یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۶
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۹۹۸۲۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

بانوی دامغانی اولین نشان استاندارد محصول پسته خنجری را کسب کرد

مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: مرضیه پریمی از بانوان کشاورز دامغانی، برای نخستین بار در سطح شهرستان، موفق به اخذ نشان استاندارد محصول پسته رقم خنجری شد.

سیدمحسن طباطبائیان افزود: با عنایت به اجرای طرح ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصول گواهی شده و استاندارد، با تاکید بر توان افزایی جوامع محلی، برای اولین بار در حوزه زنان روستایی و صندوق های خرد زنان روستایی جهاد کشاورزی دامغان، بانویی از روستای خورزان موفق به اخذ نشان استاندارد و حد مجاز آلاینده ها شد. 
 
وی تصریح کرد: این محصولات بر اساس استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها پرورش یافته و عاری از باقیمانده سم ها، آفت کش ها و برخی از کودهای شیمیایی هستند.  
 
طباطبائیان اضافه کرد: بانوان تلاش‌گر روستایی نقش مهمی در بخش کشاورزی دارند که این طرح باعث ارتقای سطح مهارت‌ حرفه‌ای زنان و دختران در بخش کشاورزی و ترویج فرهنگ استاندارد و آموزش استانداردسازی محصولات کشاورزی در بین کشاورزان می‌شود. 
 
وی یکی از رویکردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی را تامین غذا و تولید محصول سالم دانست و گفت: کاهش مصرف سموم با توجه به استانداردهای بهداشتی از برنامه‌های جهاد کشاورزی است که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت نهاده‌های کشاورزی، بهره‌برداران باید هدفمند حرکت کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. 
 
طباطبائیان اظهار داشت: حضور بهره‌برداران با مجوز استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها برای ایجاد فرهنگ تولید محصول سالم امری ضروری است. 
 
مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: با حضور بهره‌برداران آگاه و پویا در بخش کشاورزی و تولید محصول سالم می‌توان گام‌های مؤثری در زمینه صادرات پسته شهرستان برداشت. 
 
 شهرستان دامغان دارای بیش از ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۱۷ هزار هکتار از آن را باغ های پسته تشکیل می‌دهد.
 
حدود ٨۰ درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان تولید می شود که در سال گذشته نیز یکی از باغداران دامغانی، با تولید ۴۴ تن پسته در هر هکتار، رکورد بالاترین میزان تولید کشور را به خود اختصاص داد. 
 
پسته های شهرستان عمدتا از ژن‌های بومی، شاهپسند(حومه، فرات)، خنجری(حومه، فرات، امیراباد)، عباسعلی(دامنکوه)، فرخی(فرات، حومه) است.
(یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹) ۱۲:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها