چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۹۹۰۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سویه مرغ آرین می‌تواند کشور را در تولید گوشت مرغ خودکفا کند

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به رییس‌جمهوری نوشت: سویه مرغ آرین جایگزین مناسبی برای سویه‌های خارجی است و می‌تواند در قالب یک برنامه شتاب‌دهی و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود، به خودکفایی در تولید گوشت مرغ بینجامد.

سورنا ستاری در این نامه خطاب به حجت الاسلام حسن روحانی در خصوص دستاوردهای سویه مرغ آرین افزود: آثار جایگزینی سویه آرین با سویه‌های تجاری وارداتی موجود در کشور، در قالب پروژه ارزیابی و مقایسه، عملکرد سویه‌های جوجه گوشتی رایج (کاب، راس، آرین، آربورایکرز) با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری ریاست جمهوری و توسط مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور صورت گرفته است.
 
وی تصریح کرد: یافته‌های این تحقیق همراه با گزارش‌های منتشر شده توسط واردکنندگان سویه‌های تجاری به کشور، بیانگر این واقعیت است که به لحاظ شاخص‌های عملکرد (وزن بدن، ضریب تبدیل غذا، درصد ماندگاری، درصد لاشه، چربی حفره‌های بطنی، یکنواختی گله و …)، سویه آرین با اختلاف جزیی با سویه‌های خارجی در شرایط پرورش تحقیقاتی و تجاری محدود، از عملکرد قابل قبولی برخوردار بوده و جایگزین مناسبی برای سویه‌های خارجی در کشور است.
 
ستاری ادامه داد: همچنین مقایسه عملکرد، به‌وضوح نشان می‌دهد سویه آرین درصورت پشتیبانی، قادر است تمامی اجداد، مادر و جوجه گوشتی و با اندکی حمایت‌های اقتصادی و اصلاحی در الگوی مصرف و سلامت جامعه، گوشت مرغ مورد نیاز کشور را تأمین کند.
 
معاون علمی رییس‌جمهوری، در بخش دیگری از این نامه درباره مزایای رقابتی آرین یادآور شد: سویه آرین دارای مزایای رقابتی همچون استفاده از جیره‌های رقیق با انرژی و پروتئین کمتر، جیره تنظیم‌شده بر پایه منابع داخلی و در دسترس‌تر خوراک (جایگزینی ذرت و سویا) و در نتیجه ارزان‌تر است.
 
وی درخصوص هزینه‌های ترویجی- حمایتی جایگزینی آرین با سویه‌های خارجی تصریح کرد: بار مالی حاصل از این جایگزینی، کاملاً توجیه‌پذیر است. به‌علاوه با جایگزینی ضایعات بوجاری گندم در جیره غذایی آرین مطابق تحقیق انجام شده و همچنین کاهش بهای تمام‌شده تولید با افزایش تعداد جوجه‌ریزی همزمان با افزایش تراکم سطح در دوره پرورش و تولید مرغ سایز، بخش قابل توجهی از این بار مالی کاسته خواهد شد.
 
ستاری ادامه داد: به نظر این معاونت، با توجه به توان علمی و فناوری موجود در کشور، مرغ لاین آرین می‌تواند در قالب یک برنامه شتاب دهی و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود، منجر به خودکفایی گوشت مرغ شود.
 
 
 
 
(چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹) ۱۶:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها