جمعه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۳۷۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سایه سنگین لکه سفید بر سر مزارع پرورشی میگو

چند سالی است که بیماری لکه سفید در مزارع پرورشی میگو رخنه کرده و تولیدکنندگان را با زیان های سنگینی روبرو کرده است.

چند سالی است که بیماری لکه سفید در مزارع پرورشی میگو رخنه و تولیدکنندگان را با زیان های سنگینی روبرو کرده است امسال نیز برخی مزارع پرورش میگو در بوشهر و خوزستان از این بیماری متضرر شدند.

سایه سنگین لکه سفید بر سر مزارع پرورشی میگو

در این راستا امرالله قاجاری مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری آبزیان سازمان دامپزشکی بابیان اینکه بیماری لکه سفید در ابتدای دوره پرورش میگو بروز پیدا می کند، اظهار داشت: از سال 81 تا کنون بیماری لکه سفید به صورت متناوب در مزارع پرورشی میگو مشاهده شده است.

ویبا بیان اینکه مدیریت بیماری لکه سفید یک کار جمعی بین سازمان های مربوطه است، بیان کرد: سازمان شیلات، سازمان  دامپزشکی، تشکل های خصوصی و پرورش دهندگان برای مقابله با این بیماری همکاری لازم را باید با یکدیگر داشته باشند.

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری آبزیان سازمان دامپزشکی تصریح کرد: براساس تجارب قبلی هشدار های لازم به مزرعه داران داده شده چرا که با توجه به تغییرات جوی در پایان شهریور ماه امکان شیوع مجدد این بیماری وجود دارد از این رو به پرورش دهندگان تاکید کرده ایم که میگوی پرورشی خود را تا قبل از این تاریخ برداشت کنند.

بیماری لکه سفید گربیانگیر  مزارع آبادان و بوشهر شد

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش دهندگان آبزیان نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تا کنون 50 الی 55 استخر پرورشی مزارع آبادان و بوشهر به بیماری لکه سفید آلوده شده اند.

وی با بیان اینکه خسارت مزارع میگو چشمگیر نبوده است، افزود:  شیوع این بیماری در مزارع پرورشی معدوم سازی 200 الی 250 تن میگو را به همراه داشته است.

قاسمی در خصوص میزان تولید میگو  سال جاری نیز با توجه به شیوع این بیماری گفت: در صورت عدم شیوع بیماری در مزارع پرورشی پیش بینی می شود که تولیدمیگو  به مرز 14 الی 16 هزار تن برسد.

وی ادامه داد: گرمای بیش از حد هوا مانع شیوع بیماری در مزارع شده است و امیدواریم با متعادل شدن هوا این ویروس فعال نشود.

قاسمی با بیان اینکه در بحث کنترل و پیشگیری از کشورهای سریلانکا و بنگلادش عقب تر هستیم،بیان کرد: مهم ترین امر در بحث پیشگیری و کنترل این بیماری آموزش پرورش دهندگان، اصلاح دستورالعمل های سازمان شیلات است چراکه براساس قانون فضای کسب و کار تهیه نشده است و ضمن آنکه سازمان شیلات به جای وارد شدن به بحث های نظارتی در اجرا دخالت می کند.

وی در ادامه به عملکرد ضعیف صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت خسارت پرورش دهندگان اشاره کرد وگفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی به بهانه های مختلف خسارت تولید کنندگان سال گذشته را به طور کامل پرداخت نکرده و این امر دلسردی پرورش دهندگان را رقم زده است.

 تولید میگو رکورد می زند

با وجود آنکه بیماری لکه سفید در استخرهای پرورش میگو دیده شده است اما حسین عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیش بینی کرده است که تولید میگو رکورد می زند.

وی اظهار داشت: امسال سطح زیر کشت میگو نسبت به سال گذشته با افزایش 10 درصدی از مرز 6 هزار و 200 هکتار به 7 هزار و 200 هکتار رسیده است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ادامه داد: تولید میگو سالهای 93 و 94 به ترتیب 22 هزار و 500 تن و 18 هزار و 500 تن بوده است و پیش بینی می شود که تولیدمیگو در سال جاری فراتر از 22 هزار تن شود./  باشگاه خبرنگاران جوان،
(جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵) ۱۲:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها