو و گاومیش را از طریق پشه‌ها و سایر حشرات خونخوار تحت تاثیر قرار می‌دهد. در همین حال، یک گاو هفته گذشته در حالی که در انتظار تلقیح بود، از مزرعه‌ای در ایمسیل در ۲۱۸ کیلومتری جنوب سئول فرار کرد. مقامات گفتند که سالم به مزرعه بازگشته و به این بیماری مبتلا نشده است.

(چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲) ۱۰:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها