(شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸) ۰۹:۴۷

کارنامه بازار صادراتی محصولات لبنی

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اعلام کرد که در سال ۷ میلیون تن لبنیات در کشور تولید می‌شود که ۴۵۰ هزار تن آن به میزان ۷۷۰ میلیون دلار صادر می‌شود.
رضا باکری افزود: عراق، افغانستان، روسیه و بعد از آن کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اصلی‌ترین بازار محصولات لبنی ایران را تشکیل می‌دهند و البته اخیرا صادرات به روسیه نیز افزایش یافته است.  باکری درخصوص محدودیت‌های صادراتی ایران به عراق عنوان کرد: عراق تعرفه‌های وارداتی وضع کرده و همچنین بعضی از اقلام لبنی را برای ورود به این کشور ممنوع کرده است اما کماکان به‌دلیل کمبود لبنیات در این کشور تعدادی کالای لبنی به عراق صادر می‌شود. در صورتی که عراق محدودیت واردات نگذاشته بود صادرات ما در سال‌جاری افزایش بیشتری داشت.  وی درخصوص ادعایی که اخیرا توسط یکی از کارشناسان صداوسیما درباره کیفیت کالاهای لبنی و به‌طور خاص شیر عنوان و منجر به بروز برخی حواشی شده بود نیز اظهار کرد: بنده اطلاعی ندارم که این شخص بر چه اساسی این مستندات را ارائه کرده است.
 
آماری که ارائه آن بدون استناد به منابع معتبر پژوهشی و سازمان‌های نظارتی بوده و همین امر اعتراض کارشناسان، مقامات دولتی و فعالان مواد غذایی و صنعت لبنیات را در پی داشته است. ما امیدواریم آنچه اتفاق افتاده به برندهای ایرانی که به سختی توانسته‌اند در بازارهای منطقه‌ای خود را تثبیت کنند، ضربه‌ای نزند هرچند دراین باره خبرهای خوبی به گوشمان نمی‌رسد.  باکری گفت: بعد از آنچه در صداوسیما اتفاق افتاد با دعوت نمایندگان مجلس جلسه مشترکی با نمایندگان صداوسیما داشتیم و آنها قول دادند که برای جبران اشتباه رخ داده، بخشی از آنتن را به تحقق هدف افزایش سرانه مصرف لبنیات اختصاص دهند. ما منتظر هستیم تا این وعده به جلسات عملیاتی برای طراحی کمپین افزایش سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی که برای تضمین سلامت جامعه ما بسیار با اهمیت است، منجر شود.  دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در توضیح اهمیت افزایش سرانه مصرف گفت: متاسفانه سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی در ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار پایین است و این می‌تواند تهدیدی برای سلامت جامعه باشد. به همین دلیل رسانه‌هایی چون صداوسیما فارغ از خطای اخیر مسوولیت مستقیم در فرهنگ‌سازی مصرف شیر دارند و نباید نسبت به تحقق مسوولیت‌های خود بی‌تفاوت باشند.  وی صنعت لبنیات را رقابتی‌ترین صنعت با مالکیت بالای بخش‌خصوصی، با قدمت ۶۰ ساله خواند و اظهار کرد: لبنیات علاوه بر نقش کم نظیر و به صرفه در سلامت مردم سهم بالای اشتغال در کل زنجیره به خود اختصاص داده است. از نظر تکنولوژیک صنعت لبنیات ایران فاصله‌ای با رقبای بین‌المللی ندارد و از نظر سرمایه انسانی، کارخانه‌های ما دارای سرمایه انسانی متخصص و با مهارت‌های بالا هستند.  باکری با اشاره به اینکه در روزهای آتی دست‌اندرکاران صنعت لبنیات ایران و تامین‌کنندگان این صنعت، نخستین همایش این صنعت را برگزار خواهند کرد افزود: از کلیه رسانه‌ها و مسوولانی که در حوزه سلامت و اقتصاد فعالیت دارند، دعوت می‌کنیم تا با حضور در این همایش، شنونده مسائل این صنعت و پیشنهادهای اهالی آن برای توسعه صنعت لبنیات ایران باشند.

©www.foodna.com ---

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه خبری صنایع غذایی ایران می باشد.