چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۹۸۸۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دستیابی محققان کشور به دانش فنی کشت آناناس/آغاز تولید گلخانه‌ای از ۱۴۰۱

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی با اشاره به جایگاه ویژه ایران به عنوان یکی از ۱۵ تولیدکننده گل در جهان و ضرورت توسعه صادرات گل از دستیابی کامل محققان این پژوهشکده به دانش فنی کشت آناناس و آغاز تولید گلخانه‌ای این محصول از اوایل ۱۴۰۱ خبر داد.

 دکتر محمدرضا شفیعی در سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران که به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در مقابل همه محصولات کشاورزی که تامین امنیت غذایی را پوشش می دهند، گیاهان زینتی نقش مهمی را در تامین امنیت روانی جامعه و گسترش مهر و دوستی و آرامش جامعه دارد.
 
دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران افزود: بر اساس آمار سال ۱۳۹۸ سطح زیر کشت تولید گل کشور به هشت هزار و ۱۹۴ هکتار (سه هزار و ۱۰۳ هکتار گلخانه و پنج هزار و ۹۰ هکتار فضای باز) رسیده است که در شرایط کنونی به ویژه با افزایش نرخ ارزهای خارجی پتانسیل صادراتی نزدیک به یک میلیارد دلار برای گل کشور متصور است.
 
شفیعی خاطرنشان کرد: مجموع سطح گلخانه های سبزی و صیفی و گل کشور به حدود ۱۵۰۰۰ هکتار رسیده که قرار است تا افق ۱۴۰۴ سطح گلخانه های کشور ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار افزایش یابد که با توجه به هزینه چهار تا ۱۰ میلیارد تومانی در هر هکتار گلخانه، شاهد افزایش سرمایه گذاری کلان ملی سالانه ۴۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهیم بود و توجه به ایجاد مهارت و دانش فنی نوین، رسالتی سنگین برای مراکز علمی پژوهشی کشور است.
 
دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران تصریح کرد: برگزاری این کنگره و برنامه های جانبی آن از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی‌ و نشست‌ هم اندیشی بخش خصوصی فرصتی مناسب برای گردهمایی پژوهشگران و فعالان حوزه گل و گیاه کشور فراهم آورده تا گامی در راستای توسعه پایدار گل و گیاهان زینتی کشور برداشته شود.
 
دکتر ولی الله بنی عامری، رئیس سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی نیز اظهار کرد: روند رو به رشد توسعه گلخانه های کشور با رشد ۵۳ درصدی گل و گیاهان زینتی در هفت سال گذشته حاکی از اقبال عمومی به بخش گل و گیاهان زینتی است.
 
وی با اشاره به هدف گذاری برنامه طرح توسعه گلخانه های کشور برای ایجاد حدود ۲۰ هزار هکتار گل و گیاهان زینتی تا پایان سال ۱۴۰۴
اظهار کرد: در این راستا، ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش گل و گیاهان زینتی مبتنی بر تامین نهاده ها، مدیریت تولید و عرضه گل و گیاه بسیار ضروری است. در این راستا راه‌اندازی مرکز باغبانی غرب آسیا با الگو برداری از مرکز جهانی باغبانی هلند (WHC) می تواند راهگشا باشد.
 
بنی عامری با تاکید بر ضرورت توجه به آموزش و تحقیق و توسعه با ایجاد مراکز خدمات رسان و مهارت آموزی برای تربیت نیروی کار ماهر با بهره گیری از تولیدکنندگان با تجربه و کارشناسان در قالب کانون های یادگیری واحدهای تولیدی در این مرکز گفت: بهره گیری بیشتر و هوشمندانه از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای مدیریت برخط تولید انواع گل و گیاه نویدبخش روزهای بهتر برای این بخش است. اتفاق مبارکی که در حال حاضر شکل گرفته و به سرعت در حال رشد و گسترش است.
 
وی خاطرنشان کرد: ارتقاء مشارکت بخش خصوصی از طریق واگذاری شرح وظایف بخش دولتی به بخش خصوصی بر پایه Agri ppp’s و خصوصی سازی پژوهش و تحقیقات با استفاده از ساز و کار مشارکت عمومی و خصوصی توسعه محقق می‌شود. ساماندهی واحدهای تولیدی کوچک مقیاس و خانگی گل و گیاهان زینتی با بهره گیری از دستورالعمل تاسیس واحدهای گلخانه ای کوچک مقیاس داخل محدوده شهرها، روستاها و شهرکهای مسکونی نیز ضروری است.
 
وی در عین حال بر ضرورت آمادگی برای مواجهه با تهدیدها مثل بروز پدیده مقاومت آفات به آفت کش ها در نتیجه مصرف بی رویه آفت کش ها درگلخانه ها، عدم عضویت در WHO و اعمال موانع تعرفه ای، عدم عضویت در upov (پروتکل جهانی حفظ ارقام جدید گیاهی)، تحریم های اقتصادی کشور، حذف یارانه های پنهان انرژی و سوخت و خطر واردات گل و گیاهان زینتی ارزان قیمت تاکید کرد.
 
مهندس غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی هم در سخنرانی خود با بیان این که سالهای ۹۹ و ۹۸ به واسطه شیوع کرونا و مشکلات مختلف از قبیل تحریم ها روزهای بسیار سختی را برای صنعت گل و گیاهان زینتی ایران رقم زده است، اظهار کرد: با وجود این که به رغم همه مشکلات از لحاظ میزان تولید گل، پتانسیل لازم برای صادرات وجود داشت، ولی به دلیل شیوع کرونا و تحریم ها نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: مطالبه ما از کنگره و جامعه علمی و پژوهشی گل و گیاهان زینتی کشور این است که در زمینه هایی مثل زنجیره های اقتصادی این صنعت، تامین نهاده ها نظیر بذر و اندام های تکثیری و نهاده های بستری که به شدت وابسته به واردات هستیم، کار کنند. توجه به ژرم پلاسم بومی و افزایش تنوع گونه های گل و گیاه از دیگر انتظارات ما است.
 
وی با اشاره به حمایت های صورت گرفته از فعالان صنعت گل و گیاه در شرایط کرونا مثل قرار دادن آن در زمره ۱۴ گروه آسیب دیده و در ادامه اعلام این صنعت به عنوان یکی از مشاغل گروه اول که باید در شرایط کرونا فعال بمانند، گفت: بالا بردن سرانه مصرف گل و مبارزه با قاچاق از جمله چالش های پیش روی صنعت گل و گیاه است که امیدواریم در کنگره به چنین مسائلی هم توجه شود.
 
دکتر پژمان آزادی، دبیر علمی سومین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی هم با بیان این که این کنگره با هدف هم‌افزایی و استفاده از تجارب ارزشمند مجرب ترین اساتید بین المللی، پژوهشگران، کارشناسان و تولیدکنندگان داخلی برگزار می‌شود، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت بالای گل و گیاهان زینتی در ارزآوری و اشتغال‌زایی، برنامه‌ریزی علمی در جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور در این خصوص بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا در این کنگره پنل تخصصی بخش خصوصی برگزار می‌شود که در آن راهکارهای برون رفت از چالش‌های پیش روی تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، با مدیریت بخش خصوصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
وی تصریح کرد: این کنگره با محوریت سازه و اتوماسیون گلخانه، به نژادی و به‌باغی، ریزازدیادی و بیوتکنولوژی، تغذیه و کشت هیدروپونیک، طراحی و توسعه فضای سبز، فیزیولوژی پس از برداشت، آفات و بیماری‌ها، گیاهان بومی کم نهاده، مدیریت بهینه مصرف آب و سایر موضوعات حوزه گل و گیاهان زینتی برنامه‌ریزی شده است. با استقبال خوب محققان کشور بالغ بر ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه کنگره واصل شده که پس از داوری، تعداد ۳۲ مقاله بصورت سخنرانی و تعداد ۱۰۸ مقاله به عنوان پوستر پذیرفته شدند. در این کنگره علاوه بر حضور پژوهشگران و اساتید داخلی برتر به عنوان سخنرانان کلیدی و مدعو، تعداد ۹ سخنران خارجی که شامل مسئول بخش کشاورزی سفارت هلند، رؤسای انجمن های بین المللی در حوزه تولید گل و گیاهان زینتی شرکت داشته و کارگاه های آموزشی نیز با حضور اساتید برجسته در حوزه های مختلف علمی به صورت مجازی ارائه خواهند شد.
 
آزادی تصریح کرد: بعد از ظهر روز سوم کنگره در جلسه ای راهکارهای برون رفت از چالش‌های پیش روی تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، با مدیریت بخش خصوصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
بر اساس اعلام انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران، سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران به همت انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران، دانشگاه شهید چمران اهواز و پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی از هفتم تا نهم بهمن ماه به صورت برخط (آنلاین) در حال برگزاری است.
(چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها