چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۹۸۹۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تولید ۲۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور توسط عشایر

رئیس سازمان امور عشایر گفت:۲۰درصد گوشت مورد نیاز کشور توسط عشایر تولید می شود و با توجه به جایگاه آنها در تولید گوشت قرمز توجه به ارائه خدمات دامپزشکی و سلامت دام آنها حائز اهمیت است.

شاهپور علایی مقدم در مراسم رونمایی از برنامه ملی بهداشت دام عشایر با بیان اینکه عشایر نقش مهمی را در امنیت غذایی و تولید مایحتاج کشور از جمله گوشت قرمز دارند، گفت: امروزه می‌بینیم که عشایر نمادی عینی از اقتصاد مقاومتی هستند و بیشترین اثر گذاری را در تولید و حفظ محیط زیست دارد.
 
وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار عشایر با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری در قالب ۲۴۶ هزار خانوار  در ۵۹ درصد از پهنه جغرافیایی کشور پراکنده هستند.
 
رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه در یک‌برنامه شش ساله تولید گوشت قرمز توسط عشایر از ۱۶۲ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن رسید، گفت: از ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز در کشور ۲۰۰هزار تن آن توسط عشایر تولید می شود. یعنی هر یک نفر عشایر گوشت قرمز مورد نیاز ۱۶ نفر را تولید می‌کند.
 
علایی مقدم تصریح کرد:  با توجه به جایگاه عشایر در تولید گوشت قرمز در کشور  رسیدگی به امور عشایر در دام و ارائه خدمات دامپزشکی به آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
در ادامه بهمن نقیبی _ معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی  در نشست خبری سازمان دامپزشکی و رونمایی از سند ملی بهداشت دام عشایر اظهار کرد: عشایر علی‌رغم این که جمعیت زیادی در کشور ندارد اما نقش قابل توجهی در تولیدات دارند؛ به طوری که تولید ۲۰ درصد گوشت قرمز کشور بر عهده آنها بوده و حدود ۲۸ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین در کشور نیز متعلق به عشایر است.
 
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تشخیص و درمان بیماری های دام عشایر قبلا هم انجام می شد ولی هدف از برنامه ملی بهداشت عشایر  ارائه بسته جامع بهداشتی با نگاه جدی تری به این قشر است، گفت: از دیگر اهداف این برنامه می توان به ارتقای سطح بهداشت و سلامت عشایر از طریق کنترل بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام، حفظ و توسعه منابع دام عشایر، توسعه دانش فنی و توانمندسازی عشایر،   همکاری در اجرای طرح‌هایی مانند هویت گذاری شناسایی و پایش برخط دام عشایر، کمک به تامین بهداشت و تقویت نظارت های بهداشتی در فرایند پرورش، تولید تا عرضه فرآورده های خام دامی، جلب مشارکت عشایر در رعایت هرچه بیشتر موازین بهداشتی و بهبود سلامت حیوانات، همکاری در شناسایی و برند سازی فراورده های دامی متنوع، سالم و ارگانیک تولید شده توسط  عشایر به منظور کمک به بازاریابی و عرضه محصولات بهداشتی اشاره کرد.
(چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹) ۱۶:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها