شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۱۶۸۷۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

چوب ارز لای چرخ تولید

افزایش هزینه‌‌‌های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه‌‌‌ها، اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهم‌ترین تاثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور است. در چنین شرایطی، تولیدکنندگان نیز ملزم به خرید نقدی مواد اولیه هستند که به دلیل حجم بالای نیاز آنها با مشکل مواجه می‌‌‌شوند.

با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت‌‌‌های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهره‌‌‌برداری کرد. به‌ویژه در شرایط حساس اقتصادی کشور که باید مساله ارز در کشور به نحو بهینه‌ای مدیریت شود بهره‌‌‌برداری از حداکثر ظرفیت‌‌‌های تولیدات کشاورزی کشور و جلوگیری از واردات غیرضروری کالاهایی که امکان تولید آنها در کشور فراهم است نقش کلیدی در مدیریت اقتصادی کشور ایفا می‌‌‌کند.
 
ضمن اینکه به این طریق از اشتغال و کارآفرینی و پتانسیل‌‌‌های روستایی کشورمان حمایت می‌شود و مانع خروج بی‌رویه ارز از کشور برای کالاهای غیراساسی خواهد شد.به هر روی افزایش قابل‌توجه قیمت ارز در سال‌های اخیر در نتیجه چالش‌های برون مرزی از گذشته تاکنون بر مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت غذا افزوده است، به طوری که امروز هم حاشیه سود تولیدکنندگان را با افت بیشتر روبه رو کرده و هم با کاهش مصرف جامعه سبب بروز مشکلاتی در بازار شده است.
 
فراز و فرود صنعت غذایی با نوسانات ارز
در این رابطه نرگس اللهیاری، مدیرعامل شرکت بین‌المللی صنایع‌غذایی بیژن با اشاره به فراز و فرودهایی که در این صنعت بعد از نوسانات ارزی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده می‌گوید: صنعت غذا مانند سایر صنایع در سال‌های اخیر به دلیل عدم‌ثبات در تصمیمات بالادستی و کلان صنعتی، نوسانات زیادی را تجربه کرده و با اثرات زیادی ناشی از این تصمیم مواجه شده است. به عنوان مثال افزایش قیمت مواد اولیه در نتیجه رشد بهای ارز باعث شده از طرفی قدرت خرید و سایز سفره‌های مصرف‌کننده ایرانی کاهش یابد، بنابراین تولیدکنندگان باید مدام توان خرید مصرف‌کننده را در فعالیت‌های خود در نظر بگیرند و این امر انتخاب‌های آنان را در نوآوری و ارائه خدمات جدید کاهش می‌دهد. در برابر کاهش حاشیه سود تولید در نتیجه رشد قیمت مواد اولیه باعث شده تا تناقض و چالش بزرگی برای تولیدکنندگان ایجاد شود، زیرا ما نه به کاهش کیفیت رضایت می‌دهیم و نه قادر به ایجاد فشار مالی بیشتر به خانوار ایرانی هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه رشد قیمت ارز علاوه بر رشد مواد اولیه داخلی باعث شده تا مواد اولیه وارداتی نیز با افزایش قیمت روبه رو شوند افزود: ضرب این عوامل در هم باعث یک نوسان بزرگ‌تر می‌شود و امروز تورم و نرخ ارز دو عامل تقویت کننده هم هستند که باعث می‌شوند صنایع در طول سال بارها ناچار به تغییر قیمت شوند که این موضوع برای ثبات بازار کشنده است. این فعال حوزه غذا با تاکید بر اینکه آزادسازی ارز تصمیم درستی بود گفت: متاسفانه این تصمیم درست به درستی انجام نشد و نتوانست شرایط را برای همگان به سمت عدالت اقتصادی به پیش ببرد و امیدواریم در آینده از این دست سیاست‌های درست با اجرای نادرست را شاهد نباشیم.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه این تصمیم در همه ارکان درست انجام نشد و رفتار بعدی دولت با تدوین نرخ 28500 تومانی مشکلات بزرگی را برای صنایع ایجاد کرد از تخصیص نادرست منابع ارزی انتقاد کرد و خواستار بازنگری در این موضوع شد. وی افزود: امروز برای برخی کالاها که نیازمند تسریع در تامین آنها هستیم، به سختی ارز تخصیص می‌یابد و در مقابل برخی کالاها که از درجه اهمیت کمتری برخوردارند به راحتی ارز مورد نیاز را دریافت می‌کنند و مشکلاتی از این دست در صنعت بسیار زیاد تجربه می‌شود.
 
تجربه‌های یک بانو در صنعت غذا
وی با بیان اینکه صنعت غذا یک صنعت پرپتانسیل و جاری و ساری در همه شرایط اقتصادی است و دارای بسترهای بسیار مناسبی برای اشتغال‌زایی است معتقد است بانوان ایرانی با خلاقیت و ایده‌های نابی که دارا هستند و با سبک و مهارت زنانگی ذاتی بسیار خوبی که در اختیار دارند توانسته و می‌توانند موفقیت‌های بسیاری در صنعت غذا کسب کنند و نقش‌های موثری را در این صنعت بر عهده بگیرند. به گفته وی بانوان ایرانی به دلیل ظرافت دید و ریزبینی که دارا هستند ایده‌های خوبی در حوزه کسب و کار دارند، ولی اغلب این ایده‌ها تنها در مهارت‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که تبدیل شدن این ایده‌های کوچک به ایده‌های صنعتی و بزرگ نیازمند آن است که در درجه اول بانوان ایرانی آموزش لازم را در این حوزه ببینند و یاد بگیرند این اطلاعات را چارچوب‌بندی کنند و به زبان کسب و کار درآورند، پس از آن باید بتوانند با پردازش ایده‌های خود به نقاط مطلوب کسب و کار برسند.
 
نقش مهم فناوری و دانش در بیژن
وی در ارتباط با جدیدترین پروژه تولید این مجموعه در شهرک صنعتی عباس‌آباد با ظرفیت‌های بالای تولیدی، تکنولوژی و بازاریابی گفت: در پروژه جدید خود در حوزه فعالیت‌های قند و شکر، انواع خشکبار، آجیل، حبوبات، قهوه و... ورود کرده‌ایم و این کارخانه با دو فاز تولیدی در حال حاضر افتتاح شده است که در حوزه بسته‌بندی شکر و قند و نبات محصولات را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. با توجه به ضرورت ارتقای وضعیت معیشت مصرف‌کنندگان، به دنبال تامین نیمی از نیاز کشور به شکر هستیم و در فاز دوم در حوزه بسته‌بندی قند و نبات و محصولاتی از این دست، فعالیت‌های خود را به بهترین شکل ارائه خواهیم کرد.
 
سایر خطوط تولیدی نیز به زودی راه‌اندازی می‌شوند تا محصولات با قیمت‌ها و کیفیت‌های عالی در اختیار مصرف‌کننده ایرانی قرار بگیرد. وی در مورد کسب و کارهای دانش‌بنیان در این مجموعه گفت: در گروه بیژن چند مجموعه فناور و دانش‌بنیان ایجاد و چند سالی است به این حوزه ورود کرده‌ایم. در این مجموعه‌ها از جوانان با تجربه و دانش‌آموخته و نخبه‌های دانشگاهی و مربی‌گری اساتید به نام دانشگاهی استفاده می‌کنیم که در درجه اول وظیفه حل معضلات واحدهای تولیدی به این نیروهای دانش‌بنیان محول می‌شود و در عین حال همه برنامه‌های توسعه‌ای توسط واحدهای دانش‌بنیان طراحی می‌شوند و در عین حال طرح‌‌‌های پیشنهادی توسط سایر گروه‌ها نیز توسط واحدهای دانش‌بنیان کارسازی و بررسی می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه تولید محصولات سلامت محور جدید و ارتقای درجه سلامت محوری محصولات فعلی کار دیگری است که اکنون در پیش گرفته‌ایم افزود: در حوزه سلامت محوری برنامه دائمی برای ارتقای سلامت و تولید کالا، بالاتر از استانداردهای ملی را در دستور کار داریم و در این مسیر محصولات بسیار جالبی را تولید کرده‌ایم؛ از جمله تولید محصول مایونز بدون چربی که در نوع خود محصولی جالب است. در حوزه رب‌گوجه از تکنولوژی‌هایی استفاده کرده‌ایم که لیکوپن گوجه بدون تغییر در رب باقی بمانند. عدم‌استفاده از مواد نگهدارنده در سس‌های کچاب و... همگی از جمله اقداماتی است که در دستور دائمی واحدهای تولید ما با پشتیبانی واحد دانش‌بنیان متناسب با ذائقه مصرف‌کننده قرار دارد.
(شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲) ۰۹:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها