شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۳۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی کرمان تابستان را فصل فعالیت کنه ها دانست وگفت: این مسئله احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را افزایش می دهد و باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص انجام شود.

حسین رشیدی جمعه شب در حاشیه برگزاری نشست خبری و ویدئو کنفرانس بیماریهای مشترک انسان و دام که در محل دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، گفت: بیماریهای مشترک بیماریهایی هستند که از دام به انسان منتقل می شوند و باید به صورت جدی به مقابله با آن پرداخت.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: در تقسیم بندی این بیماریهای ها یک دسته بیماریهای اندمیک یا بیماریهای بومی هستند که در کشورهای درگیر به صورت مستمر وجود دارد مثل بیماریهای بروسلوز یا تب مالت و دامپزشکی اقداماتی در خصوص کنترل و ریشه کنی این بیماریها در جمعیت دامی انجام می دهد.

رشیدی در تقسیم بندی این بیماریها گفت: یک گروه از بیماریهای اگزئوتیک هستند که گاه ظهور پیدا می کنند که از این دست بیماریها می توان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: هم اکنون در فصل تابستان که فصل فعالیت کنه ها است در معرض خطر این بیماری قرار داریم که می تواند باعث مشکلاتی در انسان شود .

رشیدی گفت : در خصوص بیماری تب مالت یا برسلوز شهروندان باید توجه داشته باشند حتما فرآروده های پاستوریزه را تهیه و دامداران نیز حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند و به خصوص با دامی که سقط جنین داشته است با احتیاط برخورد کنند زیرا سقط جنین یکی از علائم بیماری تب مالت است.

وی یکی دیگر از بیماریهای خطرناک را هاری دانست و اعلام کرد: کسانی که در منزل سگ نگهداری می کنند و یا سگ نگهبان و گله دارند حتما حیوان خود را هر شش ماه یکبار واکسینه کنند.

رشیدی تاکید کرد: اگر فردی توسط حیوانی گزیده شد حتما باید به مراکز بهداشتی مراجعه کند و در صورت امکان حیوانی که فرد را گزیده نیز تحت مراقبت بماند زیرا حیوانی که دچار بیماری هاری باشد طی 10 روز تلف می شود و برای اثبات هاری از مغز نمونه برداری و آزمایش می شود.

وی در خصوص درمان بیماری هاری گفت: چنانچه فردی توسط حیوان هار گزیده شود باید در پنج نوبت واکسن دریافت کند ولی اگر بیماری هاری در فردی شروع شود دیگر هیچ درمانی ندارد.

رشیدی در زمینه تب های خونریزی دهنده گفت: در تب کریمه کنگو نیز باید افراد توجه کنند که درمعرض کنه گزیدگی قرار نگیرند و کسانی که در کشتارگاهها و دامداری ها فعالیت می کنند حتما لوازم ایمنی را داشته باشند و از دستکش استفاده کنند و جورابها طوری باشد که کنه وارد بدن نشود .

وی گفت: دامهایی که در معرض بیماری هستند علائمی ندارند و لاشه های دامها حتما باید به مدت 24 تا 48 ساعت در سردخانه یا پیش گوشت سرد کن قرار گیرد تا ویروسها و عوامل بیماری زا موجود در آن از بین برود./ مهر
(شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵) ۱۰:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها