یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۹۸۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تکمیل سه پایانه توزیع محصولات شیلاتی تا پایان سال جاری

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری محصولات شیلاتی سازمان شیلات ایران گفت: تکمیل سه پایانه مبادله ای خرید و فروش(توزیع) محصولات شیلاتی در شمال و جنوب کشور در اولویت برنامه های سال جاری سازمان شیلات ایران قرار دارد.

عیسی گلشاهی افزود: همچنین در سال جاری علاوه بر ارتقای کیفیت محصولات شیلاتی از صید تا ساحل، بهسازی پایانه های توزیع موجود و احداث بازارهای جدید در دستور کار این سازمان گرفته است.

وی با بیان اینکه ساخت این پایانه ها توسط بخش خصوصی انجام می شود اظهار داشت: مشکلات مالی یکی از دلایل وقفه در اجرای ساخت این پروژه است که در تلاش هستیم امسال منابع تسهیلاتی این سه پایانه تامین و برای تکمیل در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

به گفته وی، هم اکنون 18 پایانه مبادله ای و توزیع محصولات شیلاتی در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای در کشور فعال است که طی سالهای اخیر 11 پایانه احداث و هفت پایانه مورد بهسازی قرار گرفته است.

گلشاهی تصریح کرد: همچنین در تلاش هستیم امسال سه پایانه توزیع جدید از جمله پایانه مبادله ای فرامنطقه ای استان فارس، پایانه فرامنطقه ای بندرانزلی و بازار منطقه ای ماهی رودسر نیز به مجموع پایانه های مبادله ای محصولات شیلاتی کشور اضافه شود.

وی تصریح کرد: ایجاد بازارها و پایانه های مبادله ای محصولات شیلاتی در کشور به منظور اتصال مبادی تولید با توزیع است تا مراحل بسته بندی و توزیع محصولات به سهولت و در کمترین زمان ممکن انجام شود.

وی با بیان این که، استان فارس به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات شیلاتی، می تواند نقطه تمرکزی پایانه محصولات شیلاتی باشد گفت: یعنی ماهی از جنوب کشور به این پایانه انتقال و پس از سورت و بسته بندی در مبداء به تمامی نقاط کشور و حتی خارج از ایران صادر شود.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت و فراوری سازمان شیلات افزود: در سال 89 مطالعات پایانه توزیع محصولات شیلاتی استان فارس به منظور سورت و بسته بندی ماهیان جنوب و پرورشی به اتمام رسید، اما بنا به دلایلی عملیات احداث این پایانه متوقف شد که تکمیل این بازار برای سال جاری به طور مجدد در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص ظرفیت مبادله ای پایانه شیلاتی استان فارس بیان داشت: این پایانه فرامنطقه ای دارای حجم مبادله ای بین 30 تا 35 هزار تن محصولات شیلاتی در سال است.

گلشاهی افزود: همچنین پایانه فرامنطقه ای بندرانزلی با حجم مبادله ای بین 30 تا 35 هزار تن و بازار ماهی منطقه ای رودسر با حجم مبادله ای 20 هزار تن فعال خواهد شد که ساخت بازار ماهی رودسر تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی گفت: مدت زمان تکمیل این پایانه های مبادله ای شیلاتی در صورت تامین اعتبار منابع تسهیلاتی بین 18 تا 24 ماه خواهد بود.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری محصولات شیلاتی، ارتقاء و بهبود کیفیت روش های نگهداری شناورهای صیادی را از دیگر اقدامات مهم این سازمان در سال جاری برشمرد و تصریح کرد: در نظر داریم امسال نصب سیستم های برودتی برای شناورهای بزرگ آبهای دور، عایق بندی و اصلاح روش های نگهداری برای شناورهای کوچک دارای صید روزانه را دنبال کنیم.

به گفته وی، حفظ کیفیت ماهی و سایر آبزیان در مرحله صید تا ساحل بر عهده سازمان شیلات ایران و از ساحل تا مصرف نیز بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است.

گلشاهی افزود: همچنین طی سال جاری ارتقاء کیفیت محصولات شیلاتی از طریق استانداردسازی رویه های تولید در مزارع پرورشی نیز در دستور کار قرار دارد که در این راستا باید ماهی با مواد اولیه استاندارد و با کیفیت تولید و در زنجیره سرد قرار گیرد.

وی به اهمیت روش های نگهداری و زنجیره سرد پس از تولید اشاره کرد و گفت: زنجیره سرد و حمل و نقل از اصول روش های نگهداری محصولات شیلاتی است که تقویت آن باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، هم اکنون تفاوتی بین اصول و روش های نگهداری محصولات شیلاتی ایران با سایر کشورهای جهان نیست و ایران نیز برای حفظ کیفیت آبزیان مطابق استانداردهای جهانی عمل می کند.

گلشاهی افزود: در این راستا بودجه ای برای ارتقاء کیفیت محصولات شیلاتی از طریق استانداردسازی رویه های تولید مزارع پرورشی از سوی دولت اختصاص نمی یابد اما رعایت تمامی دستورالعمل ها بخش خصوصی از طریق حمایت ها و تسهیلات دولتی انجام می شود.

وی تاکید کرد: متقاضیان می توانند در بخش ارتقای کیفیت و اصلاح روش های نگهداری و حمل و نقل با همکاری این سازمان از تسهیلات توسعه ملی بهره مند شوند.

وی همچنین از تولید کنسرو ماهی قزل آلا در کشور خبر داد و گفت: حفظ کیفیت محصولات کنسروی نیز مورد تاکید این سازمان قرار دارد که در این راستا به تازگی کنسرو ماهی قزل آلا نیز با همکاری بخش خصوصی وارد بازار شد و امیدواریم بتوانیم تنوع و حفظ کیفیت محصولات کنسروی را نیز افزایش دهیم.

ایرنا

(یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳) ۱۱:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها