سه شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۳۲۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مغفول ماندن صنعت پرورش شترمرغ و گاومیش در گلستان

تنوع اقلیمی منحصر به فرد در گلستان علاوه بر آنکه شرایط مساعدی را از لحاظ کشت انواع محصولات زراعی و باغی در این استان ایجاد کرده است، از طرفی شرایط مناسب برای پرورش انواع دام و طیور نیز فراهم شده است.

تنوع اقلیمی منحصر به فرد در گلستان علاوه بر آنکه شرایط مساعدی را از لحاظ کشت انواع محصولات زراعی و باغی در این استان ایجاد کرده است، از طرفی شرایط مناسب برای پرورش انواع دام و طیور نیز فراهم شده است.
اگرچه ممکن است پرورش برخی طیور هم‎چون شترمرغ در نگاه اول هیچ تناسبی با شرایط یک استان شمالی نداشته باشد اما واقعیت امر این است برخورداری از تنوع اقلیمی و وجود دشت‎های وسیع در استان می‎تواند صنعت پرورش شترمرغ را به یک صنعت پربازده تبدیل کند.
ارزان بودن خوراک شترمرغ، سرمایه‎گذاری اندک برای پرورش این پرنده تنوع محصولات، قابلیت تکثیر زیاد آن می‎تواند پرورش شترمرغ را به عنوان یک صنعت فعال و توجیه‎پذیر که البته اشتغال فراوانی نیز می‎تواند برای استان داشته باشد معرفی کند، با این وجود مواردی هم‎چون عدم کشتارگاه صنعتی، عدم بازدهی محصولات مختلف شترمرغ به دلیل نبود صنایع تبدیلی، بیگانه بودن ذائقه مردم گلستان با گوشت شترمرغ از جمله مشکلات موجود در مسیر توسعه صنعت پرورش شترمرغ محسوب می‎شود.
*پرورش شترمرغ در واحدهای کوچک و سنتی
در همین رابطه یک کارشناس طیور در استان با اشاره به برخی از ویژگی‎های پرورش شترمرغ اظهار کرد: شترمرغ به عنوان بزرگترین پرنده دنیا و یکی از مقاوم‎ترین طیور محسوب می‎شود که توانایی بالایی در سازگاری با اقلیم‎های مختلف دارد.
محمد توکلی با بیان اینکه محصولات جانبی شترمرغ شامل گوشت، پوست، پر و روغن دارای ارزش بالایی است، تصریح کرد: با این وجود بیشتر تمرکز بر روی گوشت آن است که البته ذائقه مردم استان چندان گوشت شترمرغ را نمی‎پسندد.
وی ادامه داد: پرورش شترمرغ بیشتر در مناطق کویری و دشت‎ها صورت می‎گیرد از این‌رو پرورش این پرنده در استان‎های شمالی مغایر با سیاست‎های کشوری بوده و چندان حمایتی از پرورش دهندگان این پرنده نمی‎شود در صورتی که استان ما دارای دشت‌های وسیع است و با دارا بودن تنوع اقلیمی می‎تواند پرورش آن به یک صنعت پربازده و پراشتغال برای جوانان استان تبدیل شود، اما با این وجود پرورش شترمرغ در واحدهای کوچک و به صورت کاملأ سنتی در استان انجام می‎شود.
*جای خالی صنایع فرآوری در پرورش شترمرغ
کارشناس طیور استان خاطرنشان کرد: به دلیل نبود صنایع فرآوری شترمرغ در استان، جای چرم که ارزش بالایی دارد خالی است، در واقع محصولات شترمرغ  به دلیل نبود صنایع فرآوری از بازدهی لازم برخوردار نیستند.
توکلی، خوراک شترمرغ را ارزان و در دسترس عنوان کرد و گفت: شترمرغ به لحاظ تنوع محصولات آن همچون گوشت، پوست که از آن چرم تولید می شود، پر و تخم که قابلیت‎های زیادی دارد از طرفی قابلیت تکثیر زیاد آن به طوری که میانگین در سال دوم و سوم این پرنده قادر به تخم‎گذاری تا 40 عدد است بنابراین این ویژگی‎ها در کنار اقلیم و دشت‎های وسیع در گلستان می‎تواند این استان را به یکی از قطب‎های پرورش شترمرغ در کشور تبدیل کند.
*فعالیت 6 واحد بهره‎بردار پرورش شترمرغ در گلستان
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان تعداد واحدهای بهره‎بردار شترمرغ در استان را 6 واحد عنوان کرد و گفت: البته تعداد واحدهای غیررسمی فعال در پرورش شترمرغ نیز در استان زیاد است.
رحمت‎الله سمیعی در خصوص چگونگی ارائه تسهیلات به پرورش دهندگان شترمرغ گفت: بر اساس سیاست‎های کلی کشور استان‎های شمالی نباید چندان در پرورش شترمرغ فعال باشند بنابراین جهاد کشاورزی گلستان برای پرورش این پرنده ممنوعیتی قرار نداد اما تجهیزات و کمک‎های ‎مالی به پرورش دهندگان شترمرغ نیز جزو الویت‎های سازمان قرار نداشت البته در دو سال گذشته به دلیل آنکه بخشی از نیاز پروتئین خانواده‎های گلستانی از این پرنده تأمین می‎شود تسهیلات در بخش طیور به آنها ارائه می‎شود.
اما علاوه بر شترمرغ یکی از دام‎هایی که می‎تواند اشتغالزایی مناسبی برای استان ایجاد کند گاومیش است، گلستان با دارا بودن ویژگی‎هایی از جمله منابع غنی مواد غذایی قابل استفاده برای گاومیش همچون مزارع وسیع نباتات علوفه‌ای، سویا، یونجه و شبدر، وجود چمنزارها، چراگاه مناسب و پس چرای مزارع کشاورزی و آب‎های جاری مستعد پرورش این دام است.
*راه‌اندازی مرکز جمع‌آوری شیر گاومیش/گاومیش دام آینده
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار رأس گاو میش در گلستان و در اغلب در شهرهای بندرگز، بندرترکمن، آق‎قلا و کردکوی وجود دارد، گفت: گاومیش یکی از ظرفیت‎های ژنتیکی برای مناطق خاص است اما به دلیل مهار کردن سخت آن، به سختی می‎توان برنامه اصلاح نژادی را انجام داد.
سمیعی خاطرنشان کرد: سنتی بودن سیستم پرورش گاومیش، طبیعت وحشی دام، نبود کشتارگاه اختصاصی، نبود سکوهای جمع‌آوری شیر، نبود صنایع تبدیلی از جمله مشکلات پرورش گاومیش در استان محسوب می‎شود البته اکنون جمع‌آوری شیر به صورت پراکنده نیست و مرکز جمع‎آوری شیر گاومیش راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه گاومیش به عنوان دام آینده در اکثر کشورهای دنیا شناخته می‎شود، گفت: با اصلاح نژاد گاومیش می‎توان گوشت و شیر بیشتر و با کیفیت تولید کرد از طرفی از محصولات جانبی گاومیش همچون پوست در چرم‎سازی و شاخ آن در ساخت وسایل تزیینی می‎توان استفاده کرد در واقع با توسعه پرورش گاومیش می توان به اشتغال روستایی کمک بسزایی کرد.
بر اساس این گزارش، اگر چه گلستان جزو یکی از استان‎های شمالی کشور محسوب می‎شود اما تنوع اقلیمی در این استان شمالی، زمینه مناسبی را برای پرورش انواع محصولات و دام‎ها فراهم کرده است در این میان یکی از ظرفیت‎های گلستان پرورش شترمرغ و گاومیش است اما تاکنون تنها به دلیل شمالی بودن این استان از ایجاد برخی از صنایع در رابطه با پرورش شترمرغ و گاومیش خودداری شده  و امکانات و تسهیلات مناسب برای توسعه و پرورش این دو صنعت پربازده در اختیار بهره‎برداران قرار نگرفته است. در شرایطی که یکی از دغدغه‎های مسوولان ایجاد اشتغال برای جوانان است توجه و استفاده از پتانسیل‎های موجود در استان می‎تواند کمک بسزایی در اشتغالزایی استان به خصوص در مناطق روستایی داشته باشد. /فارس

(سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶) ۰۸:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها