شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۶
سرویس : کسب و کار، برندینگ
کد خبر : ۱۱۶۸۸۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس کسب و کار، برندینگ

سهم اندک پپسی وکوکاکولا از فروش نوشابه در برخی‌کشورها

نفوذ شرکت های کوکاکولا و پپسیکو در بازار جهانی همچنان بسیار قابل توجه است. با این حال، کشورهایی وجود دارند که این نوشابه‌‌‌ها در آنجا به عنوان پیشبرد ارزش‌‌‌ها و آرمان‌‌‌های آمریکایی شناخته می‌‌‌شوند و فروش در آن کشورها با مقاومت محلی مواجه شده‌‌‌ است. همچنین کشورهایی وجود دارند که مردم آنها نوشابه‌‌‌های گازدار یا نوشابه‌‌‌های محلی خود را به کوکاکولا یا پپسی ترجیح می‌‌‌دهند. در نهایت، کشورهایی هستند که این نوشیدنی ها به دلیل تحریم‌های اقتصادی یا بی‌ثباتی و درگیری‌های سیاسی در آنها فروخته نمی‌شود

کشورهایی را بررسی کنیم که کوکا کولا و پپسی در آنها یا ممنوع هستندیا فروش نسبتا کمتری دارند یا برند‌‌‌های محلی در آنجا فروش بیشتری دارند.

 

ایران
زمزم کولا یک برند نوشابه است که در ایران توسط گروه زمزم تولید می‌شود. این یکی از اولین نوشابه‌های گازدار تولید شده در این کشور است و در سراسر آسیای غربی محبوب است. این نوشیدنی به نام چشمه زمزم در عربستان سعودی نام‌گذاری شده است که یکی از توقفگاه‌های حج برای مسلمانان است. سهم نوشابه داخلی در سال ۲۰۰۷ حدود ۵۰درصد در صنعت نوشابه ایران بود که اکنون به ۱۶ درصد کاهش یافته است. سهم کوکاکولا ۲۸درصد است، در حالی که پپسی تنها ۲۰ درصد نفوذ دارد.
 
پرو
پرو یکی از معدود کشورهایی است که فروش یک نوشیدنی غیرالکلی محلی از هر دو برند کوکاکولا و پپسی بیشتر است. اینکا کولا به عنوان «طعم پرو» به بازار عرضه می‌شود و شامل طرح‌های اینکا روی برچسب‌های بسته‌بندی است که نظر طرفداران پرشور نوشیدنی را در میان پرویی‌ها جلب می‌کند. این نوشیدنی در سال ۲۰۱۲، ۲۶درصد در بازار نوشابه سهم داشت و پس از آن شرکت کوکاکولا با سهم ۲۵.۵درصد قرار گرفت. گزارشی در سال ۲۰۲۳ بیان کرد که اینکا کولا همچنان از فروش کوکاکولا در پرو بیشتر است.
 
میانمار
شرکت کوکاکولا اولین کارخانه خود را پس از ۶۰ سال در میانمار در سال ۲۰۱۳ پس از پایان حکومت نظامی  بر این کشور افتتاح کرد. این نظام از سال ۱۹۶۲ رهبری کشور را بر عهده داشت. پپسی‌کو که بین سال‌‌‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ در این کشور فعالیت می‌‌‌کرد، همچنین از طریق مشارکت‌‌‌های محلی برای رسیدن به کوکاکولا، فعالیت‌‌‌های خود را افزایش داده است. جایگزین‌‌‌های محلی مشابه این برندها، مانند استار کولا و مکس کولا، بر بازار نوشیدنی‌‌‌های گازدار میانمار تسلط داشتند تا اینکه کوکاکولا دوباره محصولات خود را در بازار عرضه کرد. با وجود این، میانمار یکی از کشورهایی است که کمترین فروش کوکاکولا و پپسی را دارد.
 
نامیبیا
نامیبیا در ۷سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده است که این امر منجر به دسترسی محدود به نوشابه در این کشور شده است. کوکاکولا در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت که به دلیل بحران آب در این کشور تولید نوشیدنی‌های قوطی شده را در این کشور متوقف کند و به جای آن از آفریقای جنوبی وارد کند. این مساله باعث شد که این نوشیدنی در بازار با کمبود مواجه شود و در هر کجا که این نوشیدنی در دسترس بود با نرخ های بالاتر فروخته شود.
 
زیمبابوه
بحران اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی زیمبابوه مانع از فعالیت چند شرکت بزرگ فعال در این کشور شده است. هر دو شرکت کوکاکولا و پپسی به دلیل کاهش ذخایر ارزی زیمبابوه با کمبود منابع مواجه هستند. کوکاکولا و پپسی محصولات لوکس در کشوری هستند که با تورم شدید مواجه است و اغلب با کمبود شدید نیازهای اولیه مانند نان دست و پنجه نرم می‌کند. در سال‌های اخیر، تولید و عرضه کوکاکولا دو بار، ابتدا در سال ۲۰۰۶ و سپس در سال ۲۰۱۸ به طور کامل متوقف شد.
 
جمهوری دموکراتیک کنگو
یافتن کوکاکولا یا پپسی در کنگو سخت است اگر در پایتخت این کشور کینشاسا یا برخی از شهرهای بزرگ دیگر آن که در کنار رودخانه قرار دارند زندگی نکنید. با دور شدن از مرکز شهر به دلیل کمبود زیرساخت‌های حمل و نقل در آن، پیدا کردن همه چیز سخت می‌شود. بیشتر جاده‌های کشور مسیرهای باریک و کثیفی بیش نیستند. در جاهایی که کوکاکولا یا پپسی در دسترس هستند، برای بسیاری غیرقابل خرید هستند. بر اساس گزارش بانک جهانی، جمهوری دموکراتیک کنگو در میان پنج کشور فقیر جهان قرار دارد.
 
سومالی
شرکت کوکاکولا در سال ۲۰۰۴ با راه‌اندازی یک کارخانه در موگادیشو وارد بازار سومالی شد. ناآرامی‌‌‌های داخلی در این کشور، شرکت را مجبور کرد تا فعالیت‌‌‌های خود را به هارگیسا، پایتخت جمهوری خودمختار سومالی‌‌‌لند در سال ۲۰۱۲ منتقل کند، که باعث کمبود نوشابه کولا در بیشتر سومالی شد. شرکت کوکاکولا قربانی مستقیم درگیری در سومالی بوده است. افراد مسلح در سال ۲۰۰۷ به کارخانه موگادیشو حمله کردند، پول نقد، کامپیوتر و شکر را غارت کردند و فرار کردند. این شرکت همچنین از سوی گروه شبه نظامی الشباب تهدید به خشونت شده است.
 
هائیتی
هائیتی از سال ۲۰۱۸ با اعتراضات علیه افزایش قیمت سوخت و انرژی و بعدا ترور رئیس جمهور جوونل مویس، در هرج و مرج کامل فرو رفته است. شیوع وبا و قحطی اوضاع را برای کشور بدتر کرده است. بی ثباتی در کشور باندهایی را قدرتمند کرده است که اطراف بزرگ‌ترین انبار سوخت کشور را محاصره کرده‌اند. این منجر به کمبود غذا، گرسنگی شدید و اختلال در زنجیره تامین در سراسر هائیتی شده است. شرکت کوکاکولا و پپسی‌‌‌کو از جمله شرکت‌هایی هستند که تحت‌تأثیر بحران جاری قرار گرفته اند و این نوشابه‌ها به سختی در بازارها موجود است.
(شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها