(چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸) ۰۷:۴۲

آزمایش استاندارد گندم راهی برای پایان دادن به موضوع اختلاط گندم با شن و خاک

مرتضوی گفت: در شورای مقررات از طریق سازمان استاندارد و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های ذی ربط، اجرای آزمایش استاندارد گندم برای سال زراعی آینده ابلاغ شده است.
 طی ماه‌های اخیر موضوع اختلاط سالیانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات نظیر خاک، سنگ و گندم‌های بی کیفیت با گندم‌های خرید تضمینی در رسانه‌ها سر و صدا به پا کرد که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را تکذیب کردند.
 
ورود سالیانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات گندم به حوزه خرید تضمینی موجب شده تا رقمی حدود یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مابه التفاوت پرداخت شود که با اجرای آزمایش استاندارد محصول این مشکل مرتفع خواهد شد.
 
با وجود آنکه بسیاری از نانوایان اختلاط گندم با شن و ماسه را دلیل اصلی بی کیفیت نان مطرح می‌کنند، اما رئیس انجمن آرد سازان نظر دیگری دارد.
 
 در همین زمینه محمدرضا مرتضوی رئیس انجمن آرد سازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،درباره علل کاهش کیفیت نان اظهار کرد: با توجه به آنکه در کارخانجات آردسازی، تمامی ناخالصی‌های گندم گرفته می‌شود، از این رو کاهش کیفیت نان ارتباطی به این موضوع ندارد.
 
وی افزود: بررسی‌ها نشان داد که کوچک شدن چانه‌ها دلیل اصلی افت کیفیت نان است که با مصوبه اخیر قانون‌مند شدن و افزایش قیمت این موضوع رفع شده است.
 
مرتضوی درباره آخرین جزئیات اختلاط ضایعات نظیر خاک و سنگ با گندم‌های خرید تضمینی بیان کرد: سالیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن ضایعات به دلیل نقض مقررات استاندارد ضایعات گندم با شن، ماسه و خاک اختلاط می‌شود.
 
رئیس انجمن آردسازان در پایان موضوع اشکال اختلاط ضایعات خاک و سنگ با گندم را عدم اجرای آزمایش استاندارد محصول اعلام کرد و گفت: هم اکنون در شورای مقررات از طریق سازمان استاندارد و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های ذی ربط، اجرای آزمایش استاندارد گندم برای سال زراعی آینده ابلاغ شده است.

©www.foodna.com ---

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه خبری صنایع غذایی ایران می باشد.