جمعه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۳۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

اتخاذ تمهیدات دامپزشکی برای عید قربان/ تب برفکی سیر نزولی دارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از آمادگی و اتخاذ تدابیر لازم و اعزام گروه‌های نظارت دامپزشکی برای روز عید قربان در کشور خبر داد.

 مهدی خلج شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرکز انستیتو پاستور پژوهشکده شمال کشور بابیان اینکه همه‌ساله قبل از فرارسیدن عید قربان ادارات کل دامپزشکی استان‌های سراسر کشور با مراجع ذیصلاح همکاری می‌کنند، تصریح کرد: شهرداری‌ها و بخشداری‌ها و دستگاه‌های دیگر از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند تا در اماکن خاصی برای مردم تسهیلات خاص را ایجاد کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مردم خواست تا دام‌های ویژه عید قربان را در مراکز و جاهای مشخص قربانی کنند تا آلودگی‌های زیست‌محیطی و بیماری‌های واگیردار به انسان منتقل نشود.

خلج ادامه داد: به همه ادارات کل دامپزشکی استان دستور دادیم تا با همه دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند و در روز عید قربان مثل هرسال باتجربه‌ای که از سال قبل به دست آوردند و با تقویت نقاط قوت‌هایی که داشتیم بتوانیم ارائه خدمات دهیم.

وی گفت: برای خریدوفروش‌ها معمولاً اطلاعیه و بنرها نصب می‌شود و مردم از میدان‌هایی که تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی استان‌ها است و اکیپ‌های دامپزشکی در آن مستقر هستند دام عید قربان را خریداری کنند.

خلج خاطرنشان کرد: کشتارگاه‌های دام در روز عید قربان فعال هستند و نیروهای دامپزشکی در محل‌های دیگر شهر هم برای نظارت و ذبح حضور دارند و در همه‌سال‌ها مقامات شهری به‌علاوه جهاد کشوری برنامه‌ریزی می‌کنند تا برای تأمین دام مشکل نداشته باشیم.

ایران در منطقه پرخطر بیماری های دام قرار گرفته است

وی بابیان اینکه کشور ما در منطقه پرخطر بیماری‌های دام قرارگرفته است افزود: همیشه تأمین بهداشت دام کشورهای حاشیه در معرض مخاطره است و ما همواره از مرزها تحت مخاطره قرار داریم.

خلج بابیان اینکه ما ۲۰ میلیون دام عشایر در مرزها داریم، تصریح کرد: سالیانه ۴۶ درصد دام در کشور کوچ روی دارند و این موضوع در کنار محاسن دیگری که عشایر برای کشور دارند، می‌توانند عوامل بیماری‌زا را در کشور جابجا کنند.

وی با اشاره به بیماری تب برفکی افزود: بیماری تب برفکی از اواخر خردادماه یک سیر نزولی داشت و با واکسیناسیون فراگیری که توزیع شد سعی کردیم جابجایی دام را تحت نظارت قرار دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بابیان اینکه با محدودیت منابع مالی مواجه هستیم درعین‌حال تصریح کرد: واکسیناسیون دام سبک رایگان است اما از ۱۵ شهریور بهای واکسن دام سنگین را باید مردم و دامداران پرداخت کنند.

خلج با اشاره به اینکه تاخیردر هر واکسیناسیون منجر به شیوع بیماری می‌شود تصریح کرد: مبلغ هر واکسن برای هر رأس دام چهار هزار تومان است.

وی گفت در این فاز پنج میلیون رأس دام باید در سراسر کشور تا پایان مهرماه امسال واکسن شوند ولی برای بیماری‌های دیگر مثل طاعون نشخوار کنندگان توانستیم، ۱۸ میلیون دام را واکسینه کنیم.

خلج ادامه داد: حدود ۹۰ درصد واکسن‌های دامی در کشور تأمین می‌شود و ۱۰ درصد محتاج خارج هستیم اما ۴۰ درصد واکسن طیور در کشور تأمین می‌شود و سیاست دامپزشکی این است تا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دانش‌بنیان را برای  تولید این محصولات تشویق و حمایت کنیم./ مهر
(جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵) ۱۲:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها