چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۴۵۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

استقبال باغداران مازندرانی از قیمت مرکبات سرباغ

برداشت محصول نارنگی از باغ های مازندران درحالی به روزهای پایانی نزدیک و از طرفی موعد چیدن پرتقال شروع شده است که بیشتر باغداران امسال از افزایش حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار ریالی عمده فروشی هر کیلو گرم نارنگی سر باغ استقبال و تقریبا راضی هستند.

بررسی میدانی از شهرستان‌های مختلف مازندران به ویژه قائمشهر، بابل و ساری نشان می دهد که بسیاری از صاحبان باغ ها در چیدن و چگونگی عرضه محصول برخلاف سال گذشته مردد نیستند و در واقع میل به فروش مرکبات سر باغ از سوی باغداران با قیمت کنونی افزایش یافته است.
یکی از روش های عرضه و فروش مرکبات مازندران در قالب فروش این میوه پاییزی سر درخت و به صورت فروش یکجای باغ است، روشی که کشاورزان صفر تا صد برداشت محصول و بسته بندی و حمل و نقل را به عهده خریدار قرار می دهند.
طبق بررسی مقایسه ای از قیمت ها امسال نارنگی سر درخت به صورت یکجا از ۸۰ هزار ریال تا ۱۲۰ هزار ریال بسته به نوع رقم انشو یا یافا خرید و فروش می شود که این رقم نسبت به سال گذشته در هر کیلو گرم به ۵۰ تا ۶۰هزار ریال بیشتر نشان می دهد.
درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم نارنگی انشو و یافا در بازار نرگسیه ساری ۱۵۰ تا ۲۲۰ هزار ریال عرضه می شود، یعنی این که تقریبا دست واسطه ها کوتاه شده و قیمت برای باغداران و مصرف کنندگان راضی کننده است.
بررسی میدانی از وضعیت عرضه و تقاضا و مهمتر صادرات نشان می دهد که با توجه به تکالیف تعیین شده برای سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی مازندران، گسترش همکاری های بین بخشی و تشکیل دفتر ویژه توسعه صادرات مرکبات در استانداری و اقدامات صورت گرفته، باغداران استان با شرایط بهتری محصولاتشان را بدون واسطه و دلال بازی وارد بازار کرده و به دست مصرف کننده واقعی می رسانند.
مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی آن امسال با توجه فراهم شدن زمینه صادراتی به کشورهای عربی به خصوص عراق و روسیه، باید بیشتر به بازار جهانی صادر شود.
کارگروه صادرات مازندران امسال برای حمایت از صنایع تبدیلی، تصمیمات خوبی اتخاذ و مقرر شد تا آن دسته از واحدهای این بخش که نیاز به سرمایه در گردش دارند، به آنها داده شود تا بتوانند مرکبات تولیدی استان را خریداری و فرآوری کنند.
استاندارد سازی انبار های موجود و ایجاد انبارهای استاندارد با پرداخت تسهیلات لازم که می تواند بخشی از مشکل نگهداری مرکبات تولیدی استان را رفع کند از دیگر مصوبات کارگروه صادرات مازندران است.
برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از نیمه دوم شهریور ماه آغاز شد و اکنون باغداران در حال آماده شدن برداشت پرتقال هستند.
طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
همواره بازارهای هفتگی مازندران یکی از اماکن عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی مازندران است، بازاری که بسیاری از خرده فروشان مرکبات محصولشان را برای این که در اختیار دلالان قرار ندهند، مستقیم به این بازار عرضه می کنند، قیمت مرکبات در بازار های هفتگی مازندران هم به نفع باغداران است و هم به نسبت قیمت این میوه در فروشگاه ها برای مصرف کنندگان ارزان تر رقم می خورد.
معمولا از نیمه دوم فصل پائیز یکی از فعالیت های مهم اقتصادی در استان مازندران خرده فروشی انواع محصولات کشاورزی از جمله پرتقال، لیمو، نارنگی، ازگیل، خرمالو و انواع سبزیجات است. این خرده فروشان روستائی که عمده آنان را زنان تشکیل می دهند با حضور در شهرهای مختلف یا خودشان به صورت مستقیم در خیابان های اصلی و فرعی شهرها بساط می کنند.
افزایش پنج برابری صادرات نارنگی مازندران
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که وظیفه ما خدمت به قشر زحمتکش کشاورز مازندرانی است و این خدمت یک خدمت بی منت و بی انتهاست، گفت: افق کشاورزی استان، روشن است و به سمت تعالی و دانش بنیان شدن است و بر اساس سند توسعه کشاورزی استان، هدفمند و با برنامه حرکت خواهیم کرد.
بابک مومنی اظهار داشت: در ابتدای دهه ۹۰ سند و برنامه‌های جهاد کشاورزی مازندران تدوین شده است و امروز به‌ روز کردن برنامه‌ها و اجرایی کردن این برنامه‌ها ضروری است.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران به راه‌اندازی قرارگاه طیور، برنج و مرکبات در استان اشاره کرد و گفت: این محصولات به صورت قرارگاهی مورد رصد و پایش قرار می‌گیرند و مدیریت خواهند شد.
وی تأکید کرد: امور کشاورزی مازندران باید با کمک مردم پیش برود، ‌یعنی تمامی مراحل تولید تا صادرات باید به خود مردم واگذار شود.
مومنی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال از ۱۱۵ هزار هکتار باغات مرکبات استان حدود سه میلیون تن محصول برداشت شود، گفت: امسال برای صادرات ۵۰۰ هزار تن مرکبات هدف‌گذاری شد.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان داشت: امسال صادرات نارنگی نسبت به سال قبل پنج برابر شده و به حدود ۱۱ هزارتن تاکنون رسیده است.
وی گفت: ۲۰ درصد محصول مرکبات تولیدی استان در سبد صادرات قرار می‌گیرد که اثر خود را روی قیمت محصول می‌گذارد و هرچه به سمت صادرات محصول پیش برویم قطعا قیمت محصول بهبود خواهد یافت.
وی شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها را از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی مازندران دانست و گفت که باغداران برای دستیابی به قیمت مناسب باید تولیدی بر اساس استاندارهای روز دنیا داشته باشند.
وی ادامه داد: با مدیریت و حمایت استانداری صادرات محصولات کشاورزی مازندران با دریافت اظهارنامه از داخل استان به صورت شفاف در حال انجام است.
مومنی تاکید کرد: ۱۰ هزار هکتار از باغ های استان مازندران کد QR دریافت و محصول شناسنامه‌دار تولید کردند که قابلیت صادرات دارد و امسال هم ۱۰ هزار هکتار دیگر به این سطح اضافه خواهد شد.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تمام ظرفیت‌ها را بکار گرفتیم تا محصول باکیفیت و شناسنامه دار از مازندران صادر شود تا برند مازندران در بازارهای جهانی حفظ شود.
بالا بودن شکاف تولید محصولات کشاورزی مازندران
سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که همچنان اختلاف و شکاف تولید در تولیدات محصولات کشاورزی بالا است، گفت: به طور یقین با استفاده از فناوری های نوین می توانیم این شکاف را از بین ببریم، امروز شکاف تولید را در واحد سطح را می توانیم با مهارت افزایی کشاورزان و فعالیت های دانش بنیان از بین ببریم.
مومنی با بیان این که برای ارتباط با کشاورزان و انتقال دانش نوین، از ظرفیت کشاورزان پیشرو استفاده خواهیم کرد و قطعا به سمت کشاورزی دانش‌بنیان حرکت می‌کنیم، ادامه داد: باید ظرفیت صادرات برنج را به حرکت درآوریم تا بازار داخلی را تعدیل کنیم و همانند محصولات درجه یک همچون زعفران و پسته، به فکر صادرات برنج بسیار باکیفیت ارقام محلی باشیم.
مومنی تصریح کرد: زمینه‌های صادرات محصولات کشاورزی باید فراهم باشد تا تجار و بازرگانان خارجی بتوانند محصولات مورد نیاز خودشان را از مازندران تامین کنند.
وی تشکیل نمایشگاه دائمی محصولات کشاورزی و کشاورزی دانش‌بنیان را از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی مازندران برشمرد.

(چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲) ۱۰:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها