شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۰۰۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بیمه محصولات کشاورزی عاملی موثر در پایداری تولید

به گفته کارشناسان کشاورزی، اصلاح چالش‌های صندوق بیمه و فراگیر شدن بیمه محصولات کشاورزی عاملی موثر در کاهش هزینه‌ها، پایداری تولید و ارتقای امنیت غذایی است.

با توجه به ریسک بالای بخش کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی چتری در جهت کاهش ریسک تولید محسوب می شود که تاخیر در پرداخت غرامت ها و تعرفه بالای بیمه در برابر خسارت پرداختی موجب شده تا کشاورزان تمایلی به بیمه مزارع و باغات خود نداشته باشند.
 
بنابر اذعان آل امین قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی، حدود ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند که در سال زراعی جدید سهم بیمه محصولات به ۶۰ درصد و سال های آتی به ۱۰۰ درصد می‌رسد.
 
آقای قدرت اله نوری معاون صندوق بیمه محصولات کشاورزی می گوید: براساس دستور وزارت جهاد کشاورزی، تولیدات دانه های روغنی، گندم و جو تحت پوشش بیمه فراگیر و اجباری قرار گرفت. همچنین بیمه بخش دام و طیور شامل انواع دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم داری بیمه فراگیر (اجباری) است.
 
معاون صندوق بیمه کشاورزی گفت:در طرح ملی جهش تولید در دیمزارها نیز  ۹۸ درصد سطوح تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته است.
 
با توجه به ضرورت امنیت غذایی، بیمه محصولات کشاورزی راه حل مناسبی برای حمایت از کشاورزان در صورت وقوع خسارت محسوب می شود چراکه بخش کشاورزی در معرض خطر انواع بلایای طبیعی قرار دارد که متاسفانه تاخیر در پرداخت غرامت ها از سوی صندوق بیمه، بی رغبتی کشاورزان نسبت به بیمه محصولات را به همراه داشته است.
 
رفع چالش های بیمه ای راهی برای توسعه بیمه محصولات کشاورزی
 
آقای سیدجعفر حسینی مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: طی سالیان گذشته  پرداخت غرامت ها متناسب با خسارت کشاورزان و هزینه های واقعی تولید نبود که همین امر منجر به بی رغبتی تولیدکنندگان نسبت به بیمه محصولات کشاورزی شد.
 
او با بیان اینکه کشاورزان تجربه خوبی از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی نداشتند، افزود: با رفع چالش های بیمه ای، کشاورزان نسبت به بیمه محصولات تمایل دارند.
 
حسینی ادامه داد: با توجه به پرداخت ناچیز حق بیمه و غرامت ها، صندوق بیمه برای جلب اعتماد کشاورزان باید برنامه ریزی کند.
 
مشاور اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه بیمه اجباری محصولات کشاورزی روش مناسبی برای صندوق بیمه نیست، افزود: در برنامه هفتم قرار است بیمه محصولات کشاورزی تکلیفی و اجباری شود که این موضوع جای نقد دارد که صندوق بیمه بدلیل استقبال نکردن کشاورزان از بیمه اجباری استفاده می کند.
 
به گفته او، در بیمه اجباری محصولات کشاورزی همه خسارت های مورد نظر در صندوق بیمه تعریف نشده است و به نوعی خسارت های سنگین به عنوان خطر و گزینه های خسارت زا نمی بینند.
 
حسینی گفت: بحث خشکسالی در حوزه های گندم های تولید شده از آب های زیرزمینی، بیمه خشکسالی ندارند و در پرداخت غرامت ها گزینه ای را می گذارند که به ندرت اتفاق می افتد.
 
بخش کشاورزی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور به شمار می رود که با تولید سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تن محصول، نقش مهمی در تامین امنیت غذایی و کاهش وابستگی دارد که در این راستا توسعه بیمه محصولات کشاورزی در زیربخش های مختلف می تواند نقش مهمی در کاهش نوسانات تولید داشته باشد.
 
بیمه محصولات کشاورزی دغدغه کشاورزان را مرتفع می کند
 
آقای عطااله هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: بیمه محصولات کشاورزی یکی از اساسی ترین مواردی است که دغدغه دولت و کشاورزان را مرتفع می کند که اگر خسارتی وارد شود، کشاورزان مطمئن باشند که غرامت دریافت می‌کنند.
 
به گفته او، طی سال های اخیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی نتوانسته به وظایف خود عمل کند که علت اصلی این امر به عدم پرداخت سهم دولت برای جبران خسارت کشاورزان مربوط می شود.
 
هاشمی ادامه داد: صندوق بیمه اعتبارات از ۲ محل حق السهم کشاورزان و یارانه دولت پرداخت می شود که در ۲ دهه گذشته دولت ها به تعهدات خود مبنی بر پرداخت حق السهم به صندوق بیمه عمل نکردند که همین امر موجب شده تا صندوق بیمه نتواند به تعهدات خود در مقابل کشاورزان عمل کند.
 
عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی افزود: عدم تامین اعتبارات به موقع، بی اعتمادی کشاورزان نسبت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی به همراه داشته است که در نهایت شاهد کاهش رغبت سالیانه بیمه محصولات کشاورزی بوده ایم.
 
او با بیان اینکه بی رغبتی کشاورزان نسبت به بیمه محصولات، فشار بر منابع مالی دولت را افزایش می دهد، گفت: با پرداخت مطالبات صندوق بیمه، سطح زیر کشت و تولید برای بیمه محصولات افزایش می یابد که براین اساس کشاورزان می توانند امیدوار باشند که صندوق بیمه به تعهدات خود در زمان مقرر عمل می کند‌.
 
هاشمی بیمه محصولات کشاورزی را یکی از عوامل موثر و اساسی در اعتماد سازی بخش کشاورزی، کاهش هزینه های تولید و پایداری تولید اعلام کرد.
 
بنابر گفته مسئولان صندوق بیمه محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به بیمه محصولات کشاورزی شد که خوشبختانه در ۲ سال گذشته به میزان ۸ سال دولت قبل غرامت پرداخت شده است.
 
ضرورت اصلاح آیین نامه های صندوق بیمه محصولات کشاورزی/۵ درصد مزارع ماهیان سردآبی بیمه هستند
 
آقای آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: بنابر آمار ۱۰۰ درصد مزارع تخم چشم وارداتی و ۱۵ درصد مراکز تکثیر، بیمه هستند. اما در بحث ماهیان سردآبی به ۵ درصد هم نمی رسد.
 
او تاخیر در پرداخت غرامت ها وسخت گیری های بی مورد در زمان پرداخت غرامت را از علل اصلی بی رغبتی تولیدکنندگان به بیمه اعلام کرد و افزود: آیین نامه موجود در خصوص صندوق بیمه محصولات باید اصلاح شود‌.
 
نبی زاده گفت: اکنون بدنبال آن هستیم که بیمه اجباری سهم دولت را افزایش دهیم تا کل بحث را پوشش دهیم.
 
با توجه به اهمیت خودکفایی محصولات اساسی در کشور، بیمه محصولات کشاورزی در کاهش هزینه ها، پایداری تولید و ارتقای امنیت غذایی تاثیر بسزایی دارد چراکه ریسک تولید در بخش کشاورزی بالاست که اصلاح آیین نامه های صندوق بیمه و رفع چالش های صندوق بیمه در جهت کاهش ریسک تولید امری مهم محسوب می شود.
(شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲) ۰۸:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها