جمعه / ۱۷ آذر ۱۳۹۶ / ۲۳:۰۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۴۵۶۹
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
دانشیار گروه‌های اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه:

زلزله‌زدگان برای نگهداری دام نیاز به سرمایه در گردش و نقدینگی کافی برای زمستان‌گذرانی دارند

دانشیار گروه‌های اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه زلزله‌زدگان استان برای نگهداری دام نیاز به سرمایه در گردش و نقدینگی کافی برای زمستان‌گذرانی دارند، گفت: برآورده نشدن این نیاز، سیل مهاجرت از روستا به شهر را در این خصوص گسترش می‌‌دهد.

سهراب دل‌انگیزان اظهار داشت: از زمان زلزله به بعد قیمت انواع علوفه، جو و کاه رشدی بیش از 50 درصد داشته استف جو کیلویی کمتر از یک‌هزار تومان به یک‌هزار و 440 تومان، کاه خرواری 90 هزار تومان به 130 هزار تومان و یونجه خشک کیلویی یک‌هزار و 200 تومان به یک‌هزار و 600 تومان رسیده است.
دانشیار گروه‌های اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی ادامه داد: بخشی از علوفه جمع‌آوری شده و خریداری شده دامداران و کشاورزان مناطق زلزله‌زده زیر‌آوار مانده و یا هنگام برداشت و یا انبار کردن با وقوع زلزله و بارندگی امکان برداشت و یا انبارش وجود نداشته و قسمت قابل توجهی از علوفه‌های دامداران از بین رفته است.
وی اضافه کرد: با وقوع زلزله بخشی از آغل‌ها و محل‌های نگهداری دام‌ها که عموما از مصالح سست و گل و خشتی بوده خراب شده، حالا یا روی دام‌ها کاملا خراب شده و یا بدون دام ولی در شرایط کنونی محلی برای نگهداری دام‌ها وجود ندارد.
دل‌انگیزان یادآور شد: خانواده‌هایی هستند که بر اثر زلزله سرپرست خانواده ویا پسران خانواده فوت کرده و امکان نگهداری دام برای بازماندگان وجود ندارد، چون نگهداری دام نیروی انسانی کارآزموده و کافی می‌خواهد.
به گفته این استاد دانشگاه، بیشترین کمک‌های مردمی مربوط به حوزه آسیب‌های انسانی بوده و برای آسیب‌های حیوانی، دامی و کشاورزی تقریبا خود مصیبت‌دیدگان به تنهایی باید خسارت‌ها را جبران کنند.
وی اظهار داشت: نگهداری دام نیاز به سرمایه در گردش و نقدینگی کافی برای زمستان گذرانی دارد که در شرایط کنونی انتظار نداریم زلزله‌زدگان مبلغ کافی را در اختیار داشته باشند، به ازای هر گوسفند در ماه حدود 100 هزار تومان و به ازای هر گاو حدود 500 هزار تومان هزینه تامین علوفه لازم است، لذا برای زمستان سه ماهه به ازای هر گوسفند حدود 300 تا 350 و هر گاو حدود یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 500 هزینه لازم است، البته چون در این شرایط استفاده از علوفه بازار الزامی است این هزینه را لازم دارد در غیر این صورت اگر کشاورز از ضایعات کشاورزی خودش استفاده می‌کرد هزینه می‌توانست تا 30 درصد کاهش یابد، با این توصیف انتظار فروختن دام‌ها توسط دامداران زلزله‌زده منطقی به نظر می‌رسد.
دل‌انگیزان متذکر شد: دامداری که دام‌های خود را بفروشد و در روستا خانه، آغل و... را همه از دست داده باشد، دیگر در روستا نخواهد ماند و مهاجرت می‌کند و زمستان را در شهر کارگری خواهد کرد، حداقل در زیر چادر از سرما نمی میرد، آب، برق، حمام، دستشویی، بیمارستان و... دارد و بچه‌اش هم می‌تواند مدرسه برود.
دانشیار گروه‌های اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: سیل مهاجرت از روستا به شهر در این خصوص گسترش می‌یابد و به نظر می‌رسدکه این انتظار را باید داشته باشیم که در شروع زمستان به بعد شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز باشیم. /فارس

(جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶) ۲۳:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها