(چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹) ۱۰:۰۹

نگاهی به آمار واردات، ترخیص و توزیع نهاده های دامی

براساس آمار منتشر شده، توزیع کنجاله سویا از ابتدای سال حدود ۱.۳ میلیون تن و نیاز کشور به کنجاله سویا نیز از ابتدای سال ۲.۴ میلیون تن بوده است. ۱۷۰ هزارتن کنجاله سویا در مردادماه توزیع شده و این در حالیست که نیاز کنجاله سویا در مرداد ماه حداقل ۵۰۰هزارتن بوده است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران انباشت ذرت در بنادر ایران در هفته آخر شهریور ۱.۵ میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است. جوی دامی نیز به میزان ۳۴۰ هزارتن در هفته آخر شهریور در بنادر انباشت شده است. این مقدار انباشت در مدت مشابه سال گذشته ۵۵۸ هزارتن بود. همچنین انباشت کنجاله سویا در بنادر در پنج ماهه سال جاری ۲۳۶ هزارتن و در در مدت مشابه سال گذشته ۷۲۳ هزارتن بوده است. انباشت دانه های روغنی در پنج ماهه سال جاری ۲۵۵ هزارتن و در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۱ هزارتن بوده است.

براساس این گزارش، ثبت سفارش ذرت دامی از ابتدای سال جاری تا ٢١ شهریور ۱.۴۵ میلیون تن و در مدت مشابه سال گذشته ۱.۸ میلیون تن بوده است که کاهش ۱۹ درصدی را نشان می دهد. همچنین ارز تخصیص یافته برای واردات ذرت دامی در سال جاری  ۱.۳میلیارد دلار و در سال گذشته یک میلیارد دلار بوده که تخصیص ارز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد بیشتر شده است.

تامین ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات ذرت دامی نیز در سال جاری یک میلیارد دلار  و در سال گذشته ۹۸۷ میلیون دلار  بوده که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است و ترخیص وزنی ذرت دامی نسبت به مدت مشابه سال قبل هم ۲۱ درصد بیشتر شده است.

براساس آمارهای اعلام شده قیمت مصوب هرکیلو ذرت دامی ۱۴۵۰ تومان و قیمت بازار غیر رسمی ذرت  در روز پنجشنبه(۲۷ شهریورماه) ۳۸۰۰ تومان بوده است.

همچنین در این گزارش آمده است که ثبت سفارش کنجاله سویا در پنج ماهه امسال ۹۵۰ هزارتن و در مدت مشابه سال گذشته ۹۱۴ هزارتن بوده که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴درصد بیشتر شده است. تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات سویای دامی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد بیشتر شده و ترخیص وزنی سویا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش یافته است.

توزیع کنجاله سویا در کشور از ابتدای سال حدود ۱.۳ میلیون تن و نیاز کشور به کنجاله سویا نیز از ابتدای سال ۲.۴ میلیون تن بوده است. ۱۷۰ هزارتن کنجاله سویا در مردادماه توزیع شده و این در حالیست که نیاز کنجاله سویا در مرداد ماه حداقل ۵۰۰هزارتن  بوده است.

قیمت مصوب کنجاله سویا نیز ۲۹۰۰ تومان بود و قیمت غیررسمی آن در روز چهارشنبه( ۲۶ شهریورماه) به ۱۴ هزارتومان هم رسید.

همچنین ثبت سفارش جوی دامی از ابتدای سال جاری تا ۲۱ شهریور ۱۴۵ هزارتن و در مدت مشابه سال گذشته ۱.۲ میلیون تن بوده که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۸ درصد کاهش نشان می دهد. تخصیص ارز در سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد کاهش داشته و تامین ارز نیز امسال نسبت به سال گذشته با کاهش ۷۱ درصدی مواجه شده است . ترخیص وزنی نیز نسبت به سال گذشته مدت مشابه ۲۳ درصد کاهش داشته است. قیمت مصوب جو دامی ۱۴۵۰ تومان و قیمت آن در بازار غیر رسمی ۳۱۰۰تومان است.


©www.foodna.com ---

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه خبری صنایع غذایی ایران می باشد.