یکشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۳۵۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرکنندگان از آوردن بارهای گوجه فرنگی و پیاز به مرزهای قصرشیرین خودداری کنند

رییس جهادکشاورزی قصرشیرین با اشاره به ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی و پیاز، گفت: صادرکنندگان از آوردن این ۲ محصول به مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی در این شهرستان خودداری کنند.

«جبار خدامرادی» افزود: تجار و صادرکنندگان میوه و تره بار روز گذشته حدود ۲۵۰ کامیون پیاز و گوجه فرنگی را برای صادرات به عراق به مرز پرویزخان آورده بودند که با توجه به ارسال ابلاغیه ای مبنی بر ممنوعیت این ۲ محصول از صادرات این کامیون ها جلوگیری شد.
وی اظهار کرد: به منظور جلوگیری از متضرر شدن تجار و با پیگیری و هماهنگی های لازم از طریق فرمانداری، گمرک و جهاد کشاورزی این محموله ها از مرز خارج شد و از امروز هیچ محموله گوجه فرنگی و پیاز تا اطلاع بعدی از مرز خارج نمی شود.
رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: تنها صادرات گوجه فرنگی و پیاز ممنوع است و سایر اقلام میوه و تره بار مشکلی ندارد از این رو تجار برای اینکه دچار ضرر و زیان نشوند از آوردن این ۲ محصول به منظور صادرات خودداری کنند.
خدامرادی ادامه داد: کار گروه صادرات در تهران باید اطلاع رسانی کافی در خصوص موضوع قرنطینه محصولات صادراتی را به موقع اعلام کند که تجاران متحمل خسارات و مشکلات این چنینی نشوند.
او با اشاره به گلایه تجار در این رابطه، گفت: اداره جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین تنها هماهنگ کننده است و سیاست های ممنوعیت صادرات و محصولات از عهده این اداره خارج بوده و تصمیم نهایی در تهران اخذ می شود از این رو باید ابلاغیه ممنوعیت گوجه فرنگی و پیاز و یا دیگر انواع میوه و تره بار در صورت منع برای صادرات به سازمان حفظ نباتات استان کرمانشاه و سپس به شهرستان قصرشیرین اعلام شود تا با اطلاع رسانی مناسب و به موقع از واردآمدن ضرر و زیان به تجار پیشگیری شود.
در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشت که سهم استان کرمانشاه ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بود و در بین گمرکات استان گمرک پرویزخان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داد.
استان کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد
استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.
شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.
عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

(یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲) ۱۲:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها