دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۷۱۸۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنعت برنج و ماکارونی
گفت‌وگو با تنها کشاورز دارای گواهی سلامت برنج در محمودآباد مازند

عمر سموم کشاورزی به آخر رسید؟

طی پنجاه سال گذشته سموم شیمیایی، آفت‌کش‌ها و انواع کودهای شیمیایی جزء ضروری دنیای کشاورزی بوده‌اند و تقاضا برای تولید و توزیع این نهاده‌ها باعث افزایش تولید شده است، اما مصرف بیش از حد و بی‌رویه آنها در درازمدت منجر به بروز برخی بیماری‌ها شده و نه تنها کشاورزان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی، بلکه محیط زیست نیز صدمه می‌بینند.

مازندران با ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی باغی سالانه حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند و در تولید ۱۵ نوع از ۷۲ نوع محصولات کشاورزی استان از جمله برنج، مرکبات، کیوی، گل و گیاه، مرغ و آبزیان رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
طبق آمار رسمی در حال حاضر ۱۱۲۲ فروشگاه مجاز سموم کشاورزی در استان فعال است که راهکارهای مقابله با انواع بیماری آفات را مطرح می‌کنند؛ در همین زمینه پژوهشگران راه‌هایی را برای مقابله با معضلات و سالم سازی فعالیت‌های کشاورزی ارائه می دهند؛ یکی از این راهکارها کشت ارگانیک و مبارزه بیولوژیکی با آفات بوده است.
اقدام به کشت ارگانیک برای پیشگیری از شیوع سرطان
تنها کشاورز دارای گواهی سلامت محصول در محمودآباد گفت: توانستم در سال ۱۳۹۴ محصول سالم برنج را تولید و استاندارد سلامت آن را دریافت کنم.
محمد شاکری تنها کشاورز دارای گواهی محصول سالم در محمودآباد گفت: از دهه نخست سال ۱۳۹۰ با توجه به انتشار گزارش‌های متعدد از طریق سازمان بهداشت و درمان و همچنین جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش شیوع بیماری سرطان، اقدام به کشت ارگانیک کردیم.
وی افزود: مرکز تحقیقات و ترویج و توسعه تکنولوژی هراز در سال ۱۳۸۸ برنامه‌ای را با عنوان انتقال یافته‌های کشاورزی در مزرعه من برگزار کرد.
شاکری با عنوان اینکه تحقیقات و یافته‌ها از متخصصین مرکز تحقیقات برداشت شده بود، تصریح کرد: این افراد متوجه شدند که یکی از عوامل شیوع بیماری سرطان استفاده بیش از حد از این نهاده‌ها بوده است.
این کشاورز محمودآبادی با اذعان به اینکه استفاده بیش از حد از کود اوره که به مرور زمان به نیترات تبدیل می‌شود و یک ماده سرطان‌زا است را خطرناک برشمرد و ذکر کرد: این مواد بیش از حد در بافت محصولات باقی می‌ماند و به سلول‌های بدن آسیب جدی وارد می‌کند و همین موضوع می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های خاص شود.
او ادامه داد: در همان سال، مدیریت تلفیقی مزرعه را در پیش گرفتیم و استفاده از سم را حذف و مصرف کود شیمیایی را کاهش دادیم.
شاکری خاطرنشان کرد: موفق شدیم مبارزه با آفات به روش بیولوژیکی در سال ۱۳۹۴ محصول سالم برنج را تولید کرده و استاندارد سلامت آن را دریافت کنیم.
شاکری بیان کرد: طی آزمایشاتی که بر روی برنج انجام شد، درصد تمام آلاینده‌های موجود در برنج از حد مجاز هم پایین‌تر بود و انواع مختلف آزمایشات سموم، آفات، فلزات سنگین و غیره بر روی محصول ما انجام شد.
کشت برنج منهای سم
این کشاورز دارای گواهی سلامت محصول در محمودآباد مبارزه مکانیکی را تنها روش جلوگیری از آفت‌زدگی محصول برنج خود برشمرد و یادآور شد: استفاده از زنبورها و روش‌های طبیعی را بیشتر از ۱۰ سال است که در پیش گرفته‌ایم تا سموم شیمیایی در مزرعه استفاده نشود.
وی تاکید کرد: کشت محصولات سالم نیازمند اطلاعات بسیار دقیقی است و کشاورز باید تغذیه خاک و استفاده از مقدار آب مورد نیاز را در کشاورزی بداند.
شاکری افزود: شاید در کشت‌هایی که در آنها از کود و سموم شیمیایی استفاده می‌شود، میزان محصول زیاد باشد اما کشت ارگانیک دارای سلامت بیشتری است.
این کشاورز محمودآبادی با تاکید بر اینکه جامعه ما باید به سویی برود که قیمت محصولات سالم افزایش یابد تا کشاورزان بتوانند کشاورزی ارگانیک را جایگزین کشاورزی با سموم شیمیایی کنند و شرایط بد اقتصادی شامل حال آنها نشود، اظهار کرد: سلامت باید از مزرعه به طور مستقیم به سفره مردم برسد و هزینه این روش کشت بسیار زیاد است.
او خاطرنشان کرد: مراحل کار از شروع بذرپاشی تا برداشت را به صورت مکانیزه انجام می‌دهیم و پس از برداشت ۲۴ تا ۳۰ درصد برنج دارای رطوبت است که اگر ۲۴ ساعت در همان وضعیت بماند، محصول قارچی می‌شود که همان قارچ هم سرطان‌زا است.
شاکری اظهار کرد: ما پس از برداشت محصول، آن را در خشک کن منزلی که داریم خشک می‌کنیم تا محصول ما سالم باشد.
کشاورز دارای گواهی سلامت محصول در محمودآباد با عنوان اینکه ارگانیک به معنای قابل تجزیه بودن است و ما در ایران محصولات زیستی داریم، گفت: بهتر است در آینده همه کشاورزان به این روش روی بیاورند تا بتوانیم جامعه سالم‌تری داشته باشیم.
آموزش و ترویج کشاورزی ارگانیک
محمد هادی‌زاده هم در رابطه با کشت محصولات سالم گفت: در اراضی زراعی محمودآباد به جهت سابقه استفاده از کود و سموم شیمیایی در سال‌های گذشته و منابع آبی و خاکی دارای عناصر حداقلی، تولید محصول ارگانیک امکان پذیر نبوده ولی کشاورزانی در این شهرستان وجود دارند که اقدام به تولید محصول سالم می‌کنند.
مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با بیان اینکه جهاد کشاورزی با رویکرد مصرف بهینه کود، سم و آلاینده‌های زیست محیطی کلاس‌های آموزشی ترویجی برای آشنایی باغداران با شیوه‌های اجرایی کنترل آفات به غیرشیمیایی برگزار می‌کند، اظهار کرد: مبارزه با آفات به روش بیولوژیک در کشاورزی مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا است و برخی افراد کشاورزی ارگانیک را بسیار سنتی و غیرمدرن می‌دانند.
وی با تاکید بر اینکه سلامت تولیدات کشاورزی به دلیل مصرف کودها و سموم شیمیایی در معرض تهدید قرار می‌گیرند، یادآور شد: باید اساس کار در تولیدات کشاورزی تامین کننده سلامت مردم بواسطه مصرف فرآورده‌های غذایی سالم باشد.
این مسئول، بهبود شرایط سلامت افراد، ایجاد و حفظ امنیت اقتصادی، ایجاد خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی، کاهش آلودگی خاک و دوام و ماندگاری بیشتر محصولات تولیدی را از نتایج هدایت کشاورزان و باغداران به تولید محصول ارگانیک و عاری از هرگونه سموم شیمیایی در کلاس‌های آموزشی دانست.

(دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲) ۱۶:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها