شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۷۲۹۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

توافق برای خرید قطره چکانی برنج| کام برنجکاران شیرین می شود؟

حجم قابل توجهی از تولیدات برنج مازندران را ارقام محلی تشکیل می دهد و خریدهای توافقی هم نتوانست لبخند رضایت بر چهره کشاورزان نشاند.

هرساله بیش از یک میلیون تن برنج در استان مازندران تولید می شود که بیش از نیمی از آن را ارقام محلی و پرمحصول نظیر ندا، شیرودی، طارم، هاشمی، فجر و غیره تشکیل می دهد.
 
پایین بودن قیمت برنج از یک سو و انبارشدن دسترنج کشاورزان در انبارها و شالیکوبی ها رنج هرساله کشاورزان مازندرانی است و این مسئله سبب شده تا انگیزه کشاورزان هرسال برای کشت دوباره برنج کم و کمتر شود.
 
طرح کشت قراردادی برنج از سال قبل در مازندران و مناطق شمالی شروع شد اما حجم خرید محصولات کشاورزی هم اندک بود و هم نرخ تعیین شده برای خرید، بسیار پایین بود و سبب شد تا کشاورز و شالیکار رمقی برای عرضه محصول به مباشران نداشته باشد.
 
از سوی دیگر با تلاش مسئولان مازندران پای شرکت های فروشگاه های زنجیره ای و انجمن واردکنندگان برنج هم به مازندران باز شد تا محصولات دپوشده را خریداری کنند و در نهایت نرخ های تعیین شده هم موجب رضایت و خرسندی آنان نشده است.
 
حدود دوماهی از برداشت برنج جدید در مازندران می گذرد و هر روز محموله های زیادی از مزرعه به شالیکوبی ها روانه می شود. مسئولان و متولیان امر امسال از ابتدای فصل برداشت، برنامه خرید توافقی را در دستور کار قرار دادند و با هلدینگ ها نیز برای خرید رایزنی شده است.
 
خرید توافقی برنج در بابل شروع شد
 
سرپرست جهاد کشاورزی بابل از آغاز خرید توافقی برنج توسط انجمن وارد کنندگان در شهرستان خبر داد.
 
محسن آهنگری در گفت وگو با خبرنگار بازار از آغاز خرید توافقی برنج توسط انجمن وارد کنندگان برنج در بابل خبر داد و گفت: با پیگیری دولت و حمایت قوه مقننه خرید برنج در مراکز خرید با قیمت توافقی از سوی انجمن وارد کنندگان برنج در بابل آغاز شد.
 
آهنگری افزود: این خرید شامل ارقام مختلف برنج از جمله ارقام محلی بود و وجوه آن نقدا توسط مباشرین طرف قرارداد در زمان خرید پرداخت خواهد شد.
 
وی تصریح کرد برنج خریداری شده در شهرستان سورت و بسته بندی و با برند سفارش دهنده و با آدرس شهرستان بابل در سطح کشور توزیع خواهد شد.
 
وی با اشاره به وجود ۴۷ هزار هکتار شالیزار در شهرستان افزود: شعبات خرید توافقی برنج در سطح شهرستان بابل نیز به زودی افزایش خواهد یافت.
 
برنج محلی روی دست ماند
 
با آن که بخش قابل توجهی از برنج مازندران را ارقام کیفی تشکیل می دهند، فروش نرفتن این محصولات دغدغه کشاورزان و برنج کاران است و در کنار آن واردات بی رویه نیز مسئله ساز شده است.
 
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به برپایی جلسه ای برای خرید برنج کیفی مازندران گفت: برخی مباشران فعالیت برای خرید برنج کیفی را در استان آغاز کرده و این فعالیت هر روز بیشتر و گسترده تر خواهد شد.
 
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران: واردات برنج منوط به خرید برنج ارقام داخلی خواهد بود و تلاش خواهیم کرد از همه ظرفیت ها برای تحرک بازار برنج استان استفاده کنیم تا کشاورزان به منافع اقتصادی دست یابند
 
سید محمد جعفری در گفت وگو با خبرنگار بازار ادامه داد: واردات برنج منوط به خرید برنج ارقام داخلی خواهد بود و تلاش خواهیم کرد از همه ظرفیت ها برای تحرک بازار برنج استان استفاده کنیم تا کشاورزان به منافع اقتصادی دست یابند.
 
وی اضافه کرد: ذخیره استراتژیک برنج در کشور موجود است و در زمانی که نیاز باشد به بازار عرضه می شود تا بازار به تعادل برسد و قیمت ها متعادل شود.
 
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: خرید ارقام کیفی برنج در راستای حمایت از تولید داخلی و کشاورزان کشور است تا دلگرمی برای تولید محصول وجود داشته باشد.
 
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران: تاکنون ۱۱ هزار تن برنج ندا و شیرودی توسط ۳۰ مباشر از شالیکاران استان به صورت توافقی خریداری شده است.
 
در سال جاری با همه تلاش ها ۱۱ هزار تن برنج پرمحصول از کشاورزان به صورت توافقی خرید شد و این درحالی که حجم محصول مانده در انبارها و شالیکولی ها بسیار بیش از این میزان است. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: تاکنون ۱۱ هزار تن برنج ندا و شیرودی توسط ۳۰ مباشر از شالیکاران استان به صورت توافقی خریداری شده است.
 
 
عباسعلی وفایی نژاد با خبرنگاران به خرید توافقی برنج پرمحصول در استان مازندران اشاره کرد و گفت: به منظور رونق بخشی به بازار برنج، طرح خرید توافقی برنج پرمحصول تولیدی سال ۱۴۰۱ از نیمه دوم مرداد ماه سال جاری توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران آغاز شد.
 
وی افزود: به منظور تحویل گرفتن مانده برنج پرمحصول سال گذشته از کشاورزان استان، طرح خرید توافقی برنج پرمحصول در دو مقطع زمانی تمدید و تا کنون ۱۱ هزار و ۱۷۷ تن برنج ندا و شیرودی از انبار کشاورزان شالیکار مازندرانی جمع آوری شد.
 
وفایی نژاد با بیان اینکه در این طرح ۳۰ مباشر شامل شالیکوبی ها و تعاونی روستایی استان برای انجام خرید توافقی برنج پرمحصول سال گذشته با اداره کل غله استان همکاری داشتند افزود: مطالبات مراکز طرف قرارداد به صورت هفتگی و پس از تحویل و تأیید لیست کشاورزان شالیکار توسط مدیریت‌های جهاد کشاورزی هر شهرستان پرداخت شد که با توجه به اسناد تأیید شده تاکنون مبلغ ۳۸۰ میلیارد تومان به حساب مباشرین خرید واریز شده است.
 
استان مازندران قطب تولید برنج کشور محسوب می شود و ۴۲ درصد نیاز ایران را تامین می کند و افزایش رغبت کشاورزان به تولید مستلزم اجرای طرح های حمایتی و ارائه بسته های مشوقی است.
(شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲) ۰۸:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها