(یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵) ۰۹:۱۰

وقتی حمایت از کشاورز در حد حرف باقی می ماند

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: با توجه به 332 کیلومتر مربع باغ‌های استان مازندران و خسارت دیدگی 130 هزار هکتار از این باغات، اختصاص دو هزار میلیارد ریال رقمی نیست که بتواند کاهش جبران خسارت کشاورزان را به همراه داشته باشد.
چندهفته ای از خبر خوش افزایش تولید مرکبات در استان مازندران نگذشته بود که سرمای زودرس و یخبندان به باغداران خسارت قابل توجهی وارد کرد و تمام رشته ها پنبه شد.

به همین منظور دولت در جلسه هیات دولت در تاریخ 17 آذر ماه با تصویب مبلغ دو هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ 10 درصد به حمایت از کشاورزان ‏خسارت دیده ناشی از وقوع برف و یخبندان و سرمازدگی در استان مازندران پرداخت.
 
همچنین صندوق بیمه محصولات کشاورزی موظف شد نسبت به پرداخت خسارت باغداران تحت پوشش تا سقف ‏‏200 میلیارد ریال اقدام کندو  تا سقف 300 میلیارد ریال برای پرداخت کمک بلاعوض مصوب شد.‏
 
سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز موظف شد به منظور جبران بخشی از خسارات وارده به باغات کیوی، ‏نسبت به خرید توافقی این محصول تا سقف 200 میلیارد ریال اقدام نماید.‏
 
اما این اقدامات تا چه اندازه گره گشا است،محمد رضا شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر تخصیص دو هزار میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان خسارت دیده مازندران اظهار داشت:این مصوبه دولت که بخشی از آن به صورت تسهیلات بانکی و بخش دیگر در قالب یارانه به صنایع تبدیلی است اگر اجرا شود بخشی از خسارات کشاورزان را جبران می کند.

وی با اشاره به اینکه مجموع خسارت باغ‌های مرکبات از سوی جهاد کشاورزی استان 10 هزار میلیارد ریال  برآورد شده است، افزود: با وجود خسارت بالای باغداران مازندران انتظار می رود که این مصوبه تنها روی کاغذ باقی نماند و دولت  نسبت به اجرای هر چه سریع‌تر آن اقدام کند.

شعبانی درخصوص دیگر مصوبه هیئت دولت مبنی بر خرید توافقی کیوی از سوی سازمان تعاون روستایی نیز گفت: اجرای هر یک از این طرح ها از سوی دولت با استقبال باغداران همراه خواهد شد، چرا که این مصوبات می تواند گامی مؤثر در جهت کاهش زیان باغداران مرکبات باشد.

مدیر عامل باغداران جهاد کشاورزی استان مازندران تصریح کرد: با وجود مازاد تولید پرتقال از دولت تقاضا داریم که هر چه سریع تر نسبت به ذخیره سازی مرکبات شب عید اقدام نماید تا شاهد تحریک بازار، افزایش قیمت و جمع آوری محصول از سوی کشاورزان نباشیم.

 مصوبه دولت در حد حرف باقی خواهد ماند

 همچنین عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این مصوبه به پیشنهاد استاندار مازندران بوده که مانند سایر مصوبه‌های دولت در جهت حمایت از کشاورزان در مرحله حرف باقی خواهد ماند.

وی افزود: با توجه به 332 کیلومتر مربع باغ‌های استان مازندران و خسارت دیدگی 130 هزار هکتار از این باغات، اختصاص دو هزار میلیارد ریال رقمی نیست که بتواند کاهش جبران خسارت کشاورزان را به همراه داشته باشد.

بیابانی تصریح کرد:  کیوی های یخ زده به دنبال  وقوع سرما و یخبندان قرار بود  کیلویی 600 تومان از سوی سازمان تعاون روستایی خریداری شود اما تا کنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است./

©www.foodna.com ---

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه خبری صنایع غذایی ایران می باشد.