دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۷۱۵۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خرید تضمینی گندم سال آینده از ۱۱.۵ میلیون تن می‌گذرد

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای سال آینده خرید تضمینی ۱۱.۵ میلیون تن گندم پیش‌بینی شده است که در صورت تحقق به خودکفایی کامل می‌رسیم.

در گفتگوی ویژه خبری موضوع منابع پرداخت مطالبات گندم کاران و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم مورد بررسی قرار گرفت و علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت جهاد کشاورزی، مرتضی خالصی رئیس امور صنعت، معدن و بازرگانی سازمان برنامه و بودجه و مویدیان کارشناس اقتصاد کشاورزی به سوالاتی پاسخ دادند.
مهاجر گفت: در سال ۱۴۰۰، میزان خرید گندم ما حدود ۴.۵ میلیون تن بود در سال گذشته میزان خرید به ۷.۵ میلیون تن رسید و امسال نیز از مرز ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار تن گذشت. ما نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش خرید تضمینی گندم داشتیم و نسبت به سال ۱۴۰۰ این میزان ۱۲۸ درصد رشد داشته است. سال گذشته ۸۴ هزار میلیارد تومان بابت خرید پرداخت شد و امسال این میزان ۱۵۶ هزار میلیارد تومان بوده است. برای ۱۱.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم در سال آینده برنامه ریزی کردیم و دیگر نیازی به واردات نداریم.
مویدیان در خصوص اهمیت پرداخت به موقع مطالبات در افزایش تولید گندم گفت: اینکه نرخ درستی برای خرید تضمینی گندم بگذاریم گام اول است و در حال حاضر شورای قیمت گذاری، تلاش می‌کند نرخ درستی را اعلام کند که تمایل کشاورز را برای کشت گندم نسبت به محصولات دیگر افزایش دهد.
او ادامه داد: اعلام این نرخ خیلی مهم است و طبق قانون این نرخ باید قبل از فصل کاشت اعلام شود. اگر نرخ به درستی تشخیص داده شود، اما به موقع اعلام نشود، در تصمیم کشاورز برای مدیریت کشت اختلال ایجاد می‌کند. سال زراعی گذشته با همت کشاورزان و مقامات مسئول، تولید گندم را حداقل در سطح آرد و نان خودکفا کنیم. عدم اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی، منجر به نشت گندم از روند رسمی خرید گندم و قاچاق و استفاده به عنوان نهاده طیور می‌شد.
مهاجر با اشاره کاهش میزان بارندگی گفت: با برنامه ریزی وزارت جهاد، و همت کشاورزان توفیقاتی خوبی در کشت گندم محقق شد. یکی از این اقدامات مصرف بهینه کود‌های پایه بود. قیمت بالای کود پتاس باعث عدم استقبال کشاورزان شد که با اصلاح قیمت از سوی وزارت جهاد، استقبال کشاورزان بالا رفت. همچین در سال زراعی گذشته، بیشترین میزان استفاده از بذر‌های اصلاح شده را داشتیم. برنامه ریزی ما این است که برای سال آینده به طور کامل در تأمین تقاضای گندم خودکفا شویم و نیازی به واردات نباشد.
مهاجر در خصوص جهش تولید در دیمزار گفت: از حدود ۷۰۰ هزار هکتار این اقدام آغاز شد و امسال که به پایان رسید، به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید. در سال زراعی جاری دیمزار‌ها را به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار خواهیم رساند.
در ادامه خالصی با اشاره به آخرین آمار از پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: طبق آخرین آمار اعلام شده ۱۰۰ درصد مطالبات گندم کاران پرداخت شده و به میزان ۱۵۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
خالصی در خصوص منابع خرید تضمینی گفت: امسال دو عامل در تاخیر پرداخت مطالبات گندم کاران وجود داشت. یک مورد بحث برآورد میزان تولید گندم و مورد دوم قیمت تعیین شده بود. در قانون بودجه ۱۴۰۲، دولت ۱۰۴ هزار میلیارد پیشبینی تأمین منابع کرده بود. بخشی این رقم در مجلس تعدیل شد و به ۹۳ هزار میلیارد تومان آن برای یارانه گندم داده شد.
این مقام مسئول ادامه داد: اگر میزان تولید و میزان قیمت خرید تضمینی گندم به طور دقیق پیشبینی و مشخص شود، برای سال آینده، مشکلی در پرداخت مطالبات گندم کاران نخواهیم داشت. اگر در فصل برداشت قیمت یا میزان افزایش پیدا کند، به مشکل می‌خوریم و مجبور به ارسال مجدد لایحه به مجلس هستیم.

(دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲) ۰۷:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها