(سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷) ۰۹:۲۵

تامین 82 درصد انرژی غذایی مردم از تولیدات داخل است

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون بیش از 82 درصد انرژی مورد نیاز غذایی و 86 درصد پروتئین مردم از تولیدات داخل کشور تامین می شود.
عباس کشاورز روز دوشنبه در آیین تجلیل از بهره برداران نمونه بخش کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در برخی محصولات از جمله گندم سه سال است که به خودکفایی رسیده ایم.
وی یادآور شد: سال جاری 13 میلیون تن و سال قبل 12.6 میلیون تن گندم در کشور تولید شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از واردات سالانه یک میلیون تن برنج به کشور خبر داد و گفت: برای کاهش واردات برنج برنامه داریم در شمال کشور تولید برنج و در سایر استان ها تولید پنج محصول از جمله کینوا، ارزن، کنجد، آمارانت و سایر را افزایش می دهیم.
وی شرایط کشاورزی کشور را خوب توصیف کرد و افزود: در بخش کشاورزی اتفاقات خوبی رخ داده است از جمله اینکه در ارتباط با شکر و دانه های روغنی در آستانه خودکفایی هستیم.
کشاورز ادامه داد: در دهه 50 تا سال گذشته تنها یکسال در خودکفایی روغن رتبه 2 رقمی داشتیم اما اکنون در آستانه 2 رقمی شدن خودکفایی روغن هستیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه مشکل آب مهمترین مشکل تولیدی کشور است، گفت: همه استان های کشور با مشکل کمبود آب مواجه اند اما خراسان جنوبی جزو استان های دارای تنش بیشتر است.
وی افزود: در شرایطی قرار داریم که برای مدیریت منابع آب چندین نسخه قابل اجرا داریم و باید بحران آب در کشور مدیریت شود.
کشاورز با بیان اینکه باید در رفتارهای خود در بخش کشاورزی تجدید نظر کنیم اظهار داشت: اگر محصولی بهره وری آب ندارد باید در کاشت آن تجدیدنظر شود.
وی عنوان کرد: همچنین باید تراکم کشت، تاریخ کشت و سیستم آبیاری را تغییر و اصلاح کرد و کشاورزی حفاظتی را در دستور کار قرار داد.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: دامپروری با کشاورزی عجین است و باید این مهم مورد توجه واقع شود لذا کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر، بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه بایستی زنجیره تولید بخش کشاورزی تقویت شود اظهار داشت: باید خود را با شرایط امروز تطبیق داده و رفتار گذشته در بخش کشاورزی را اصلاح کنیم.
وی یادآور شد: متقاضیان خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی حفاظتی سال آینده از تسهیلات چهار درصد و بدون محدودیت برخوردار می شوند.
کشاورز ادامه داد: کشاورزی حفاظتی سبب کاهش هزینه های تولید و حفظ منابع آب و خاک می شود. 

©www.foodna.com ---

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه خبری صنایع غذایی ایران می باشد.