چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۱
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۱۱۶۸۶۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

چشم‌انداز روشن پسته خندان دامغان در دهمین جشنواره ملی

دهمین دوره «جشنواره ملی پسته ایران» امسال هم به میزبانی شهر دامغان (قطب مهم تولید پسته کشور) به عنوان رویدادی اثربخش در پیش است. ارگانیک شدن ۸۰ درصد پسته دامغان یکی از دستاوردهای این جشنواره ملی محسوب می‌شود. محور اصلی امسال در این جشنواره «توسعه صادرات» و «تقویت سرمایه‌گذاری» هدفگذاری شده است.

«جشنواره ملی پسته ایران- دامغان» همه ساله در نیمه اول مهرماه با هدف معرفی بیشتر این محصول راهبردی و اقتصادی در یکی از شهرهای قطب تولید پسته ایران یعنی شهر دامغان در استان سمنان برگزار می‌شود و ارتباط تجار و فعالان اقتصادی در قالب برنامه‌ها و کارگاه‌هایی در این رویداد دنبال می‌شود.
 
شهرستان دامغان در قلب استان سمنان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف با ارقام بومی و غیربومی سازگار با ایجاد باغهای استاندارد دارد که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ مثمر است.
 
گردش مالی از فروش و فرآوری پسته دامغان سالانه ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. بازگشت سریع سرمایه یکی از انگیزه های اصلی کشاورزان و باغداران دامغانی برای پسته به صورت تازه است و به منظور ترغیب کشاورزان برای پرهیز از خام‌فروشی و بهره گیری از صنایع تبدیلی و فرآوری، این جشنواره در دوره‌های مختلف برنامه های علمی و تشویقی درنظر گرفته است.
 
دامغان از نقاط پسته‌خیز کشور محسوب می شود و طی سالهای گذشته با وجود کم ‌آبی حاکم بر کشاورزی کشور، توسعه باغ ها به صورت برنامه‌ریزی شده انجام شد که نشان از افزایش سرمایه‌گذاری هدفمند در این زمینه دارد.
 
برگزاری دهمین دوره جشنواره ۱۹ الی ۲۱ مهرماه
 
دبیر دهمین «جشنواره ملی پسته ایران- دامغان» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جشنواره ملی پسته ایران-دامغان از ۱۹ الی ۲۱ مهرماه با برنامه های مختلف برگزار می‌شود و از ۱۷ مهرماه نیز نمایشگاه صنایع کشاورزی در سالن مدیریت بحران شهرداری این شهر برپا می‌کند.
 
رضا زارع‌زاده ادامه داد: این جشنواره با هدف ایجاد شور و نشاط در مردم، معرفی پسته و هویت تاریخی و فرهنگی دامغان، توسعه صادرات، افزایش کیفی و کمی محصول پسته و سپاسگزاری از لطف خداوند برگزار می‌شود.
 
وی از افتتاح نمایشگاه بزرگ ادوات کشاورزی در قالب ابن جشنواره در دامغان خبرداد و بیان کرد: سموم و کودهای مختلف جهت توسعه پسته‌کاری و دفع آفات و تجهیزات کشاورزی ویژه و تخصصی پسته به متقاضیان با عرضه مستقیم در این نمایشگاه ارایه می‌شود.
 
۸۰ درصد پسته دامغان سالم و ارگانیک است
 
وی به احداث شرکت‌های وابسته به محصول پسته در دامغان اشاره کرد و افزود: از دستاوردهای دیگر این جشنواره در سالهای گذشته، احداث شرکت‌هایی توسط جوانان بود که در حد توان از آنها حمایت شد و این آغاز خوبی برای گسترش اشتغال و افزایش بهره‌وری در شهرستان دامغان است.
 
دبیر دهمین «جشنواره ملی پسته ایران- دامغان» با اشاره به افزایش برداشت پسته با استفاده از اصول نوین کشاورزی و آموزش باغداران، میانگین برداشت پسته دامغان را هفت و پنج دهم تن در هکتار بیان کرد و گفت: ۷۵ تا ۸۰ درصد پسته دامغان سالم و ارگانیک است که این موضوع را باید یکی از نتیجه‌های برگزاری «جشنواره‌های ملی پسته ایران- دامغان» و ارایه آموزش‌های لازم در این زمینه های تخصصی دانست.
 
تقویت اقتصادی پسته‌کاری با هدایت سرمایه‌گذاران توانمند
 
زارع زاده از برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در دهمین «جشنواره ملی پسته ایران- دامغان» خبر داد و گفت: فراخوانی ایده‌های خلاقانه در بحث کارآفرینی و مشاغل خانگی در خصوص پسته در این جشنواره منتشرشد و از ایده‌های برتر استقبال خواهد شد تا با ورود اقتصادی سرمایه‌گذاران، بتوان اشتغال‌زایی لازم را ایجاد کرد.
 
 
زارع زاده به برپایی نمایشگاه بزرگ صنایع کشاورزی در دهمین «جشنواره ملی پسته ایران- دامغان» اشاره و تصریح کرد: این نمایشگاه از ۱۷ الی ۲۱ مهرماه در سالن مدیریت بحران شهرداری دامغان با هدف عرضه صنایع و ادوات کشاورزی تخصصی حوزه پسته و ارائه سموم و کودهای مختلف جهت رشد پسته و دفع آفات برپا می‌شود.
 
دبیر دهمین «جشنواره ملی پسته ایران- دامغان» خاطر نشان کرد: برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی، قدردانی از باغداران و کارآفرینان نمونه، کمک به آزادی ۱۰ زندانی جرایم غیرعمد، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری، برنامه‌های آموزشی رایگان، همایش سرمایه‌گذاری، خدمات درمانی رایگان توسط پزشکان دامغانی و غیردامغانی به مدت سه روز، از دیگر برنامه‌های جانبی جشنواره است.
 
هدفگذاری برای تولید ۴۲ هزار تن پسته در دامغان
 
رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دامغان نیر به خبرنگار ایرنا گفت: برآورد تولید امسال، با توجه به خسارت های اخیر، برداشت ۴۲ هزار تن پسته تازه از باغ‌های این شهرستان در استان سمنان است.
 
حسن صرفی بیان کرد: خسارت های ناشی از توفان اردیبهشت امسال، سبب کاهش تولید و در نتیجه آمار برداشت پسته در شهرستان می شود و امیدواریم طبق پیش‌بینی ۴۲ هزار تن پسته تازه معادل ۱۴ هزار تن پسته خشک از باغ‌های شهرستان برداشت شود.
 
وی ادامه داد: در این شهرستان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف با توجه به ارقام بومی سازگار و پایه های مناسب با آرایشی بسیار نزدیک به استانداردهای باغداری، کاشته شده که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ مثمر است.
 
اواسط مهرماه آخرین روزهای برداشت پسته دامغان
 
صرفی به زمان برداشت پسته تازه اشاره و اضافه کرد: برداشت پسته در ارقام زودرس از دهه اول مرداد ماه در منطقه حومه دامغان آغازشد و تا اواسط مهرماه در ارقام دیررس در دیگر مناطق شهرستان ادامه خواهد داشت.
 
وی افزود: پسته های منطقه از ارقام بومی، شاهپسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است که با توجه به شرایط سازگاری و تجاری بودن ارقام مهاجر، باغداران به توسعه و اصلاح باغ‌های پسته خود به ارقام اکبری، احمدآقایی و کله قوچی پرداخته‌اند.
 
رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دامغان بیان کرد: جمع آوری پسته های زودرس و عرضه آن‌ها به صورت تازه در بازارهای داخلی و خارجی، از ویژگی های این منطقه است که علاوه بر گردش مالی سریع، موجب اشتغال بیشتری می‌شود.
 
وضعیت پسته در دامغان
 
در شهرستان دامغان در استان سمنان به عنوان یکی از قطب‌های مهم این محصول در کشور، ۱۲۴ پایگاه فرآوری پسته در مناطق مختلف فعالیت دارند و سالانه بیش از ۵۰ درصد محصول را فرآوری و برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی، آماده می‌کنند.
 
۳۵ درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است و پنج هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند.
 
پسته رونق اصلی کشاورزی در شهرستان دامغان در استان سمنان است به طوری که جشنواره ملی پسته ایران هر ساله در دامغان برگزار می شود.
 
مشاوره در دوره های حساس بارآوری، نظارت دقیق‌تر بر انتخاب سموم، استفاده از کشاورزان و کارشناسان باتجربه، استفاده از مشاوره علمی برای کشاورزان، کمک به بهره وری بیشتر آب به ویژه با استفاده از تسهیلات به منظور تجهیز باغ های پسته به سامانه های نوین آبیاری، استفاده از ارقام مقاوم در برابر سرمای زودرس و آفات ویژه پسته، از راهبردهای مهم کمک به افزایش این محصول در دامغان است.
(چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲) ۱۴:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها