شنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۱۶۱۸۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

آیین‌نامه دریافت کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت چالش‌های جدی ایجاد کرده است

اعظم رضایی بزرگ‌ترین چالش دریافت کارت بازرگانی را مدارک مالکیت به‌عنوان محل فعالیت بازرگانان عنوان و اظهار کرد: در آیین‌نامه جدید تأکید شده است محل کسب متقاضیان باید کاربری اداری داشته باشد که این بند، هفت معضل ایجاد کرده است.

اعظم رضایی با اشاره به انتقال فرایند صدور کارت بازرگانی از سامانه هوشمند اتاق بازرگانی به سامانه جامع تجارت از سال ۱۳۹۹ گفت: از آن زمان تا کنون چالش‌هایی را داشتیم و همچنان امروز هم با آنها چالش‌ها مواجه هستیم. بعد از تقریباً نزدیک به سه سال از گذشته آن فرایند، به‌جای آنکه به سمت بهبود حرکت کند، بازرگانان با مشکلات و مسائل جدیدتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
 
وی هدف از انتقال فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت را ایجاد سهولت و تسهیل فر آینده‌ها برای فعالان اقتصادی عنوان و درعین‌حال بیان کرد: در عمل نه‌تنها تسهیلگری صورت نگرفت، بلکه موجب یک پیچیدگی و سردرگمی خاصی برای بازرگانان شد.
 
وی افزود: در ابتدای این پروژه ارتباط بین سامانه اتاق ایران و سامانه جامع تجارت بسیار پیچیده و مشکل بود و با همراهی ستاد مبارزه با قاچاق و پس از صرف یک سال و نیم زمان، باگ‌های فرایندی را در سامانه جامع تجارت مرتفع شد. پس از یک سال و نیم در حقیقت تازه توانستیم به سراغ مشکلات آئین‌نامه‌ای برویم؛ اخیراً مصوبه جدید هیئت وزیران در اسفند سال گذشته تلاش کرد فرایند صدور و تمدید کارت را تسهیل کند؛ اما باز هم چالش‌های جدیدی را برای متقاضیان به وجود آورده است.
 
معاون توسعه عضویت اتاق بازرگانی صنایع، معاون و کشاورزی تهران بزرگ‌ترین چالش دریافت کارت بازرگانی را مدارک مالکیت به‌عنوان محل فعالیت بازرگانان عنوان و اظهار کرد: در آیین‌نامه جدید تأکید شده است محل کسب متقاضیان باید کاربری اداری داشته باشد که این بند، هفت معضل ایجاد کرده است.
 
وی به برخی از معضلات ایجاد شده اشاره و عنوان کرد: بر اساس آیین‌نامه جدید، سندها باید تک برگی باشد که با سیستم حدنگار ملک موردنظر را شناسایی و تصدیق کنند که این موضوع چالش‌هایی را ایجاد کرده است.
 
رضایی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر اینکه سامانه جامع تجارت یک سامانه برخط نیست، گفت: زمانی می‌توانیم به یک سامانه‌ای برخط بگوییم که کمتر از ۲۴ ساعت بتواند تمام ۱۸ استعلام موردنیاز برای صدور کارت بازرگانی را بدون وقفه انجام دهد. اما این سامانه تنها چنین امکانی ندارد؛ بلکه به‌صورت مکرر شاهد قطعی سامانه‌های استعلام‌دهنده هستیم.
 
وی با ذکر مثالی ادامه داد: یکی از مواردی که در سامانه جامع تجارت استعلام می‌شود ماده ۱۸۶ است. فرض کنیم بازرگانی یک‌بار استعلام می‌گیرد و بنا به دلایلی بدهی مالیاتی دارد و در نتیجه پاسخ استعلام منفی خواهد بود و امکان درخواست مجدد برای بازرگان وجود نخواهد داشت و به همین جهت بازرگان مجبور است به سامانه امور مالیاتی مراجعه کند.
(شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲) ۱۰:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها