دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۱۵۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نیاز کشور به تولید یازده میلیون تن ذرت دانه‌ای

سالانه حدود ۱۶ میلیون تن ذرت در کشور تولید می‌شود که حدود ۱۵ میلیون تن ذرت علوفه ای و حدود یک میلیون آن هم ذرت دانه ای است که حدود یازده میلیون در بخش ذرت دانه ای کمبود داریم.

طبق گزارش گمرک کشور؛ در ۶ ماهه اول سال جاری به میزان ۴ میلیون و ۲۴۱ هزار تن ذرت به ارزش یک میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۲ و به لحاظ ارزش ۴۵ درصد رشد داشته است و رتبه نخست را به لحاظ ارزش در بین کالا‌های اساسی وارداتی به خود اختصاص داده است.
 شوکتی گفت: سطح زیر کشت ذرت در کشور ما حدود ۴۰۰ هزار هکتار است که سالانه حدود ۱۶ میلیون تن ذرت تولید می‌شود که البته یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن بصورت ذرت دانه‌ای هست و حدود ۱۵ میلیون تن هم به صورت علوفه‌ای است البته ما در بخش علوفه‌ای مشکلی نداریم کما اینکه با کشت گیاهان جایگزین مانند سورگم و تریتیکاله این بخش تامین می‌شود. اما در بخش ذرت دانه‌ای حدود یازده میلیون تن نیاز داریم که تنها یک میلیون و سیصد هزار تن در کشور تولید داریم.
وی گفت: یکسری چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد و اینکه نظر کارشناسان بر این است که دولت باید سیاست‌های وارداتی را عوض کند چرا که با رفع چالش‌های تولید ذرتی که در کشور تولید می‌شود هم میزان روغن مورد نیاز را تامین کند و هم اینکه از کنجاله آن به عنوان نهاد‌های دامی در کشور استفاده می‌شود.

(دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲) ۰۸:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها