جمعه / ۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۲۵۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سهم ۳.۴ درصدی ایران از فروش جهانی انجیر| ترکیه و افغانستان در صدر صادرات

در حالی که در سال ۲۰۲۲ ارزش صادراتی انجیر از ۵۹۰.۷ میلیون دلار فراتر رفته است، ایران نیز با رقم زدن صادراتی به ارزش ۲۰ میلیون دلار سهمی ۳.۴ درصدی از بازار دارد و ششمین صادر کننده محسوب می شود.

در حالی در تولید محصولات باغی ایران به پایداری تولیدی رسیده است که در حوزه تولید میوه انجیر ایران صاحب بیشترین تولیدات ارگانیک در دنیا محسوب می شود. این در شرایطی است که قیمت محصولات ارگانیک تفاوت فاحشی با محصولات غیر ارگانیک در بازارهای جهانی دارد. در واقع در حوزه صادرات انجیر علاوه بر بحث کمیت محصول، کیفی بودن آن نیز در ارزش گذاری محصول موثر است.
 
ارزش ۵۹۰.۷ میلیون دلاری صادرات جهانی انجیر در ۲۰۲۲
 
این در شرایطی است که بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان های مربوطه همچون سازمان فائو در سال ۲۰۲۲ ارزش صادرات جهانی انجیر از ۵۹۰.۷ میلیون دلار نیز فراتر رفته است.
 
در واقع در گزارش ها آمده است: در سال ۲۰۲۱ ارزش صادراتی انجیر در بازارهای بین المللی بیش از ۷۶۵ میلیون دلار بوده است و به این ترتیب فروش جهانی میوه انجیر در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ اُفتی ۲۲ درصدی را داشته است که عوامل بسیاری نیز بر این امر موثر بوده است.
 
با این وجود در بحث صادرات میوه انجیر کشورهای «ترکیه، افغانستان، اتریش، آلمان و هلند» ۵ کشور برتر محسوب می شوند؛ به این معنا که این کشورهای نامبرده در سال ۲۰۲۲ حدود سه چهارم از کل انجیر بین المللی فروخته شده را تولید و به بازارهای جهانی حمل کرده اند.
 
این در حالی است که در حوزه واردات انجیر نیز کشورهای «آلمان، هند، فرانسه، ایالت متحده و اتریش» نیز ۵ وارد کننده عمده این محصول هستند و در مجموع حدود ۴۵ درصد از انجیر وارداتی جهان را خریداری کرده اند.
 
سازمان فائو: در سال ۲۰۲۲ ایران با رقم زدن صادراتی به ارزش ۲۰.۱ میلیون دلار در جایگاه ششم صادر کنندگان انجیر قرار دارد
 
بر اساس این گزارش ایران در حالی بیشترین وسعت تولید انجیر ارگانیک را دارا است که کشور ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد، در سال ۲۰۲۲ با رقم زدن صادراتی به ارزش ۳۰۷ میلیون دلار، حدود ۵۲ درصد از کل انجیر صادراتی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر افغانستان نیز با رقم زدن صادراتی به ارزش بیش از ۶۸ میلیون دلار سهمی ۱۱ و نیم درصدی از این بازار جهانی دارد و پس از آن نیز اتریش با به ثبت رساندن صادراتی ۲۹ میلیون دلاری در جایگاه سوم صادر کنندگان برتر جای دارد.
 
در این گزارش همچنین آمده است که آلمان با رقم زدن صادراتی به ارزش ۲۱ میلیون دلار، هلند با ۲۰.۶ میلیون دلار، ایران با ۲۰.۱ میلیون دلار، اسپانیا با ۱۹.۷ میلیون دلار، یونان با ۱۶.۴ میلیون دلار، ایالات متحده با۹.۸ میلیون دلار، پرو با ۷.۴ میلیون دلار، ایتالیا با ۷.۳ میلیون دلار، مکزیک با ۶.۹ میلیون دلار، فرانسه با ۶.۸ میلیون دلار، برزیل با ۶.۳ میلیون دلار و سوریه با ۵.۸ میلیون دلار» در رتبه های بعدی صادراتی محصول انجیر از نظر ارزش صادراتی قرار دارند.
 
به این ترتیب این ۱۵ کشور در مجموع از نظر ارزش صادراتی ۹۳.۵ درصد از انجیر صادراتی جهان را در سال ۲۰۲۲ حمل کرده اند و ایران نیز سهمی حدود ۳.۴ درصد از این بازار جهانی دارا است.
(جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲) ۱۱:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها