چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۱۶۹۸۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس سرویس عمومی

پرونده تجدیدنظر در استاندارد پسته و خرما تشکیل شد

سرپرست اداره کل استاندارد استان کرمان با بیان اینکه سند استاندارد خرما در حال تجدیدنظر و بررسی است گفت: پرونده و درخواست تجدیدنظر در مورد استاندارد اجباری پسته نیز به تهران ارسال شده و مسئولان ملی دغدغه‌های مردم، نمایندگان مجلس و ما را در این حوزه بررسی می‌کنند.

مسلم بسیج روز چهارشنبه در نشست خبری با تبریک هفته ملی استاندارد افزود: بایستی تابع مقررات باشیم اما امیدوارم حکم قانونی برای تجدید نظر در استاندارد اجباری محصول پسته و خرما را دریافت کنیم.
 
پیش از این استاندار کرمان مطالبی در خصوص خودتحریمی اعمال استاندارد پسته مطرح کرده بود که با تیتر «استاندار کرمان: بازار جهانی پسته را با خودتحریمی از دست ندهیم» روی خروجی ایرنا قرار گرفت.
 
ضرورت مدیریت سموم از مزرعه
 
وی در پاسخ به ضرورت‌های لغو استاندارد اجباری پسته و خرما به عنوان مطالبه استان کرمان اظهار داشت: استانداردها با حضور ذی نفعان هر حوزه تدوین می‌شوند و در این زمینه دهها نشست برگزار و مسائل بررسی می شود تا به جمع بندی نهایی برسند، ضمن آنکه این پرونده ها در شورای عالی استاندارد با حضور رییس جمهور تاییدیه نهایی می گیرند و هر پرونده پس از طی این مراحل لازم الاجرا است.
 
سرپرست اداره کل استاندارد استان کرمان تاکید کرد: ما در اعمال استاندارد پسته و خرما مجری قانون هستیم اما دغدغه های کشاورزان و مسئولان استان را برای استاندارد اجباری این محصولات، از کانال های مختلفی پیگیری کردیم، و در هر حال این استانداردها وحی منزل نیستند و قابل تجدید نظر است.
 
وی خاطرنشان کرد: لازمه اجرای مقررات استاندارد در محصولات پسته و خرما را مدیریت از مزرعه می‌دانیم و نهادهای متولی از جمله جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی بایستی فعالیت ترویجی خود را از مزرعه آغاز کنند تا از ورود چهار سم که حساسیتی برای مبادلات تجاری به آن وجود دارد، جلوگیری شود.
 
 
جاعلان علامت استاندارد به حبس تعزیری محکوم می شوند
 
بسیج همچنین در خصوص علامت جعلی استاندارد نیز گفت: جعلی بودن در هر صنعتی اتفاق می افتاد اما ما مکانیزم محکمی برای مقابله و برخورد با آن داریم.
 
وی یادآور شد: استاندارد سالانه ۱۱ تا ۱۲ هزار بازدید تصادفی از محصولات تولیدی استان کرمان دارد و مردم می توانند برای اطمینان از صحت علامت استاندارد شماره ۱۰ رقمی زیر کد استاندارد را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند و از سلامت کالا مطمئن شوند.
 
سرپرست اداره کل استاندارد استان کرمان با بیان اینکه آزمایشگاه های همکار و شرکت های بازرسی در این بازدید ها با استاندارد همکاری دارند افزود: متهمان با جریمه، امتیاز منفی و یا به مراجع قضایی معرفی می شوند و چاپ جعلی علامت استاندارد حتی می تواند به حبس تعزیری درجه هفت بینجامد.
 
وی با بیان اینکه کارشناسان استاندارد ضابط قضایی قلمداد می شوند گفت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری یکهزار و ۸۹۶ اقدام حقوقی از جمله اعلام جرم، تذکر، اخطار و پلمب در استان کرمان داشتیم.
 
به گفته بسیج، استاندارد تنها مرجع کیفیت بخشی و استانداردسازی محصولات است که کیفیت کالا و خدمات کشور را بررسی و رصد می‌کند، همچنین در تدوین استانداردها در قالب سفیر استاندارد به صورت دائم با مدارس در ارتباطیم و اقدامات ترویجی در این حوزه انجام می‌گیرد.
 
وی در خصوص وضعیت استاندارد خودرو نیز گفت: خودرو نزدیک به ۲ هزار قطعه دارد که فقط ۸۵ قطعه مشمول مقررات استاندارد اجباری است و این قطعات را بررسی می‌کنیم.
 
استاندارد کرمان در ۲۱ شهرستان شعبه ندارد/ ۲۶ پست سازمانی خالی است
 
سرپرست اداره کل استاندارد استان کرمان عنوان کرد: اداره کل استاندارد استان کرمان در چهار شهرستان از جمله جیرفت، بم، رفسنجان و سیرجان شعبه دارد و کار در این شعبات به صورت منطقه ای انجام می شود و هرکدام از این مناطق بخشی از استان کرمان را در برمی گیرد و در واقع باوجود سیاست کوچک سازی ادارات دولتی در ۲۱ شهرستان شعبه نداریم.
 
وی ادامه داد: استاندارد استان کرمان به شدت کمبود نیرو دارد و در این زمینه ۲۶ پست از ۸۰ پست مصوب این اداره کل خالی است و دوره خدمتی مابقی نیروها نیز در حال اتمام است و این افراد بازنشسته می شوند لذا نیاز به تامین نیرو در این اداره کل وجود دارد.
 
۱۸ نشان حلال در کرمان صادر شد
 
بسیج با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۰۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد در استان کرمان وجود دارد تصریح کرد: ۶۸ پروانه نشان حلال در دست اقدام قرار گرفته که از این میزان ۱۸ پروانه صادر شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به اقدامات تحولی دولت سیزدهم در حوزه استاندارد عنوان کرد: ۱۳ برنامه به مناسبت هفته استاندارد در استان کرمان برنامه ریزی شده است.
 
معاون استاندارد سازی و آموزش اداره کل استاندارد استان کرمان نیز در این نشست گفت: اقدامات ترویجی این اداره کل در ۱۶ رشته انجام می گیرد.
 
مریم کیانفر افزود: زنگ استاندارد در مدارس و انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه ها از دیگر اقدامات ترویجی این اداره کل در استان کرمان بوده است، ضمن آنکه سفیران استاندارد برای ترویج فرهنگ استاندارد بکار گرفته می شوند.
 
همچنین در این آیین از ۱۳ برنامه اداره کل استاندارد استان کرمان طی هفته استاندارد امسال با حضور خبرنگاران رونمایی شد.
 
سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه استان، نشست هم اندیشی مشترک با مراکز آموزشی، نواختن زنگ استاندارد در مدارس، بازدید از واحدهای تولیدی، ترویج فرهنگ استاندارد بین دانش آموزان با حضور کارشناسان، دیدار با مقامات استانی و شهرستانی، گشت مشترک در راستای کنترل بازار، بازدید و افتتاح آزمایشگاه های همکار و شرکت بازرسی در راستای افزایش مشارکت بخش خصوصی، حضور در گلزار شهدا، چاپ خلاصه استانداردهای پرکاربرد در روزنامه های محلی، تولید محتوای فرهنگی و ترویجی، جایزه به نفرات برتر مسابقات ورزشی برپایی میز خدمت در نمازجمعه های استان بخشی از برنامه های هفته استاندارد در استان کرمان است.
 
۲۲ مهرماه برابر با ۱۴ اکتبر به عنوان روز جهانی استاندارد نام گذاری شده است.
(چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲) ۱۵:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها