دوشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۴
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۹۹۸۵۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

تغییرات قیمتی در گروه غذایی

۶شرکت بورسی از جمله برخی از شرکت‌های گروه غذایی بعد از مجوز افزایش قیمت تلاش کردند که تاثیرات آن را در روندهای مالی خود به گوش عموم برسانند.

یکشنبه پیمانه افشای اطلاعات وب‌سایت کدال پر از وقایع درجه الف شرکت‌ها یا همان اطلاعیه‌های گروه الف بود. تعداد این اخبار به‌صورت معمول طی هر روز به یک تا سه مورد نمی‌رسد، اما روز گذشته ۶شرکت بورسی در این بخش اطلاعیه منتشر کردند که موضوع بیشتر آنها به دریافت مجوزهای افزایش قیمت مربوط می‌شد.

 

طبیعتا زمانی که یک گروه صنعتی مجوز افزایش قیمت از نهاد بالادستی یا جمعی خود اخذ می‌کند، شرکت‌های زیرمجموعه آن گروه در بخش اطلاعات با اهمیت موضوع را به اطلاع سهامداران خود می‌رسانند. با اینکه در چنین مواقعی درصد رشد قیمت محصولات شرکت‌ها مشابه است، اما آنچه که به این اطلاعیه‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌دهد میزان تاثیر رویداد بر درآمدهای شرکت‌ها است. دیروز هم برخی از شرکت‌های گروه غذایی بعد از مجوز افزایش قیمت تلاش کردند که تاثیرات آن را در روندهای مالی خود به گوش عموم برسانند.

 

در این میان شرکت ویتانا (غویتا) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه و تاثیر آن بر بهای تمام‌شده محصولات این شرکت، قیمت برخی از محصولات با مجوز انجمن شیرینی و شکلات، تغییر کرده است.

 

محصولاتی که مشمول این مجوز شده‌اند، «انواع بیسکویت‌ها» هستند که قیمت آنها از ۳ هزار تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. برای اینکه اثرات این رویداد را بر درآمدهای شرکت به‌دست آوریم، لازم است که سهم محصول مشمول افزایش قیمت را از کل درآمد شرکت محاسبه کنیم. بر اساس محاسبات انجام‌شده، نسبت فروش این محصول به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل ۶۴‌درصد بوده است که رقم بالایی محسوب می‌شود. شرکت ویتانا در سال گذشته از محل فروش این محصول به میزان ۳۶۲‌میلیارد تومان درآمد داشته است. یکی دیگر از شرکت‌های مجموعه گروه غذایی که در ارتباط با این موضوع؛ اطلاعیه صادر کرده، صنعتی مینو (غصینو) است. محصولات مشمول رشد قیمت در این شرکت علاوه بر انواع بیسکویت، شامل ویفر هم می‌شوند.

 

طبق این اطلاعیه میانگین نرخ قبلی این محصولات ۳ هزار و ۲۸۱ تومان بوده که با این مجوز به ۴ هزار تومان خواهد رسید. نسبت فروش این محصولات به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل ۴۰‌درصد هم محاسبه شده است. شرکت مینو در سال مالی قبل از محل فروش این محصولات به میزان ۹/ ۲۶۱میلیارد تومان درآمد داشته است. همانطور که در این دو اطلاعیه اشاره شده، افزایش قیمت محصولات به دلیل رشد قیمتی مواد‌اولیه صورت گرفته است. شرکت مینو در اطلاعیه جداگانه‌ای به جزئیات این افزایش‌قیمت پرداخته است. طبق این اطلاعیه فروشندگان مواد اولیه و طرف قرارداد با شرکت نرخ انواع روغن، گلوکز ممتاز، عصاره مالت مایع، تخم‌مرغ، پودر آب‌پنیر، بلغور ذرت، اسانس وانیل مایع و شیرخشک را به‌طور متوسط از ۴/ ۴۵ هزار تومان به ۶/ ۶۰هزار تومان رسانده است.

 

نسبت بهای تمام‌شده این محصولات به کل بهای تمام‌شده مواد اولیه شرکت در سال مالی قبل ۲۴‌درصد محاسبه شده است.

 

همچنین مبلغ کل مواد خریداری شده در سال مالی قبل ۲/ ۹۰‌میلیارد تومان بوده است. یکی دیگر از اطلاعیه‌های این حوزه مربوط به شرکت فروسیلیس ایران (فروس) بود که در آن گفته شده یکی از محصولات آن با عنوان «فروسیلیسیم ۱۰-۶۰» از رقم ۲۶‌هزار و ۸۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافته است. نسبت فروش این محصول به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل ۸۸ درصد بوده است.
(دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹) ۱۵:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها