(یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۱۸

انجام پایش و نظارت از مزرعه تا سفره/ دامپزشکی در ۹۰ درصد کشورها زیرمجموعه وزارت کشاورزی است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد زمزمه‌های تفکیک این سازمان از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن به وزارت بهداشت، گفت: سازمان دامپزشکی در ۹۰ درصد کشورهای دنیا در زیرمجموعه وزارت کشاورزی قرار دارد.
مهدی خلج در سومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان که در بوستان گفت‌وگو برگزار شد، به این نکته اشاره کرد که در تولید مواد پروتئینی 60 درصد هزینه‌ها مربوط به خوراک دام است و باید دید چگونه می‌توانیم راهی را در پیش بگیریم که کیفیت محصول در کنار سلامت دام، بهبود یابد.

وی بابیان اینکه سلامت جامعه به سلامت دام و درنهایت خوراک دام وابسته است، تصریح کرد: مخاطرات بهداشتی و فیزیکی یکی از مواردی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت و سازمان دامپزشکی در تلاش است تا مفاهیمی را تفسیر کند که از مزرعه تا صادرت که خوراک دام نیز شامل آن می‌شود نظارت‌های بهداشتی را به‌نحو احسن انجام دهد که سامانه نظارت بهداشتی بر این موارد تدوین و در حال اعمال است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 80 درصد خوراک دام موردنیاز از طریق واردات تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که استانداردها و معیارهای ما در خوراک دام وارداتی رعایت می‌شود و در همین مسیر توانسته‌ایم دو قانون را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم تا ممیزی کارها را به آن دسته از کشورهایی که با ممیزی ما هماهنگ باشند بسپاریم و ما فقط کار نظارتی خود را انجام دهیم و این موضوع را مجلس با دید مثبت به تصویب رسانده است.

خلج تأکید کرد: با اجرای این قانون تمام مالکینی که از مزرعه تا سفره فعالیت می‌کنند موظف‌اند به سازمان دامپزشکی پاسخ‌گو باشند.

وی همچنین به اهمیت رتبه‌بندی شرکت‌های تولیدکننده خوراک دام در کشور هم اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: بالغ بر 1200 کارخانه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور مجوز دریافت کرده‌اند که از این تعداد 40 کارخانه درجه الف و کد IR  دریافت کرده‌اند و می‌توانند این شرکت‌ها محصولشان را صادر کنند.

متولی سازمان دامپزشکی کشور بیماری سالمونلا را یکی دیگر از مخاطرات بخش دام و طیور و همچنین مخاطرات جهانی برشمرد و گفت: سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع این بیماری مطالعاتی را انجام داده است که خوراک دام می‌تواند نقش بسیار مؤثری را در این زمینه ایفا کند که از طریق کنترل خوراک دام می‌توانیم بیماری سالمونلا را هم کاهش دهیم.

به گفته خلج امسال برای نخستین بار در کنار پایش‌های فراورده‌های خوراکی دام پایش خوراک دام را هم در دستورکار قرار داده‌ایم.

* تأیید وجود فلزات سنگین در گوشت مرغ در سال 93/ تغییر در فرمولاسیون دی کلسیم فسفات مشکل را حل کرد

وی همچنین از مطالعاتی که در سال 93 بر روی گوشت مرغ انجام شده هم اشاره‌ای کرد و گفت: رد پای فلزات سنگین در گوشت مرغ دیده شده بود اما پایش به معنای عزا گرفتن نیست بلکه باید راهکاری مناسب برای کنترل یک مسئله پیدا کرد. در همین راستا روی دی کلسیم فسفات که به‌عنوان خوراک در مرغداری‌‌ها استفاده می‌شود متمرکز شدیم و دیدیم فلزات سنگین برخی کارخانجاتمان بیش از حد مجاز است. در نتیجه روی خاکی که برای تولید اسید فسفریک از کشورهای مراکش، اردن و سوریه استفاده می‌شد بازنگری کردیم؛ چراکه فلزات سنگین این خاک‌ها بالا بود و به‌جای آن از خاک چادرملوی خودمان استفاده کردیم که تأثیرش از دی کلسیم فسفات بالاتر است.

خلج در پاسخ به این سؤال که برخی شایعات مبنی بر تفکیک سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن به وزارت بهداشت برای نظارت بهداشتی بیشتر قوت گرفته، گفت: سازمان دامپزشکی یک سازمان سلامت‌محور است که در عرصه اقتصاد ملی و تجارت بین‌الملل نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: نگاه بسیاری از صاحب‌نظران این است که اقتدار کلی برای موازین حاکمیتی این سازمان باید برقرار باشد ولی باید دید آیا اکنون در جایگاهی که هستیم مشکلی وجود دارد که نتوانیم آن را حل کنیم و اگر این سازمان به وزارتخانه دیگری منتقل شود، مشکلاتمان حل می‌شود؟

* جایگاه دامپزشکی در زیرمجموعه وزارت کشاورزی است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: ما باید قدرت اعمال و شناسایی تمام مخاطرات بهداشتی،‌ تغییر موردی و واکنش سریع را داشته باشیم و فکر می‌کنم جایگاه ما همان جایی است که هستیم؛ چراکه در 90 درصد کشورهای دنیا سازمان دامپزشکی در زیرمجموعه وزارت کشاورزی کار می‌کند.

 

©www.foodna.com ---

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه خبری صنایع غذایی ایران می باشد.