یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۹۸۳۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

افزایش تمایل کشاورزان مازندران به عرضه برنج در بازار

عرضه برنج توسط کشاورزان مازندران به بازار طی روزهای اخیر در حالی روند افزایشی به خود گرفته است که تا پیش از این با وجود دریافت قیمت مناسب کمتر تمایل به فروش محصول وجود داشت. شالیکوبی داران این وضعیت را ناشی از نگرانی نسبت به کاهش قیمت در آینده می‌دانند.

بررسی ها از شالیکوبی های مازندران به عنوان مرکز عرضه و تقاضای برنج در استان نشان می دهد ، کشاورزان و حتی تجار بر خلاف گذشته اکنون آماده عرضه تمامی محصولشان با قیمت قبلی به بازار هستند ، اما این بار تقاضای خرید وجود ندارد. 
 
دست اندرکاران بازار برنج مازندران که عمدتا صاحبان شالیکوبی ها هستند، به خبرنگار ما گفتند که قیمت برنج  از زمان برداشت تا کنون همچنان به صورت نسبی بین ۲۵۰  تا ۲۸۰ هزار ریال در هر کیلو گرم ثابت مانده است و حتی در یک ماهه اخیر در قیمت ۲۶۰ هزار ریال تثبیت شد.
 
آنها بر این باورند که که کاهشی شدن قیمت دلار و احتمال برخی تحولات در روابط خارجی کشاورزان را حسابگر کرده است تا نسبت به فروش محصولشان اقدام کنند در حالی که تا پیش از این به علت نارضایتی از قیمت های پیشنهادی ، منتظر افزایش قیمت بودند و بازار را برای چند ماه در حالت نیمه راکد نگه داشته بودند.
 
در حال حاضر برنج طارم هاشمی و صدری که بیش از ۸۰ درصد از ارقام برنج تولیدی مازندران را تشکیل می دهد به قیمت ۲۵۵ تا ۲۶۰  هزار ریال در هر کیلو گرم قیمت گذاری می شود که به گفته خبره های بازار برنج این قیمت مورد نظر کشاورزان برای عرضه همه محصولشان نیز است.
 
بن ابر این گزارش ، قیمت ۲ رقم برنج کیفی پر محصول فجر و شیرودی که این روزها بیشتر رزازان به دنبال این ارقام برای خرید و فروش هستند بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار ریال است که نسبت به یک ماه گپیش ثابت مانده است. 
 
کارشناسان بازار برنج  مازندران مهم ترین دلایل مقاومت کشاورزان در عرضه همه محصولشان در سال جاری را افزایش شدید هزینه کشت و کار در سال زراعی جاری ، اختلاف بسیار کم قیمت برنج خارجی بی کیفیت در مقایسه با برنج کیفی شمال ایران نظیر طارم صدری ، دم سیا و طارم هاشمی و همچنین فروش برنج کیفی داخلی با سود غیر متعارف در تهران و دیگر استان های کشور عنوان می کنند ، اما به نظر می رسد ثبات نسبی قیمت  کشاورزان را مجاب به عرضه محصولشان طی هفته اخیر کرده است.  
 
یکی از کارشناسان کشاورزی و از آگاهان بازار برنج مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : اگر چه امسال کشاورزان بر خلاف سال های گذشته با احتیاط و بدون عجله نسبت به فروش محصول خود اقدام کردند ، اما طی هفته اخیر  حضور کشاورزان برای عرضه فروش همه محصولشان به بازار افزایش یافته است.
 
احمد قربانی با ذکر این نکته که قیمت ها همچنان ثابت است ، افزود : در حال حاضر کشاورز حاضر به فروش محصول طارم محلی با قیمت ۲۵۰ هزار ریال در هر کیلو گرم بوده که این قیمت برابر با قیمت یک ماه پیش است. 
 
وی یکی از دلایل افزایش عرضه و کاهش تقاضا برای خرید برنج در بازار مازندران را شرایط سیاسی و اقتصادی کشور دانست و بیان داشت : این که به یکباره همزمان با کاهش قیمت دلار و این که گفته می شود تحریم ها با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا برداشته خواهد شد، شاهد افزایش عرضه برنج در بازار استان هستیم.
 
قربانی در عین حال گفت : از ابتدای ورود برنج جدید به بازار در سال جاری که اوایل شهریور  بود ، قیمت ۲۴۰ تا ۲۷۰ هزار ریال برای بیشتر کشاورزان به رغم هزینه بالای تولید رضایبخش بود ، اما آنان با مدیریت بیشتر که دخالت فرزندانشان هم با رصد بازار از طریق فضای مجازی صورت می گیرد ، حاضر به فروش همه محصولشان به امید افزایش قیمت نشدند.
 
این خبره بازار برنج مازندران افزود : البته بعضی از اقدامات حمایتی دولت از جمله نیمایی شدن ارز برای واردات سبب شد کشاورزان با ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا دست دلالان را از این بازار به کلی قطع کنند ، اما بازار امروز برنج در استان با  افزایش عرضه و کاهش تقاضا برای خرید مواجه است.
 
قربانی که مالک واحد شالیکوبی در بخش لاله آباد بابل نیز است ، به وجود میانگین حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰تن برنج آماده فروش دربیشتر  واحدهای شالیکوبی های استان اشاره کرد  و بیان داشت : عمده این برنج ها متعلق به کشاورزانی است که قصد عرضه محصولشان را تا پایان سال نداشتند.
 
ناامیدی برنجکاران به پایان کرونا
 
یکی دیگر از کارشناسان برنج مازندران هم گفت : اگرچه  ویروس کرونا همه بازار محصولات تولیدی را تحت تاثیر قرار داده است ، اما این که تعطیلی تمامی رستوران ها و  تالار ها ناشی از ویروس کرونا مصرف کنندگان اصلی برنج های وارداتی و خارجی هستند ، می توان عامل ثبات قیمت باشد که این روزها با اظهارات مسئولان مبنی بر تدوام شیوع این بیماری ، تولید کنندگان را به افزایش تقاضا و در نهایت بالا رفتن قیمت ها ناامید کرده است.
 
محمد پور موسوی یبان این که امسال بیماری کووید ۱۹ تقاضا و مصرف برنج داخلی و خارجی را به صورت محسوسی کم کرده است ، ادامه داد: اگر چه به نظر می رسد پیش بینی های تغییرات جدی شرایط سیاسی و اقتصادی کشور سبب افزایش عرضه برنج در هفته اخیر شده است ، اما اظهارات مسئولان ملی در تدوام شیوع کرونا تا نیمه های سال آینده بی تاثیر در تصمیم تولید کنندگان برای افزایش همه محصولشان نبوده است. 
 
وی  گفت: معمولا کشاورزان تا یک سوم محصولشان را برای فروش با هدف فروش به قیمت بیشتر حتی تا فروردین سال بعد نگه می دارند ، اما اکنون همه محصولشان رابرای فروش به عرضه گذاشته اند.
 
این کارسناس بازار برنج افزود : به رغم این که قیمت برنج کیفی  طارم محلی و هاشمی که عمده محصول آماده فروش در شالیکوبی های استان را تشکسیل می دهد برابر با قیمت برنج های خارجی است ، اما تقاضا برای خرید بسیار اندک و به شرط نقد و نسیه شده است. 
 
امسال ۲۱۴ هزار و ۳۴۰ هکتار از شالیزارهای مازندران زیر کشت اول برنج رفته بود. بر اساس اعلام جهاد کشاورزی حدود نیمی از سطح هم برای بار دوم به ۲ روش نشای مجدد و رتون زیر کشت قرار گرفت که نتیجه آن در مجموع برداشت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک بوده است.
 
در حال حاضر برخی از کشاورزان  شخم و شیار زمستانه  و آماده سازی زمین های شالیکاری برای کشت کار سال آینده را شروع کردند. 
 
برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد مردمان این استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می کند.
(یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹) ۱۸:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها