(یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵) ۰۸:۵۹

کنترل پدیده کشند قرمز در خلیج فارس

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مقابله با پدیده «کشند قرمز» و حفظ ذخایر آبزیان سامانه پایش لحظه‌ای مواد مغذی و هیدروکربنی ساماندهی شد و به‌محض رخ داد این پدیده عملیات رس پاشی انجام شود و اکنون در حال کنترل است.
 اسکندر زند در حاشیه بازدید خبرنگاران از بررسی وضعیت ذخایر آبزیان خلیج‌فارس و دریای عمان اظهار کرد: برای رصد و بررسی ذخایر آبزیان کشور در حال حاضر پنج فروند شناور تحقیقاتی در جنوب و شمال کشور  فعالیت می‌کند که سه فروند آن به ارزیابی ذخایر آبزیان خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب کشوراست.

وی افزود: با این کار معلوم می‌شود حجم گونه‌های مختلف آبزیان کشور با چه وضعیتی مواجه و کدام گونه‌ها با افزایش یا کاهش مواجه شده است و در نهایت می‌توانیم مشخص کنیم، در چه زمانی صید از کدام گونه‌ها انجام شود تا به ذخایر لطمه‌ای نخورد.

رئیس مرکز تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی با اشاره به اینکه تا دو هفته آینده یک فروند شناور ارزیابی ذخایر به ناوگان دریای جنوب اضافه می‌شود تصریح کرد: با تقویت تیم تحقیقاتی می‌توانیم ذخایر آبزیان را به صورت مستمر شناسایی کنیم.

زند درباره آخرین وضعیت پدیده کشند قرمز در خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: یکی از اقدامات سازمان ثبت و پایش تهدیدات بیولوژیک است با کمک این سامانه، شناسایی و پایش آنلاین کشند قرمز، مواد مغذی و هیدروکربنی در بندرعباس انجام شد، تا با انجام ارزیابی‌های مستمر این پدیده در کشور کنترل شود.

معاون سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه پدیده کشند قرمز به‌طور طبیعی در دریا وجود دارد تصریح کرد: زمانی وجود کشند قرمز برای کشور تهدیدآمیز و باعث می‌شود که مواد آلی آب و تغییر دما افزایش پیدا کند.

وی گفت: با شکوفا شدن این پدیده، سطح آب قرمزرنگ می‌شد که با کاهش اکسیژن و نور آفتاب حیات آبزیان مورد تهدید قرار می‌گرفت.

زند با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کشند قرمز در کشور تاکید کرد: برای مقابله با این پدیده و حفظ ذخایر آبزیان سامانه پایش لحظه‌ای کشند قرمز، مواد مغذی و هیدروکربنی ساماندهی شد، تا به‌محض رخ داد این پدیده عملیات رس پاشی انجام شود.

به گفته وی، در سامانه موجود، احتمال آلودگی‌های نفتی، شکوفایی جلبکی یا افزایش مواد مغذی در خط ساحلی نزدیک به اسکله شیلات به اطلاع پرورش‌دهندگان آبزیان یا صاحبان آب‌شیرین‌کن‌ها می‌رسد، تا مورد استفاده قرار گیرد.

نقشه بیولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان به‌زودی تدوین می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی اظهار داشت: در حوزه تحقیقات کاربردی برای تکثیر آبزیان بومی دریایی اقدامات زیادی انجام‌شده و  تاکنون بیوتکنیک 30 گونه آبزی در اختیار بخش آبزی‌پروری کشور و سازمان شیلات قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: نقشه بیولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان را در دست بررسی داریم و به‌زودی نقشه آن تدوین می‌شود./ فارس

©www.foodna.com ---

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه خبری صنایع غذایی ایران می باشد.