یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۹۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صادرات 25 هزارتن تخم مرغ از ابتدای امسال

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار گفت: از ابتدای امسال تاکنون 25.1 هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده و تاکنون توقفی در صادرات این محصول نداشته ایم.

رضا ترکاشوند به مناسبت 17 مهر روز جهانی تخم‌مرغ در نشست خبری به ظرفیت‌های تولید و صادرات مرغ و تخم‌مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: یک میلیون و 200 هزار تن ظرفیت‌سازی برای تولید تخم‌مرغ صنعتی ایجاد کرده‌ایم که اکنون 840 هزار تن آن به شکل صنعتی و 100 هزار تن به شکل بومی تولید می‌شود.

وی با اشاره به سرانه پایین مصرف در کشور، خاطرنشان کرد: تخم‌مرغ منبع پروتئینی کاملی برای رشد انسان است که به راحتی برای همه اقشار جامعه در دسترس است، اما سرانه مصرف در کشور ما 10.5 کیلو و 180 تا 190 عدد تخم‌مرغ در سال است در صورتی که این رقم در دنیا بالاتر از 15 کیلوگرم و حدود 300 عدد تخم‌مرغ در سال است.

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن از شروع فعالیت این اتحادیه برای فرهنگ سازی ترویج مصرف تخم‌مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: در استان‌ها ستادهایی را فعال کردیم تا بین مردم به عنوان مصرف‌کننده فرهنگ مصرف تخم‌مرغ و مزایای آن را ترویج کنند.

ترکاشوند در پاسخ به سؤال فارس، در مورد حجم صادرات و اینکه این محصول به چه کشورهایی صادر می‌شود، گفت: سال 94، 10 درصد از تخم‌مرغ تولید کشور را صادر کردیم و از آنجایی که تخم‌مرغ محصول فسادپذیر است، در همه جای دنیا بازارهای منطقه‌ای را در نظر می‌گیرند که عمده مشتریان ما نیز کشورهای عراق و افغانستان و پس از آن با میزان کمتر ترکمنستان، تاجیکستان، بحرین، عمان و با حجم بسیار کمی آذربایجان است.

وی به وجود رقبایی همچون کشور ترکیه در بازار مرغ و تخم‌مرغ اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل رشد صادرات ما در سال گذشته نیز بروز آنفلوآنزای پرندگان در ترکیه بود تا حدی که بسیاری از گله‌های خود را حذف کرد و این امر سبب شد که ما بتوانیم بخش بیشتری از بازار را از آن خود کنیم.

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در همه بخش‌های صنعت با مازاد صدور مجوز تولید مواجهیم و این مسأله در صنعت مرغداری نیز به چه شکلی است، گفت: طی سالهای اخیر مجوز تولید 85 میلیون قطعه مرغ گوشتی و 17 میلیون قطعه پولت صادر شده که بیشتر از نیاز کشور است و از نیمه اول سال 93 با درخواست تشکل‌ها و بر اساس محاسبات کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی صدور مجوز جدید در بخش مرغ تخم‌گذار ممنوع اعلام شده است.

به گفته این مسئول در صنعت مرغداری کشور البته مجوز 20 میلیون قطعه پروانه تأسیس در دست مردم است که به راحتی قابل ابطال نیست و ممکن است به مرور وارد ظرفیت تولید شود.

ترکاشوند در مورد حمایت از تولید مرغ و تخم‌مرغ در راستای صادرات نیز، گفت: در سال 93 از ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای گرفتیم که اعتباری برای حمایت از صادرات مرغ تخم‌مرغ در اختیار صندوق حمایت از صنعت طیور قرار دهند و اگر بخواهیم صادرات تخم‌مرغ را توسعه دهیم باید 40 میلیارد تومان به آن یارانه بدهیم و اخیراً مصوبه‌ای را گرفتیم که 6 میلیارد تومان از صندوق حمایت از صنعت طیور به عنوان مشوق صادراتی و در قالب یارانه نقدی و تسهیلات با سود 4 تا 5 درصدی در اختیار صادرکنندگان تخم‌مرغ قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اگر میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها را تنظیم نکنیم تولید مازاد بر مصرف می‌شود و قیمت‌ها بسیار افت کرده و مرغداران متضرر می‌شوند و اکنون به طور متوسط ماهانه 3 میلیون جوجه‌ریزی نیاز داریم و قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها کیلویی 4100 تومان است.

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن از تصمیمات اخیر شورای رقابت برای ایجاد محدودیت در افزایش ظرفیت صنعت طیور انتقاد کرد و گفت: این مسأله خلاف قانون بوده و استدلال شورای رقابت منطقی نیست و در نتیجه با مجلس مکاتبه کرده‌ایم که شورای رقابت برای ما مزاحمت ایجاد نکند، چرا که به غیر از این با سرمایه‌های ملی بازی کردیم.

ترکاشوند همچنین با بیان اینکه در پایتخت دهها صنف و فرد برای خود مرغ و تخم‌مرغ را قیمت‌گذاری می‌کنند، گفت: این امر سبب ایجاد نابسامانی در بازار می‌شود و طی هماهنگی‌های انجام شده قرار است، تا از این پس اعلام قیمت با اتحادیه مرکزی مرغداران باشد که از روز شنبه به طور آزمایشی قیمت‌ها را بر روی سایت خود اعلام می‌کنیم.

(یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵) ۱۳:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها