سه شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۲۱۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ضرر به تولیدکنندگان و صادرکنندگان با تصمیمات مقطعی/ عراق برنامه مدون داشته باشد

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می‌گوید عراق باید برنامه مدونی برای تولید خود داشته باشد و بر اساس آن برای واردات برنامه‌ریزی کند. اعمال ممنوعیت و عدم ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ما به عراق به صورت مقطعی و آنی نتیجه‌ای جز بی اعتمادی و ضرر صادرکنندگان و تولیدکنندگان نخواهد داشت.

روز گذشته مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران- از توقف صادرات برخی محصولات کشاورزی به عراق خبر داد و گفت که بر اساس اعلام بخش رایزنی بازرگانی سفارت عراق در تهران، دولت این کشور در راستای حمایت از تولیدات داخلی خود، ورود برخی محصولات کشاورزی مانند گوجه‌ فرنگی، خیار و هندوانه را به این کشور به طور موقت ممنوع اعلام کرده و همچنین بر تداوم ممنوعیت واردات سیب زمینی به این کشور تا اطلاع ثانوی تاکید کرده است.
این در حالیست که کمتر از دو هفته پیش صادرات محصولات کشاورزی به عراق از سر گرفته شده بود.
سیدرضانورانی - رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی - در پاسخ به اینکه ممنوعیت و عدم ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی به عراق چه تاثیری بر تولیدکنندگان و تجار ایرانی خواهد گذاشت? گفت: روز گذشته عراق واردات ۵ قلم محصول کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی، خیار، سیب زمینی و هندوانه را به کشورش ممنوع کرد که می‌توان گفت این تصمیمات مقطعی و آنی غیر از لطمه به تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما نتیجه دیگری ندارد.
وی ادامه داد: اینکه کشور عراق باید از تولید داخلیش حمایت کند، هیچ شکی در آن نیست؛ ولی تولید لحظه‌ای نیست. عراق باید برنامه مدون داشته باشد و زمان تولیدش را بداند تا بتواند گزارش دهد و بر اساس آن برای واردات برنامه‌ریزی کند.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: متاسفانه با تصمیمات گرفته شده شرایطی برای بازارهای ما ایجاد می‌شود که منجر به کاهش اعتماد صادرکنندگان ما به عراق خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه امروز تعدادی کامیون گوجه فرنگی برگشت خورده و وارد بازار داخلی شد، گفت:مسئولان باید با طرف عراقی مذاکراتی داشته باشند تا این قضیه تکرار نشود. اگر چه چندین جلسه برگزار شده و آنها قول‌های مساعدی نیز داده‌اند، اما همچنان به روال سابق عمل می‌کنند.

(سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲) ۱۵:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها