شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۶
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۱۱۶۹۹۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای‌اقتصاد
سرویس تغذیه و سلامتی

توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی، سالانه بیش از ۴۸ میلیون آمریکایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و باعث مرگ بیش از ۳هزار نفر در این کشور می‌شود. مسمومیت با مواد غذایی در عین حال که آزاردهنده است، ولی به طور معمول مشکل خطرناکی نیست. به گفته منابع قابل اعتماد مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها(CDC‌)‌، هر سال از هر شش آمریکایی یک نفر نوعی مسمومیت غذایی را تجربه می‌کند.

بیماری ناشی از غذا که بیشتر به آن مسمومیت غذایی گفته می‌شود،  نتیجه خوردن غذای آلوده،  فاسد یا سمی است. شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی شامل حالت تهوع،  استفراغ و اسهال است. یک میکروبیولوژیست با نام پریمیروس فریستونمدرس نحوه جلوگیری از مسمومیت غذایی را با The Conversation  به اشتراک گذاشت. استفاده از تخته‌های خردکن مختلف برای غذاهای پخته‌شده و خام،  نکته‌ای بود که پریمیروس فریستونمدرس ارشد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه لستر،  بریتانیا،  بر آن تاکید کرد. او می‌گوید:  مسمومیت غذایی یک بیماری شایع و گاهی کشنده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تخمین می‌زند که هر سال ۴۸ میلیون آمریکایی دچار مسمومیت غذایی می‌شوند،  ۱۲۸ هزار نفر در بیمارستان بستری می‌شوند و ۳هزار نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از غذا می‌میرند.
 
در ماه ژوئن،  مردی از میسوری که پس از خوردن صدف خام آلوده به باکتری «گوشت‌خوار» ویبریو ولنیفیکوس مسموم شده بود،  جان باخت و در ماه سپتامبر نیز یک زن جان خود را به دلیل مسمومیت غذایی از دست داد و بیش از ده‌ها نفر دیگر در بیمارستانی در بوردو فرانسه بستری شدند،  زیرا آنها به بوتولیسم ناشی از خوردن ماهی ساردین که در شرایط نادرستی نگهداری شده بود،  مبتلا شده بودند. بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی است که در اثر خوردن غذاهای سمی رخ می‌دهد و سیستم عصبی فرد مبتلا را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که مواردی از این دست نادر است و اکثر افرادی که دچار مسمومیت غذایی می‌شوند ظرف چند روز بهبود می‌یابند،  اما کارشناسان موادغذایی معتقدند که آگاهی از ایمنی مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. پریمیروس فریستون  می‌گوید شستن دست‌هایش قبل و بعد از دست زدن به غذا «غریزی» است. او در خصوص چگونگی جلوگیری از مسمومیت غذایی در حین آشپزی توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد.
 
 تاریخ مصرف را بررسی کنید
فریستون توصیه می‌کند که به طور منظم تاریخ مصرف اقلام فاسد‌شدنی مانند سبزیجات،  گوشت یا ماست را بررسی کنید. او گفت،  اما اگر ماده غذایی دقیقا قبل از تاریخ انقضا هم سالم به نظر نمی‌رسد یا بوی بدی می‌دهد،  ممکن است آلوده باشد. همچنین اگر قبل از تاریخ انقضای ماده غذایی باشد و بسته‌بندی آن متورم به نظر برسد،  یا وقتی درب بسته‌بندی غذا باز شود ظاهر یا بوی آن متفاوت از حد انتظار باشد،  آن را در سطل زباله می‌اندازم. از تخته‌های خردکن مختلف برای غذاهای خام و پخته استفاده کنید. فریستون به عنوان یک میکروبیولوژیست می‌گوید که هرگز از یک تخته خردکن مشترک برای تهیه غذای خام و پخته استفاده نخواهد کرد. به گفته آژانس استانداردهای غذایی،  اگر تخته‌ها به درستی تمیز نشوند،  می‌توانند باکتری‌های مضر را در خود جای دهند. برای جلوگیری از انتشار باکتری‌های مضر و آلرژن‌ها از تجهیزات پخت و پز جداگانه برای گوشت خام یا مرغ و هر غذای دیگری استفاده کنید. این به این دلیل است که اگر آب گوشت خام به طور تصادفی وارد غذاهای پخته‌شده شود،  موجب آلودگی شده و باکتری‌ها می‌توانند در آن پخش شوند.
 
فقط گوشت پخته میل کنید
او گفت که بعید است غذاهایی که خوب پخته می‌شوند به باکتری‌های مضر آلوده شوند،  زیرا گرما به طور موثر میکروب‌ها را از بین می‌برد. به همین دلیل است که او فقط صدف پخته‌شده می‌خورد و قبل از خوردن آن،  دمای گوشت را که به گفته او باید ۱۵۸ درجه فارنهایت باشد،  با دماسنج اندازه‌گیری می‌کند. خوردن صدف خام یا نیم‌پز می‌تواند شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد و در برخی موارد هیچ نشانه قابل مشاهده‌ای از آلودگی وجود ندارد. او گفت،  برای مثال،  صدفی که حاوی باکتری‌های مضر است،  ظاهر،  بو یا طعم متفاوتی با صدف‌های دیگر ندارد.
 
برنج را دوباره گرم نکنید
او گفت که در بالاترین سطر این فهرست در خصوص اشتباهات آشپزی،  گرم کردن مجدد برنج است. این به این دلیل است که برنج نپخته می‌تواند حاوی یک باکتری بیماری‌زا به نام باسیلوس سرئوس باشد. به گفته او،  وقتی برنج پخته می‌شود،  باکتری‌ها از بین می‌روند،  اما هاگ‌ها که واحدهای زایشی کوچک و معمولا تک‌سلولی و قادر به تولید سلول‌های جدید هستند،  می‌توانند زنده بمانند. به گفته فریستون،  اگر برنج سرد شود و در دمای اتاق بماند،  هاگ‌ها به سرعت به باکتری تبدیل می‌شوند و می‌توانند سمومی تولید کنند که پس از مصرف،  موجب استفراغ و اسهال شوند که تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد.
(شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲) ۰۷:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها