(چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸) ۱۵:۲۷

رشد ۱۱ درصدی تولید چای/۸۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

جهان ساز گفت: بنابرآخرین آمار تاکنون ۲۸ هزار و ۴۶۰ تن چای خشک استحصال شده که نسبت به سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.
حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تا ۲۹ مهر، ۱۲۶ هزار و ۴۹۰ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۳۴۲ میلیارد تومان از چایکاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شده است.
 
وی از پرداخت ۸۰ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۲۷۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی به مرور پس از تامین منابع به حساب چایکاران واریز می‌شود.
 
به گفته جهان ساز، ۵۷ هزار تن معادل ۴۵ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و ۶۹ هزار و ۴۹۰ تن معادل ۵۵ درصد درجه ۲ است.
 
رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه میزان چای تولیدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است، بیان کرد: تاکنون ۲۸ هزار و ۴۶۰ تن چای خشک استحصال شده است که در صورت خرید ۱۲۷ هزار تن برگ سبز چای پیش بینی می‌شود تولید به ۲۹ هزار تن برسد.
 
وی مصرف سرانه چای کشور را ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با تولید بیش از ۲۹ هزار تن چای خشک، رقمی بالغ بر ۲۸ درصد نیاز کشور از تولید داخل تامین می‌شود.
 
رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه فروش چای تولیدی کارخانه‌های چای سازی با رکود مواجه شده است، بیان کرد: با توجه به کاهش تعرفه چای وارداتی، نگاه‌ها برای تامین نیاز کشور به واردات است که همین امر منجر به رکود خرید و فروش و کاهش قیمت چای در بازار شده است.
 
جهان ساز متوسط قیمت هر کیلو چای ممتاز در خرده فروشی‌ها را ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: باتوجه به آنکه ۱۸ درصد چای تولیدی کشور ممتاز است، از این رو به طور متوسط قیمت هر کیلو چای بیش از ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان نیست.
 
وی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی جدید اظهار کرد: با توجه به آنکه آنالیز هزینه‌های تولید هنوز انجام نشده، از این رو نمی‌توان هم اکنون نرخ پیشنهادی را اعلام کرد.
 
رئیس سازمان چای در پایان درباره آخرین وضعیت اعطای تسهیلات به چایکاران تصریح کرد: امسال سیستم‌های آبیاری تحت فشار و به زراعی باغات از اولویت‌های اصلی به شمار می‌رود که در این زمینه از محل صندوق توسعه چای تسهیلات ارزان قیمت با نرخ ۴ درصد در اختیار چایکاران قرار می‌گیرد، ضمن آنکه ۸۵ درصد کمک به سیستم‌های نوین آبیاری برای چایکارانی که پروانه بهره برداری آب دارند، بلاعوض است.

©www.foodna.com ---

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه خبری صنایع غذایی ایران می باشد.