سه شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۷۴۱۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

آمادگی بخش خصوصی برای خرید برنج شالیکاران مازندرانی

بخش خصوصی در شهرستان بابل آماده خرید برنج سالجاری شالیکاران مازندران بدون هیچ محدودیتی در قالب امتداد طرح حمایتی خرید توافقی اعلام شده از سوی دولت است.

با حمایت دولت، اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان از ۲۵ مرداد سالجاری تاکنون با ۳۰ مباشر در قالب اتحادیه شالیکوبی داران و اعضای اتحادیه تعاونی روستایی قرار داد منعقد کرد و با عقد قرار داد تحویل ۲۱ هزار تن برنج ندا، شیرودی و فجر در این طرح همکاری کردند.
۹ هزار و ۶۰۰ تن برنج کهنه (کشت سال گذشته) در استان خریداری شده و سه هزار و ۱۰ میلیارد ریال معادل بیش از ۸۰ درصد هم مطالبات مباشران پرداخت شده است.
در حال حاضر برخی از مراکز خرید برنج اعلام آمادگی کردند که برنج سال جاری شالیکاران مازندران را با قیمت طارم حدود ۶۰۰ هزار ریال، فجر حدود ۴۶۰ هزار ریال و ندا حدود ۳۶۰ هزار ریال بدون هیچ محدودیتی خریداری خواهند کرد.
این مراکز اعلام کردند هزینه برنج های خریداری شده از سوی کشاورزان ۱۰ تا ۱۵ روزه پرداخت خواهد شد.
رییس اتحادیه صنایع تبدیلی و غذایی مازندران در جمع خبرنگاران بیان کرد: ورود استاندار مازندران برای خرید برنج های دپو شده سال گذشته بسیار گره گشا بوده است.
سید تقی جعفریان افزود: مرکز خرید برنج در شهرک صنعتی رجه با برند طبیعت، بدون هیچ محدودیتی آمادگی دارد برنج تولیدی سال جدید شالیکاران مازندران را خریداری کند.
وی گفت: با توجه به میزان شکستگی برنج، طارم حدود ۶۰۰ هزار ریال، فجر حدود ۴۶۰ هزار ریال و ندا هم ۳۶۰ هزار ریال از کشاورزان خریداری و پول آن ۱۰ روزه پرداخت خواهد شد.
کشاورزان در سراسر استان می توانند بدون هیچ محدودیتی برنج خود را به این مجموعه تحویل دهند و پول خود را دریافت کنند.
وی افزود: طرح حمایتی دولت در خرید توافقی دولت بسیار کارگشا بوده و بسیاری از برنج های دپو شده سال گذشته خریداری شده است.
جعفریان اظهار داشت: حمایت از کشاورز هزینه نخواهد بود بلکه سرمایه گذاری های زیرساختی است که برای امنیت غذایی کشور بسیار مهم است.
خرید بیش از ۹ هزار تن برنج
در این پیوند مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران اظهارداشت: ۹ هزار و ۶۰۰ تُن برنج کهنه (کِشت سال گذشته) در استان خریداری شده و سه هزار و ۱۰ میلیارد ریال معادل بیش از ۸۰ درصد هم مطالبات مباشران پرداخت شده است.
عباسعلی وفایی نژاد افزود: اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان از ۲۵ مردادماه سال جاری تاکنون با ۳۰ مباشر در قالب اتحادیه شالیکوبی داران و اعضای اتحادیه تعاون روستایی قرارداد امضا کرد و با عقد قرارداد تحویل ۲۱ هزار تُن برنج "ندا، شیرودی و فجر" در این طرح همکاری می‌کنند.
برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.
این استان با برخورداری از تنها ۲.۵ درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

(سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲) ۰۷:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها