شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۳۱۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
خبرگزاری صدا و سیما
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مزایا و صرفه اقتصادی کشت کلزا

نیاز به آب کمتر، تاثیر مثبت در افزایش کشت جایگزین درتناوب کشت، نداشتن دور ریز، سازگاری با شرایط آب و هوایی کشور و قیمت مناسب خرید تضمینی کلزا از جمله مزایایی که کشت این دانه روغنی را در کانون توجه کلزاکاران قرار داده است.

گیاه کلزا یکی از منابع تامین روغن است که با وجود داشتن مزایای بسیار و صرفه اقتصاد کمتر مورد توجه کشاورزان بوده و یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی هدف گذاری برای توسعه کشت این دانه روغنی با توجه به مزایای گوناگون آن است.
مهاجر معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در اشاره به مزایای کلزا علاوه بر موارد گفته شده می‌گوید کلزا هم روغن خوبی دارد هم کنجاله مورد نیاز را تامین می‌کند گه امروزه کمبود آن یکی از مشکلات دام و طیور است.
به گفته ساربان کارشناس ارشد کشاورزی گیاه کلزا دارای ۴۲ تا ۴۵ درصد روغن و ۳۶ تا ۴۰ درصد پروتئین است.
کشت کلزا مزایای دیگری هم دارد به گفته موسی خانی رئیس اداره دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هزینه اولیه برای کشت کلزا پایینتر از محصولات دیگر است و کشاورزان با هزینه کمتری می‌توانند کزا کشت کنند ضمن اینکه قیمت خرید تضمینی ان دو برابر قیمت گندم و از لحاظ اقتصادی برای کشاروزان به صرفه است.
علاوه بر این مزایا، کشت کلزا از نظر گیاه پزشکی هم در بهره وری تولید تاثیرگذار است. حلاج نیا کارشناس ارشدکشاورزی می‌گوید گیاه کلزا از محصولاتی است که ما از نظر گیاه پزشکی می‌توانیم در تناوب قرار دهیم تا بسیاری از عوامل خسارت زایی که در گندم نمی‌توان کنترل کرد در کلزا کنترل کنیم.
در حال حاضر میزان تولید کلزا در کشور ۱۵۰ هزار تن یعنی ۱۰ درصد نیاز کشور است. منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید برای برنامه توسعه هفتم رشد ملایم، اما پایدار در نظر گرفتیم که از وضعیت فعلی که حدودا ۱۰ درصد نیاز داخلی است به ۲۵ در صد برسیم.
برادری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران می‌گوید روغن گیاه کلزا به لحاظ نیاز مصرف بعد از سویا و نخل سومین روغن است و این ظرفیت وجود دارد که در تامین نیاز کشور خودکفا شویم.
با شرایط فعلی حداکثر میزان برداشت کلزا از مزارع کشور ۲ تن در هر هکتار است.
صبور کارشناسس ارشد کشاورزی می‌گوید برای تمام کشاورزان ما این امکان وجود دارد که عملکرد خود را ارتقا دهند و حتی به همان حدود ۶ تن در هکتار برسانند این موضوع فقط با انتقال دانش به مزرعه شدنی است.
تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی کلزا از کشاورزان در کنار حمایت‌های فنی، آموزشی و توزیع بذر‌های اصلاح شده در بین کشاورزان از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت کلزا در کشور است.
در این ارتباط وزیر جهاد کشاورزی از تولید هزار و ۴۰۰ تن بذر اصلاح شدهِ کلزا در کشور خبر داد که به گفتهِ او، بیش از نیاز کشور است. به گفته نیکبخت، تا به حال، ۳۵۰ تن بذر اصلاح شده کلزا بین کشاورزان مناطق سردسیر توزیع شده و ۸۰۰ تُن دیگر در مناطق گرمسیر توزیع خواهد شد.

(شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲) ۱۴:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها